عصرگاه چهارشنبه، 17 آذر 1395، «آیین گرامی‎داشت روز حسابدار» به میزانی جامعه حسابداران رسمی ایران و با حضور پرشور صدها حسابدار رسمی در هتل استقلال، تهران برگزار شد.در این مراسم، رحمت اله صادقیان در پایان سخنان خود در خیر مقدم به حضار تاکید کرد: دست به دست یکدیگر می‌دهیم و «روز حسابدار» را تجلیگاه همدلی و همگرایی حسابداران کشور مبدل می‌سازیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی جامعه حسابداران رسمی ایران در این مراسم برخی مدیران و مقامات ارشد اقتصادی از جمله، ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، محمد شرفشاهی معاون توسعه و مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی، رسول سعدی عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان و شماری از اعضای پیشین شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران حضور داشتند.

 

صادقیان، رییس شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران:

تعامل مستمر با نهادهای نظارتی از اولویت‌های ما است

این مراسم با خیرمقدم رحمت‌اله صادقیان، رییس شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران آغاز شد.  وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به حضور نسل نخست فعالان حسابرسی در جلسه به آنان درود فرستاد. رییس شورای‌عالی در ادامه گفت: امسال دهمین سالگرد برگزاری روز حسابدار در کشور ما است. حسابداران حرفه‌ای در کشور ما امروز وظایفی بسیار بیش از ده سال پیش برعهده دارند.

صادقیان افزود از هنگام تصویب ماده واحده‌ی قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذ‌ی‌صلاح به‌عنوان حسابدار رسمی، شاهد تدوین و تصویب مجموعه قوانین و مقرراتی مانند آیین‌نامه‌ی راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی، قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، قانون مبارزه با پول‌شویی و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن، و مجموعه دستورالعمل‌های تدوین و تصویب شده در خصوص استفاده از سازوکارهای کنترل داخلی و حسابرسی داخلی، بوده‌ایم. وی تأکید کرد که همه‌ی این مقررات دالّ بر جایگاه رفیعی است که حرفه‌ی حسابرسی در سرنوشت اقتصادی امروز کشور ایفا می‌کند.

صادقیان افزود ما حسابداران رسمی ایران باید قبل از هر چیز بر نقش خود در جامعه آگاه شویم، منافع مشترک خود را تشخیص بدهیم، و برای تحقق این منافع به یکدیگر نزدیک شویم.

وی اشاره کرد که نزدیکی به یکدیگر در گرو احترام گذاشتن به نظرات متفاوت یکدیگر است و این اختلاف‌نظرها می‌تواند پدیده‌ی میمون و مبارکی باشد درصورتی که از آن برای ارتقای گفت‌وگو میان فعالان حرفه‌ای استفاده کنیم.  چراکه معتقدیم این گفتوگوها در نهایت به ارتقای همدلی و همگرایی حرفه‌ای می‌انجامد.

صادقیان با اشاره به این که برای تبدیل همگرایی به یک نیروی مؤثر مادّی باید بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم مهیا شود تأکید کرد که به تعامل مؤثر با نهادهای نظارتی و نیز نهاد استانداردگذار نیاز داریم. بدون آگاهی از نظرات و خواسته‌های این نهادهای ناظر بر سلامت مالی، حسابداران رسمی قادر به انجام مطلوب وظایف خویش نخواهند بود.

صادقیان افزود که یکی از اولویت‌های ما در شورای‌عالی جامعه تعامل مستمر و پی‌گیرانه با نهادهای نظارتی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، نهادهای ناظر بر بازارهای پول و سرمایه، نهاد استانداردگذار و دیگر نهادهای مرتبط با قوه‌ی قضاییه و قوه‌ی مقننه است.

وی اضافه کرد که می‌دانیم که شرط لازم موفقیت جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران وحدت و همدلی درونی و شرط کافی برای آن تعامل مستمر با دیگر نهادهای نظارتی است.

رحمت اله صادقیان در پایان گفت دست به دست یکدیگر می‌دهیم. روز حسابدار را تجلی همدلی و همگرایی حسابداران رسمی ایران، می‌سازیم.

 

پاسداشت فعالان حرفه‌ای نخستین نسل حسابداران رسمی

در ادامه‌، از 14 نفر از فعالان حرفه‌ای نسل نخست حسابداران رسمی ایران، از جمله، داوود خمارلو، سیاوش سهیلی، مرتضی ممبینی، حسن حیاط شاهی، احمد زندی نژاد، قدرت اله رهگذر، سید مصطفی علوی، منوچهر بیات، سید عبداله قرشی، تیرانداز شکیبا، مصطفی احمدی وسطی کلائی، عباس اسرار حقیقی، نعمت اله علیخانی راد و هوشنگ منوچهری تجلیل شد.

 

تجلیل از نفرات برتر آزمون حسابدار رسمی

در بخش بعدی مراسم، نفرات برتر آزمون حسابدار رسمی معرفی شدند و از آنان تقدیر به عمل آمد. عاطفه نوروزیان، مهدی فرزانگان، حسین مؤمن پور، احسان میلادیان، ناصر حیدری رنجنوش و محمد علیزاده گیاشی تقدیرشدگان این بخش بودند.

 

آیین سوگند و تحلیف حسابداران رسمی

پایان‌بخش مراسم برگزاری آیین سوگند و تحلیف حسابداران رسمی جدید بود. این مراسم توسط نظام‌الدین ملک‌آرایی اجرا شد.

در پایان مراسم، سیدمحمد علوی، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران، ضمن اشاره به این که امسال شاهد دهمین سالگرد برگزاری آیین بزرگداشت روز حسابدار هستیم تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در سال‌های آتی روز حسابدار با شکوه هرچه بیش‌تر برگزار شود و امیدواریم روز حسابدار را به روز تجلیل و بزرگداشتی فعالان سلامت مالی در عرصه ملی بدل کنیم.

 

شماران