در همایش سال جاری بزرگداشت روز حسابدار در اصفهان، علاوه بر مقامات دولتی و فعالان اقتصادی استان، محسن دستگیر (استادتمام حسابداری)، مرتضی شهشهانی (استاد دانشگاه)، و محسن قاسمی (دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران) به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، «سومین همایش بزرگداشت روز حسابدار» عصرگاه دوشنبه، 15 آذر 1395، «سومین همایش بزرگداشت روز حسابدار» به همت دبیرخانه دائمی این همایش، انجمن مدیران مالی اصفهان، انجمن صنفی شرکتها و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان، و انجمن صنفی حسابداران اصفهان برگزار شد. همایش سال جاری نیز همچون دو سال گذشته مورد استقبال پرشور حسابداران، حسابرسان، مدیران مالی، و دانشجویان حسابداری استان اصفهان قرار گرفت.


سخنرانی افتتاحیه همایش

اجرای برنامه مراسم امسال نیز همچون سال گذشته توسط یکی از مجریان توانمند رادیو و تلوزیون اصفهان سرکار خانم حیدری انجام شد. وی در آغاز مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار از رضا صنعتی‎زاده دبیر اجرایی همایش بزرگداشت روز حسابدار و رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران مالی اصفهان درخواست کرد با حضور در جایگاه نسبت به افتتاح رسمی همایش اقدام کند. متن کامل سخنرانی افتتاحیه رضا صنعتی‎زاده به شرح زیر ارائه می‎شود:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضار محترم

خانمها، آقایان

به همایش بزرگداشت روز حسابدار خوش آمدید.

سپاس و ستایش خداوند بلند مرتبه را که به لطف و عنایت بی کران او توفیق برگزاری سومین همایش بزرگذاشت روز حسابدار را در چنین شرایطی در شهر زیبای اصفهان حاصل نمود.

چنانچه مستحضر می باشید با تأسی از فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) هفته حسابدار چند سالی است در ایران از طریق همایش ها و سمینارها گرامی داشته می شود. استقبال از این تصمیم در همایش امروز در اصفهان و سایر شهرستانها متجلی می گردد.

شرایط حساس کنونی که نقشی بی بدیل به حسابداران می دهد، ایجاب می نماید، بموازات تحولات شگرف دنیا با احساس مسئولیت بیشتر، خود را آماده ، مجهز و هماهنگ نمائیم.

لزوم تدوین نقشه راهی که در همایش های گذشته از آن نام بردیم، می بایستی در دستور کار حسابداران قرار گیرد. در این شرایط تجدید نظر و ارتقاء قوانین و زیر ساخت ها از جمله قوانین مالیاتی، تأمین اجتماعی ، کار و تجارت ، بانک ها و بورس و کمرکات با هماهنگی و به موازات یکدیگر و بدست توانای حسابداران رنگ و شکل واقعی تری به خود می گیرد، بنابراین توجه اکید به توان بالقوه این جمعیت عظیم می تواند در ارتقا و توسعه اقتصادی کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

و اما اهداف همایش امروز به اختصار عبارتند از:

1- ارج نهادن به مقام والای حسابدار و تبین توانایی ها و مسئولیت های حسابداران

2- تلاش در جهت شناخت کامل توانایی ها، موقعیت و مسئولیت های حسابداران و حساسیت جایگاه آنان در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور

3- فراهم نمودن فضای مناسب به منظور تأمین و تکمیل نیاز های جامعه اقتصادی در تدوین قوانین زیر ساختی کشور از جمله مالیاتها، تأمین اجتماعی، کار و رفاه اجتماعی، تجارت، بورس، بانکها، و گمرکات کشور

4- فراخوان حسابداران اصفهان به عضویت در انجمن های شکل گرفته در یکی دو سال اخیر که حاصل همایش سالهای 93 و 1394 می باشد.

از موقعیت استفاده نموده درخواست و توصیه می نمایم . به منظور عملی ساختن اهداف اجرائی حسابداران به انجمن های خود شامل انجمن مدیران مالی اصفهان

انجمن شرکت ها و مؤسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان

و انجمن حسابداران، پیوسته تا در پیشبرد منافع صنفی خود و ارتقاء حرفه حسابداری مؤثرتر واقع شویم.

5- خوب می دانیم آینده نگری در ذات انسان های هوشمند، خلاق و کارآفرین است و حسابداری و حسابداران ایران در این زمینه بصورت مستمر باید آماده باش دائمی خود را حفظ نمایند.

