«پنجمین همایش بزرگداشت روزحسابدار دانشگاه الزهراء»، در روز پنج‎شنبه، هجدهم آذرماه 1395، به همت گروه حسابداری این دانشگاه و با استقبال گرم و پرشور حسابداران، حسابرسان، مدیران مالی و دانشجویان حسابداری برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء، روز پنجشنبه مورخ 18 آذر 1395، از ساعت 8 الی 14:30 پنجمین همایش بزرگداشت روزحسابدار با عنوان «حسابداران: جهانی شدن و ارتقای خدمات» با حضور اساتید، اندیشمندان، صاحب نظران، مدیران شرکت های فعال در حوزه حسابداری و حسابرسی، دانشجویان و دانش آموختگان رشته حسابداری در مقاطع دکتری، ارشد و کارشناسی حسابداری، و مسئولین دانشگاه الزهرا در سالن تورانی این دانشگاه برگزار شد.

 

در آغاز همایش، پس از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی، سید علی حسینی عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء و دبیر علمی همایش روز حسابدار، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضرین از حمایت‎های مسئولان دانشگاه الزهراء در برگزاری همایش و هم‎اندیشی دانشجویان دوره دکتری قدردانی کرد.

 

حسینی ضمن گرامیداشت روز حسابدار، عنوان پنجمین همایش را «جهانی شدن با هدف هماهنگی با جهان در کنار توجه به ایرانیان پس از اسلام در این زمینه»، عنوان کرد؛ و با استناد به آیاتی از قرآن کریم، وجود حسابداری را لازم دانست. ایشان علاوه بر اشاره به دانشمندانی همچون ابوالوفا جوزانی و خوارزمی که در فصل سوم کتاب «الجبر و المقابله» به طور مشخص به مباحث مالی اشاره کرده‎اند، یکی از اهداف همایش را ایجاد انگیزه در دانشجویان این رشته که بالغ بر 10% از دانشجویان ایران را تشکیل می دهند، دانست. وی همچنین به اهمیت عملکرد اخلاقی حسابداران باتوجه به ارزش های اسلامی اشاره کرد و افزود: حسابداران می توانند با رویکرد جهانی شدن و درنظر گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کنند.

 

حسینی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره اساتید فقید و مرحوم  دکتر احمدپور و دکتر طاهری، که به تازگی جهان فانی را وداع گفته‎اند؛ برای آنان آمرزش از درگاه حق تعالی مسالت کرد.

 

در ادامه حمید کردبچه، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی ضمن عرض خوش آمد گویی و خیر مقدم به میهمانان، روز حسابدار را گرامی داشت و به پیشینه، جایگاه و اهمیت حسابداری در فرهنگ ایران زمین اشاره نمود. همچنین ایشان بر نقش حسابداران در مبارزه با فسادهای مالی اشاره و اذعان داشت که حسابداران با اخلاق، می توانند به عنوان عناصری سازنده در پویایی اقتصاد نقش داشته باشند. در انتها دکتر کرد بچه از حامیان و برگزار کنندگان همایش قدردانی کرد.

 

سپس ابوالقاسم فخاریان، شریک موسسه حسابرسی تدوین و همکاران، سخنرانی با محوریت اهمیت حضور حسابداران ایرانی در عرصه جهانی را ارائه کرد واطلاعاتی در خصوص فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC)، اعضا، ساختار و اهداف آن بیان و لزوم توجه بیشتر به مشارکت حسابداران ایرانی در محافل و مجامع حرفه ای جهانی را یادآور شد. وی در خاتمه از گروه حسابداری دانشگاه الزهرا (س) که در برگزاری همایش هایی به منظور تبادل دانش و نظرات افراد حرفه ای و دانشگاهی مشارکت دارند، قدردانی  نمود.

 

سخنران بعدی، حسن امیری، پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را در سطح شرکت های ایرانی مورد بررسی قرار داد و گزارشی از عملکرد سازمان بورس در این خصوص ارائه داد. وی به قوانین مصوب در خصوص شفافیت مالی اشاره  و بر ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز برای هموارسازی مسیر پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی اشاره کرد.

 

امیری به تلاش های انجام شده کمیته شکل گرفته  در این خصوص در سازمان بورس و توجه سازمان به اهمیت بحثIFRS اشاره  و اعلام نمود باتوجه به مشکلات موجود، در بازه های مختلف تعدیلاتی در الزامات شرکتهای بورسی صورت گرفته است.

