گزارش «پایش محیط کسب‎وکار ایران در بهار 1395» از سوی مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی منتشر شد. در این گزارش، که نتیجه ارزیابی 264 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مؤلفه‎های ملی محیط کسب‎وکار در ایران است؛ «مشکل دریافت تسهیلات از بانکها»، «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالاي تأمین سرمایه از بازار غیررسمی»، و «وجود مفاسد اقتصادي در دستگاه‎هاي حکومتی» به عنوان نامناسب‎ترین مولفه‎های کسب‎وکار در ایران اعلام شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در چکیده گزارش «پایش محیط کسب‎وکار ایران در بهار 1395» که آبان 1395 از سوی معاونت پژوهش‎های اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شده است می‎خوانیم: برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی264  تشکل اقتصادي سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب‎وکار ایران در بهار1395 ، نمره 5.97 از 10 (بدترین ارزیابی) بوده‎است که اندکی مناسب‎تر از ارزیابی زمستان 1394 (با میانگین 6.00) است و نسبت به بهار 1394 (فصل مشابه سال قبل – با میانگین 5.87) به میزان ناچیزی نامطلوب‎تر شده است.

 

مطابق این گزارش، تشکل‎هاي اقتصادي استان‎هاي بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، گلستان و زنجان در بهار 1395 ارزیابی بدتری از محیط کسب و کار ابراز کرده‎اند؛ و تشکل های اقتصادي استان‎هاي اردبیل، مرکزي، چهار محال و بختیاري، گیلان و کردستان نیز ارزیابی بهتري نسبت به تشکل‎هاي سایر استان‎ها از وضعیت مؤلفه‎هاي محیط کسب‎وکار در بهار 1395 ارائه کرده‎اند.

 

گزارش‎هاي فصلی پایش محیط کسب‎وکار ایران از تابستان1389 به‎طور مستمر با همکاري تشکل‎هاي اقتصادي سراسر کشور توسط مرکز پژوهش‎هاي مجلس شوراي اسلامی تهیه و منتشر می‎شود. این گزارش‎ها، ارزیابی تشکل‎هاي اقتصادي ایران از 23 مؤلفه ملی محیط کسب‎وکار در ایران را با ابزار پرسشنامه استخراج و ارائه می‎کند.

 

متن کامل گزارش «پایش محیط کسب‎وکار ایران در بهار 1395» در وبگاه مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی در دسترس علاقه‎مندان است.



 

 

شماران