بهره برداری از ربات ها، تکنولوژی و سیستم های جامع و تسلط به زبانهای بین المللی و ارتقاء هرچه بیشتر فرهنگ ارتباطات مفاهیمی خواهند بود که در دنیای فعلی و آینده حسابداران هر روز بیشتر رنگ می گیرند و نقش اصلی را خواهند داشت در این رابطه خصوصا به جوانان و دانشجویان عزیز توصیه اکید می گردد. به امکانات رقابتی در این زمینه مجهز شوند. به همین لحاظ موضوع سخنرانی های امروز دراین راستا برنامه ریزی گردیده است.

اهداف دیگر در دستور کار همایش بوده که به لحاظ ضیق وقت از توضیح آنها خودداری می نمایم.

 

بدیهی است انتظارات و مطالبات حسابداران نیز در چنین همایش هایی باید مدیریت گردیده و مکتوب گردد و به مراجع ذیربط و به منظور اجرایی شدن آنها هدایت گردد. در این رابطه موارد ذیل را مد نظر قرار می دهیم.

1- از مسئولین استانی و کشوری به خصوص نمایندگان اصفهان تقاضامندیم در تقویم ایران یکروز ( به عنوان پیشنهاد در راستای هفته حسابداری جهانی 15 آذر ) به عنوان روز حسابدار ثبت گردد.

2- به موازات سایر مناسبتها حمایت و توجه درخور شأن حسابداران توسط مقامات مسئول لحاظ گردد، بدیهی است این جمعیت بالقوه و توانمند تأثیر قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته و خواهند داشت و لزوم عنایت خاص مورد تأکید می باشد.

3- باز هم لحاظ نقش حساس حسابداران در شفافیت و سلامت اقتصادی جامعه توسط برنامه ریزان، هیئت محترم دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی تأکید می گردد.

4- به روزرسانی امکانات و مراکز آموزشی و اختصاص بودجه مناسب در خصوص تعامل دانشگاه و صنعت و مراکز حرفه ای و پیشرفته داخلی و خارجی صورت گرفته (هدایت پروژه ها و پژوهش های دانشجویی در این رابطه می تواند مؤثر واقع گردد.)

5- سایر مطالبات به قوت خود باقی بوده ، توجه شما را به بیانیه پایانی امروز معطوف می دارم.

 

حضور پرشورتان را ارج نهاده ، برای همه شما آرزوی بهروزی و سلامتی دارم . از فرصت استفاده نموده از همکاری ارزشمند دوستان عزیزی که خالصانه و صادقانه در برپایی این همایش متحمل زحمات فراوانی   شده اند تشکر و قدردانی نمایم.

هیات اجرایی شامل انجمن مدیران مالی اصفهان (سرکار خانم دكتر فاطمه هادلوند ، آقایان شادمان امینی، سعید خواجه و رضا بصیری به همراهی سرکار خانم مریم ریاحی، مسعود نهروزیان و قدرت الله همتی)، انجمن شرکت ها و مؤسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان (آقایان رضا بصیری، دكترسعید بهمنش و محمد صادقی) و انجمن حسابداران اصفهان (سرکار خانم شبکه ساز و آقای امیر سرایداریان) همچنین همکاری ارزشمند همراه همیشگی آقای مهندس محمد اطرج و سرکار خانم مریم شاهین و سایر همراهان عزیز

 

ضمناً همکاری و حمایت های اتاق بازرگانی اصفهان از هر حیث جای تقدیر و تشکر ویژه دارد. قابل ذکر است در قسمتی جداگانه سپاسگزاری خود را از تمامی حامیان مادی و معنوی اعلام می داریم. امیدوار هستم روزی فراموش نشدنی در کنار شما داشته باشیم.

با آرزوی سربلندی ایران اسلامی

موفقیت و انسجام و شکوه و عظمت تمامی حسابداران

 

تاثیر استانداردهای بین‎المللی حسابداری در آینده حسابداری ایران

در ادامه مراسم، محسن دستگیر، دکتری حسابداری و استادتمام حسابداری، به ارائه مقاله خود درباره تاثیر استانداردهای بینالمللی حسابداری در آینده حسابداری ایران پرداخت. وی سخنرانی خود را در سه بخش: استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS)، حسابداری مسئولیت اجتماعی، و حسابداری محیط زیست ارائه کرد.

دستگیر در سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت توجه حسابداران حرفه‎ای و دانشگاهیان کشور به مفاهیم نوین حسابداری تصریح کرد دیر یا زود این مفاهیم نوین در کشور ما نیز مورد نیاز و استفاده و خواهند شد و از هم اکنون حسابداران باید خود را آماده کنند.

