از امروز، یکشنبه هفتم شهریور 1395 تا روز یکشنبه 14 شهریور 1395 (به مدت یک هفته) تعداد 10 میلیون واحد از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن نارون از طریق بورس اوراق بهادار تهران پذیرهنویسی خواهد شد. پیش از این، دو صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم و شمال غرب نیز در فرابورس ایران عرضه شده بودند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، این نخستین بار است که واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود. به گفته معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران: امکان افزایش سرمایه صندوق جدید،  تا مبلغ 100 میلیارد تومان وجود دارد.

 

روح الله حسینی مقدم افزوده است: روشهای تامین مالی در بازار سرمایه گستردگی خوبی پیدا کرده است و با توجه به فعالیت حرفه ای استقبال از ابزارها در بازار سرمایه زیاد شده است. وی ادامه داد: یکی از این ابزارها برای جمع آوری سرمایههای خرد مردم صندوقهای زمین و ساختمان است که اساسنامه آن نوشته شده و امروز در بورس اوراق بهادار تهران پذیره نویسی می شود. مبلغ اسمی هر واحد این صندوق سرمایه‎گذاری 10 هزار ریال است. این پذیره نویسی به صورت عمومی انجام می شود و افرادی که علاقه مند به سرمایه‎گذاری در حوزه ساخت و ساز هستند و به آینده این صنعت خوشبین هستند می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

 

شرکتهای تأمین سرمایه بانک مسکن، سرمایه گذاری مسکن الوند، سرمایه گذاری مسکن البرز و پارس مسکن سامان به عنوان مؤسسین این صندوق، شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر به عنوان متولی، شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به عنوان مدیر، شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان کارگزار عامل پذیره نویسی و شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به عنوان بازارگردان صندوق نارون فعالیت می کنند. این صندوق از 2 شهریور 1395 در فهرست بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

 

به گفته معاون تامین سرمایه بانک مسکن: این صندوق زمین و ساختمان برای تامین مالی یک پروژه 144 واحدی در اراک عرضه می شود. وی افزود: صندوقهای سرمایه‎گذاری  زمین و ساختمان با هدف تقویت سمت عرضه  و خروج مسکن از رکود عرضه میشوند. کاوه دلسوز گفت: این صندوق زمین و ساختمان سومین صندوق بعد از صندوق نسیم و صندوق شمال غرب است که برای خروج مسکن از رکود عرضه خواهد شد.

 

ضوابط تاسیس صندوق‎های سرمایه‎گذاری زمین و ساختمان

به شرح زیر در دسترس علاقه‎مندان است:

  1. «ضوابط تأسيس صندوق‌هاي زمين و ساختمان»، مصوب 28 مرداد 1387 شورای عالی بورس و اوراق بهادار
  2. «دستورالعمل تأسيس صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان‌«، اصلاحیه مصوب 18 اردی‎بهشت 1390 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
  3. «دستورالعمل نحوه محاسبه خالص ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق سرمایه گذاری زمين و ساختمان»، اصلاحیه مصوب 18 اردی‎بهشت 1390 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
  4. «دستورالعمل تدوين روش و تهيه اسناد مزايده در صندوق‌های سرمایهگذاری زمين و ساختمان»، اصلاحیه مصوب 18 اردی‎بهشت 1390 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
شماران