از آن­جایی که حسابرسان داخلی مشاوران قابل اطمینان سازمان تلقی می­گردند، لذا آن­ها باید از چهار ویژگی­ اصلی به‌شرح زیر برخوردار باشند که این موارد برای موفقیت حرفه­ی حسابرسی داخلی ضروری است:

 

1- استقلال حسابرس: حسابرس داخلی باید به‌نسبت جایگاه سازمانی خود استقلال داشته و از لحاظ شخصی، بی­طرف باشد تا بتواند وظایف و مسئولیت­های خود را به‌درستی انجام دهد. لازمه­ی اثربخش بودن حسابرسی داخلی، استقلال حرفه‌­ای حسابرس است و به دو عامل زیر بستگی دارد:

 

الف) استقلال سازمانی (جایگاه): حسابرس داخلی برای انجام درست و مناسب وظایف خود باید به کلیه‌ی اسناد و مدارک، دفاتر، دارایی­ها و کارکنان سازمان دسترسی داشته باشد و با مشورت مدیریت، ضرورت­­ها و اولویت­های کار خود را تعیین کند.

عملکرد حسابرسی داخلی باید چنان باشد که به‌روشنی نشان دهد حسابرسی داخلی تحت ­تأثیر هیچ­گونه اعمال نفوذ غیرمسئولانه­ای نیست که بتواند بر تصمیم­گیری آن درباره­ی محتوای گزارش‌هایی که به مدیریت ارائه می­شود، به‌طور قابل ملاحظه­ای اثر گذارد.

واحد حسابرسی داخلی نباید جزئی از سیستم حسابداری یا درگیر کارهای اجرایی و روزمره باشد تا بتواند به‌راحتی در مورد سیستم، بررسی­های لازم و اظهارنظر داشته باشد. اگر حسابرسی داخلی در سیستم یا روشی حضور نداشته باشد و آن سیستم یا روش بدون هرگونه خللی به فعالیت خود ادامه دهد، یعنی واحد حسابرسی داخلی مستقل است.

 

ب) استقلال رأی (بی­طرفی): یک جنبه­ی بسیار مهم استقلال حسابرسی، بی­طرفی آن است. نداشتن هیچ­گونه تضاد منافع یا جانب­داری یا هرگونه رابطه­ی پولی با واحد مورد رسیدگی، محیط مناسبی برای واحد حسابرسی داخلی به‌وجود می­آورد که بتواند وظایف خود را بهتر انجام دهد.

حسابرسان داخلی از استقلالی شبیه حسابرسان مستقل برخوردار نیستند، چون آنان کارکنان شرکتی هستند که در آن­ کار می­کنند و قیود ذاتی رابطه­ی کارمند و کارفرما بر کار آنان حاکم است، اما برای کفایت حفظ استقلال حسابرسی داخلی بهتر است سازمان­ها کمیته­ای تحت عنوان کمیته‌ی حسابرسی تشکیل دهند و حسابرس داخلی با نظر آن کمیته انتخاب و عملکردش ارزیابی گردد، نه کسانی که دارای نفوذ قابل ملاحظه و قدرت تصمیم­گیری هستند.

 

2-مهارت­ های ارتباطی: حسابرسان داخلی برای این که بتوانند کلیه­ی وظایف خود را به‌نحوی شایسته انجام دهند باید از اعتماد اشخاصی برخوردار باشند که با آنان ارتباط دارند. این اعتماد می­ تواند با ارتباط کاری سازنده و طرف مشورت صاحب­کار قرار گرفتن تأمین شو­د و در نتیجه صاحب­کار برای پذیرش محتوای گزارش­های حسابرسان آمادگی لازم را به‌دست خواهد آورد.

حسابرسی داخلی باید تلاش کند با مدیریت، حسابرسان مستقل و هر واحد بررسی کننده­ی دیگر و واحد بررسی کننده­ی غیر اجرایی روابط صمیمانه­ی کاری و تفاهم متقابل به‌شرح زیر برقرار نماید:

 

الف) روابط سازمانی: برنامه­ریزی زمان­بندی اجرای حسابرسی داخلی باید با هماهنگی و توافق مدیران مرتبط با کار حسابرسی، صورت گیرد. مشورت مرتب با صاحب­کار نشان دهنده­ی تعهد سالم حسابرسان داخلی به حفظ ارتباطات خوب با مدیران سطوح بالا است.

 

ب) رابطه با حسابرس مستقل: حسابرسان داخلی و مستقل باید برای کسب شناخت و احترام متقابل، با یکدیگر همکاری کنند تا بدین ترتیب، عملکرد هر دو بهبود یابد و از دوباره‌کاری­ها پیش­گیری شود.

 

ج) مراجع و کارشناسان بررسی کننده: حسابرسان داخلی به‌منظور بهبود کیفیت اثربخشی حسابرسی داخلی باید ارتباطی منظم با نهادهای بررسی کننده مثل مشاوران مدیریت برقرار نمایند و گزارش­های آنان را برای کسب اطلاعات، بررسی و در نظر گرفتن پیشنها­دهای مؤثر بر سیستم کنترل داخلی سازمان، دریافت کنند.

 

3- تخصص حسابرس: واحد حسابرسی داخلی و کارکنان آن باید از نظر فنی بر دانش و مهارت­های کاربردی به‌شرح زیر تسلط داشته باشند:

1- فارغ­التحصیل دانشگاهی در یکی از رشته­های حسابداری، حسابرسی، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت و صنایع.

2- تسلط بر استاندارد­های حسابداری و حسابرسی داخلی.

3- دانش­ فنی کافی در خصوص قوانین مالیاتی، قانون تأمین اجتماعی، قانون کار، قانون تجارت و سایر الزامات و ضوابط مراجع ذی‌‎صلاح حرفه‌ای.

4- شناخت صنایع و فعالیت­های مختلف تجاری، آشنایی با فرایندهای سازمانی و دارای تجربه‌ی عملی در انجام کار.

5- آگاهی کلی از موضوع اصلی مورد بررسی و محیطی که واحد مورد حسابرسی در آن فعالیت می‌کند.

6- تسلط کافی بر استفاده از سیستم­های کامپیوتری.

7- مهارت­ های ارتباطی گفتاری و نوشتاری به‌طور شفاف و مؤثر.

 

 حسابرس داخلی باید با شرکت در برنامه­های آموزشی مستمر، دانش و مهارت خود را تقویت و بروز رسانی نماید.

 

4-اخلاق حرفه­ای: با توجه به اهمیت اخلاق و رفتار حرفه­ ای و برای انجام کار حسابرس به‌طور صادقانه و صحیح، سازمان‌دهندگان حرفه ­ی حسابرسی، مقررات و اصول رفتار حرفه­ای وضع نمودند

 

 

 

 

 

شماران