امروز (پنج‎شنبه) 25 آذر 1395 همزمان با 15 دسامبر 2016 شناختنامه (پروفایل) ایران به عنوان یکصد و چهل و نهمین کشور در وبگاه رسمی بنیاد استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS Foundation) نمایه شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در پی الزام گروهی از شرکت‎های ایرانی به رعایت استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‎های مالی سال جاری (1395)، از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی، امروز، پنج‎شنبه مورخ 25 آذر 1395 همزمان با 15 دسامبر 2016 شناختنامه (پروفایل) ایران به عنوان یکصد و چهل و نهمین کشور در وبگاه رسمی بنیاد استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS Foundation) نمایه شد.

 

«شناختنامه (پروفایل) ایران» در وبگاه رسمی بنیاد IFRS، منوی IFRS Standards، زیرمنوی Use Around the world نمایه شده است. در این بخش از وبگاه بنیاد IFRS تا کنون پروفایل 149 کشور نمایه شده است.

 

پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در ایران

پیاده‎سازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در ایران از 27 شهریور 1390 کلید خورد. در آن تاریخ، در مجمع عمومی سازمان حسابرسی تصویب شد: «آن گروه از شرکت‌ها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط سازمان بورس مشخص می‌شوند و به تبع آن‌ها، شرکت‌های فرعی و وابسته مربوط از تاریخ مشخص شده توسط آن سازمان، باید در تهیه صورت‌های مالی خود از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی استفاده نمایند». این مصوبه در 11 خرداد 1391 به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید.

 

هجده ماه پس از مصوبه فوق، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه مورخ 21 دی 1392 تصویب کرد: «کلیه شرکتها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و به تبع آن، شرکتهای فرعی و وابسته آنها، در تهیه صورت‌های مالی که از تاریخ 1392.01.01 و بعد از آن شروع میشود، مجاز به تهیه صورت‌های مالی "تلفیقی" یا "مجموعه" مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS)   می‌باشند. در این خصوص صورت‌های مالی شرکت اصلی (جداگانه) باید مطابق با استانداردهای حسابداری ایران تهیه و ارایه شود و لزومی به تهیه و ارائه صورت‌های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای حسابداری ایران نمی‌باشد. بدیهی است تهیه و ارایه صورت‌های مالی شرکت اصلی (جداگانه) مطابق با استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی به عنوان مکمل بلامانع است.

شایان ذکر است سال 1395 برای الزام ناشران بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در نظر گرفته شده است.» (متن کامل این ابلاغیه در این پیوند در دسترس علاقهمندان است)

 

طی نزدیک به سه سال که از ابلاغ این مصوبه میگذرد حتی یک شرکت بورسی هم برای نمونه از این مجوز برای تهیه صورتهای مالی تلفیقی گروه یا شرکت اصلی با استفاده ازIFRS  استفاده نکرد. ولی با توجه به بند پایانی این مصوبه، به هر حال، امسال (سال 1395) موعد الزام ناشران بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS)  است. به همین دلیل، در مورخ 5 اسفند 1394 در جلسه مشترکی که در محل سازمان حسابرسی بین رئیسان و مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی برگزار شد، تفاهمنامهای به منظور سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در موضوعات مرتبط با اجرایIFRS  در ایران بین این دو سازمان به امضاء رسید (متن کامل تفاهمنامه).

 

پیرو امضای این تفاهمنامه، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه مورخ 26 خرداد 1395 ضمن یادآوری مصوبه سال 1390 مجمع عمومی سازمان حسابرسی، و اعلام خبر راهاندازی «کمیته راهبریIFRS»  در این سازمان (از مرداد 1394)، اعلام کرد: «چنانچه شرکت‌هایی تمایل به اجرایIFRS   در صورت‌های مالی تلفیقی سال 1395 دارند، می‌توانند تا تاریخ 15 تیر ماه 1395 موضوع را به این سازمان اعلام کنند.» که علیالظاهر هیچ شرکتی تمایل خود را تا آن موعد به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام نکرده است.

 

در پایان این اطلاعیه نیز تاکید شده است: «فهرست اسامی شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی مبتنی بر IFRS در سال 1395 هستند، در اولین فرصت پس از بررسی در کمیته راهبری و تصویب در هیات مدیره محترم سازمان بورس، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» همچنین اعلام شده است: «طبق برنامهریزی صورت گرفته کلیه ناشران با توجه به اولویتهای مشخص، به تدریج از سال 1396 ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای IFRS خواهند بود.»

 

لازم به ذکر است، سازمان حسابرسی نیز علاوه بر مصوبه مجمع عمومی مورخ 27 شهریور 1390 (به شرح فوق) در مجمع عمومی مورخ 12 مرداد 1395 تصویب کرده است: «از ابتدای سال 1395 آن دسته از شرکتهایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین میکند و کلیه بانکها و موسسات مالی دولتی و غیردولتی، ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی سال 1395 بر اساسIFRS  هستند. برای سایر شرکتها تهیه صورتهای مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی مجاز میباشد. سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که متعاقبا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین میشود نیز ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی سال مالی 1396 بر اساس استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی خواهند بود. بدیهی است برای سایر شرکتها این امر مجاز میباشد.»

 

اطلاعات بیشتر

علاقه‎مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در ایران می‎توانند به صفحه سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» (این پیوند) مراجعه کنند.

شماران