با امضای این تفاهم نامه امکان به‎روزرسانی سامانه معاملاتی بازار سرمایه ایران، که از حدود یک دهه پیش بهروزرسانی نشده بود، فراهم خواهد شد و اختلالات فعلی در هسته معاملاتی آن به‎زودی مرتفع می‎شود. شرکت فناوری اطلاعات ATOS (فرانسه) پس از شرکت فناوری اطلاعات IBM GLOBAL دومین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات اروپا به شمار می رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، تفاهم نامه بهروزرسانی سامانه معاملاتی بازار سرمایه ایران روز گذشته (سه‎شنبه) با حضور مسوولان شرکت فناوری اطلاعات ATOS (فرانسه) و مقامات ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، و فرابورس ایران، در تهران به امضا رسید.

با امضای این تفاهم نامه، کارشناسان شرکت آتوس و مسئولان ارشد بازار سرمایه ایران، در خصوص نوسازی و رفع اشکالات نرم افزار معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و همچنین امکان استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای جدیدآتوسبه تفاهم رسیدند.

 

در ابتدای این نشست، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان این که امضای این تفاهم نامه، گام بزرگی برای بازار سرمایه کشور محسوب می شود، گفت: امروز اقدام ارزنده ای انجام شد که نتیجه آن رشد و توسعه فن آوری اطلاعات در بازار سرمایه کشور است. وی افزود: امضای این تفاهم نامه سرآغاز یک همکاری و مشارکت مهم بین سازمان بورس و شرکت آتوس خواهد بود.

 

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز امضای این تفاهم نامه را برای دو طرف ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد بازار سرمایه از تکنولوژی های جدید بهره مند شود.

 

در ادامه مرتضی آنالویی مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن این تفاهم نامه تکنولوژی های جدید و نرم افزارهای مدرن و اثر بخش در اختیار سازمان بورس قرار بگیرد.

 

در پایان سید احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، امضای این تفاهم نامه را محصول اقدام مشترک ارکان بازار سرمایه دانست و گفت: این طرح از سوم دسامبر عملیاتی می شود و فرآیند آن حدودا 6 ماه زمان خواهد برد. وی خاطرنشان کرد: این پروژه پایداری سامانه معاملات را به همراه دارد و فرآگرد داد و ستد را تسهیل می کند.

 

یادآور می شود شرکت فناوری اطلاعات ATOS (فرانسه) یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعبات و دفاتری در سرتاسر جهان دارد. این شرکت تلفیق سیستم ها و خدمات معاملاتی را با فناوری بالا، ارتباطات متحدالشکل، داده‌های بزرگ و امنیت سایبری طراحی و پیاده سازی می کند. پایگاه دادهها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران، ده سال قبل توسط این شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی طراحی و پیاده سازی شده بود، اما به دلیل تحریم ها، طی یک دهه گذشته امکان نوسازی آن فراهم نشده بود.

شماران