 

 معاون سازمان بورس و اوراق بهادار به اهمیت بحث اندازه گیری ارزشهای منصفانه و جلوگیری از انعکاس اطلاعات ناصحیح اشاره فرمودند. در این خصوص کارگروهی متشکل از خبره های مالی تشکیل شده است.

 

سخنران بعدی غلامرضا سلیمانی امیری عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر، جهانی شدن، اقتصاد مقاومتی و نقش حسابداران در آن را مورد بررسی قرار داد.

 

وی خاطرنشان کرد شرکت‎های جهانی، مرزهای بین المللی را شکسته و از مزایای گسترده ای بهره مند شدند و از سویی پایداری در این عرصه، نیازمند پویایی و توجه به عوامل موثر جهانی بر وضعیت بنگاه ها است و کشورهایی که خود را از منابع جهانی بی بهره سازند، بی شک در آینده فقیر خواهند بود. بنگاه های اقتصادی باید خودشان ثابت کنند که می توانند در جامعه جهانی حاضر شوند، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان خارجی را جلب کنند. شرکتهای چند ملیتی از قانون کشور مادر پیروی کرده اما شرکتهای جهانی اینگونه نیستند و شرکتها باید مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی ساختار خود را تعدیل کنند.

 

در قسمت بعدی برنامه، از  خدمات و تلاش های ارزشمند و صادقانه پرفسور خانم دکتر رضوان حجازی استاد ارجمند گروه حسابداری  که پس از سالیان متمادی در اشاعه تعلیم و تربیت و بسط و توسعه علم و دانش،  به تازگی به افتخار بازنشسنگی نائل آمده اند تجلیل بعمل آمد و دکتر شهناز مشایخ مدیر گروه حسابداری از طرف خود، اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان و مسئولان دانشکده و دانشگاه ضمن آرزوی دوام عزت و سلامت  برای ایشان از درگاه ایرد منان، خواستار بهره­مندی از برکات وجودی و تجربیات ارزنده ایشان در راستای دستیابی به اهداف عالیه این دانشکده  و دانشگاه  شد.

 

در ادامه پروفسور حجازی سخنانی در خصوص اهمیت بحث جانشین پروری  بیان و اذعان داشت در سالهای اخیر مسیر کسب دانش، هموارتر از گذشته شده است  و انتظار می رود دستاوردهای علمی نیز با رشد مطلوبی همراه باشد و  قطعا تربیت دانشجویان شایسته موجب اطمینان از ساخت آینده ای پربار خواهد بود.

 

ایشان همچنین یکی از کتابهای جدید خود را که اخیرا به چاپ رسیده است، رونمایی کرده و با امضای خود به حاضرین اهدا نمود.

 

سپس نظام الدین ملک آرایی پیشکسوت حسابداری ضمن گرامیداشت روزجهانی مبارزه با فساد و روز حسابدار، مباحثی را در خصوص مبارزه با فساد ارائه داد.  ایشان اذعان داشتند فساد مالی، منشا بسیاری از اقدامات خلاف امنیت، نابرابری، خشونت و ... است و تقویت شفافیت و افزایش مسئولیت پذیری از جمله راه های مبارزه با فساد هستند.

 

سپس مراسم سوگند حسابداری با قرائت ایشان توسط حاضرین برگزار شد.

 

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حاضرین در ادامه از دانش آموختگان رشته حسابداری شاغل در حرفه و همچنین کارکنان امورمالی دانشگاه الزهراء با حضور علی ثقفی استادتمام عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اهدای لوح یادبود و هدیه تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

در ادامه غلامحسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، با محوریت حسابداری در عرصه جهانی سخنرانی خود را ارائه داده و اذعان داشت که جهان شبیه گردو هست اما قوانین گردویی بر آن حاکم نیست! و با سوال در خصوص جهانی شدن یا جهانی سازی صحبت خود را ادامه داد. وی برخی از آمارهای سال 2016 را در خصوص کشورهای مختلف ارائه نمود. لزوم موفق بودن در عرصه رقابت جهانی، توانمند سازی مزایای رقابتی است. ایشان فرایند جهانی شدن سرمایه را تشریح  و عقاید برخی متفکران در این حوزه را بیان کرد.

 

درقسمت پایانی برنامه ها،  نشست جهانی شدن حسابداری: فرصت ها و چالش ها با حضور آقایان میثم قاسمی رییس حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، بهروز خدارحمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، علی رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء،  عباس وفادارحسابدار رسمی ، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران و بیتا مشایخی عضو هیات علمیدانشگاه تهران برگزار شد.

 

شماران