 

اهمیت نقش و جایگاه حسابداری مدیریت در اقتصاد کشور

سخنران بعدی مراسم، مرتضی میرشمس شهشهانی، دکتری حسابداری و عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، بود. وی در سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت راهکارها و تکنیک‎های حسابداری مدیریت در تصمیم‎سازی‎های اقتصادی در شرکت‎ها و سازمان‎ها، از کم‎توجهی و حتی بی‎توجهی فعلی به این شاخه بااهمیت حسابداری در ایران به شدت انتقاد کرد و این رویکرد را حاصل نظام اقتصادی بیمار دولتی دانست.

 

ویژگی‎های کلیدی نرم‎افزارهای برتر حسابداری جهان

سومین سخنرانی مراسم توسط محسن قاسمی، دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران و استاد دانشگاه، ارائه شد. وی در بخش نخست سخنرانی خود با استفاده ویرایش 2017 گزارش «15 نرم‎افزار برتر حسابداری جهان» (تهیه شده توسط Business Software) ویژگی‎های کلیدی این نرم‎افزارها را به اختصار تشریح کرد. قاسمی در ارائه خود ضمن اشاره به توجه ویژه تولیدکنندگان و کاربران نرم‎افزارهای حسابداری به گزارش‎های تحلیلی حسابداری، و سامانه‎های حسابداری و گزارشگری مالی مبتنی بر وب، عرصه تولید نرم‎افزار حسابدای برای شرکت‎های کوچک و متوسط (SMEها) را یکی از عرصه‎های سودآور تولید نرم‎افزار حسابداری در جهان اعلام کرد. وی همچنین، با اشاره به تفسیرهای ارائه شده در گزارش یاد شده از ویژگی‎های کلیدی نرم‎افزارهای حسابداری برتر جهان اعلام کرد: اکنون نرم‎افزارهای حسابداری برتر جهان به شدت به سوی تخصصی شدن روزافزون در حال حرکت هستند. وی تاکید کرد: تولیدکنندگان این نرم‎افزارها به جای این که سبد ارائه محصولات خود را متنوع کنند بیشتر به دنبال این هستند که در یک زمینه تخصصی مشخص (مثلا، حسابداری خرده‎فروشی، املاک و مستغلات، فروشگاه‎های زنجیره‎ای، ...) در بازار جهانی شناخته شوند.

 

معرفی سازمان‎ها و انجمن‎های حسابداری ایران

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران در بخش دوم سخنرانی خود ضمن ارائه نمایه زیر به تشریح ویژگی‎های کلیدی سازمانها و انجمنهای حسابداری ایران پرداخت. وی اهداف و ویژگی‎های کلیدی و متمایز این سازمان‎ها و انجمن‎ها را در دو بخش کلّی سازمان‎های دولتی/حکومتی و انجمن‎های مردم‎نهاد حرفه‎ای تشریح کرد.

قاسمی علاقه‎مندان به این موضوع را برای اطلاعات بیشتر به خواندن مقاله «انجمن دانشگاهی، صنفی، یا حرفه‎ای: مسئله این است»، که به قلم خود در شماره 287 و 288، اسفند 1394 و فروردین 1395، مجله حسابدار، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران منتشر شده است دعوت کرد.

 

سخنرانی مقامات دولتی و فعالان اقتصادی استان اصفهان

در این مراسم، شماری از مقامات دولتی اصفهان از جمله معاون استانداری، تنی چند از نمایندگان شورای شهر، شماری از مقامات مالیاتی، و اتاق بازرگانی حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین، در بخشی از مراسم، مسعود صرامی یکی از کارآفرینان برجسته استان اصفهان (بنیانگذار سیتی‎سنتر اصفهان) به ایراد سخنرانی درباره نقش و اهمیت جایگاه حسابداران در تصمیمگیری‎های اقتصادی پرداخت.

 

پخش کلیپ تهیه شده برای روز حسابدار
در بخشی از این مراسم کلیپ تهیه شده توسط دبیرخانه دائمی همایش، انجمن مدیران مالی اصفهان، انجمن صنفی شرکتها و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان، و انجمن صنفی حسابداران اصفهان به نمایش گذاشته شد که با استقبال گرم حضار روبرو شد. علاقه مندان می توانند این کلیپ را در کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات (این پیوند) مشاهده کنند.

 

 

آیین نکوداشت برگزیدگان

در بخش پایانی همایش، ضمن گرامی‎داشت یاد و خاطره تنی چند از درگذشتگان برجسته حرفه حسابداری استان اصفهان، از شماری برگزیدگان حرفه حسابداری این استان با اهدای لوح تقدیر شد.

 

      

 

اخبار مرتبط:

با حضور پرشور حسابداران، حسابرسان، و مدیران مالی اصفهان: دومین همایش بزرگداشت روز حسابدار در اصفهان برگزار شد، 17 آذر 1394

 

 
 
شماران