در آغاز پرونده امروزباشگاه اقتصاددانان روزنامه دنیای اقتصاد آمده است:حضور فعالان اقتصادی در بازار سرمایه همواره برای فردی که شناختی از بازار ندارد ترسناک و همراه با پذیرش افزایش ریسک دارایی‌های اشخاص است. با پیشرفت بازار سرمایه در قرن بیستم، نیاز بازار به افراد متخصص برای تحلیل شرایط بازار روز‌به‌روز افزایش یافت. به همین جهت ساختار‌های گوناگونی برای تربیت افراد متخصص به‌وجود آمد. ایجاد رشته‌های خاص مربوط به این بازار و همچنین ارائه مدارک تخصصی توسط موسسات معتبر توانسته است نیروی کار حرفه‌ای را برای کارگزاری‌ها و سازمان‌ها تامین کند. در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز با ارائه مجموعه‌ای از مدارک حرفه‌ای، ورود به بازار کار در بازار سرمایه را منوط به داشتن یک یا چند مدرک خاص کرده است. مدارک بورسی در ایران در سال 1390 دچار تحول شد و مسوولان درصدد برآمدند تا مدارک بورسی داخلی با سرفصل‌های منابع مدارک معتبر بین‎المللی همچون CFAو CIIAهماهنگ باشد. اما فعالان بازار سرمایه انتقاداتی را نسبت به سیاست‌های سازمان بورس درمورد فعالان اقتصادی مطرح می‌کنند؛ سیاست‌هایی که باعث محدودیت‌های فراوانی برای کارگزاری‌ها و نهاد‌های مربوطه شده است. روزنامه دنیای اقتصاد در پرونده امروز (سه‎شنبه) باشگاه اقتصاددانان در سه یادداشت به قلم محمد احمدی (تناسب مدارک با فضای بازار)، سيدمحمد هاشمي‌نژاد (گامی به‌سوی تحلیل حرفه‌ای)، و حسین شهبازی (بررسی تطبیقی دوره‌های تخصصی بورس) از زوایای مختلف به بررسی این موضوع پرداخته است که متن کامل آن به شرح زیر ارائه میشود.

 

 

«تناسب مدارک با فضای بازار»

محمد احمدی، مشاور و مدرس سرمایه‌گذاری

 

بنجامین فرانکلین در یکی از جملات معروف خود می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در دانش، بهترین سود (بهره) را به همراه دارد». سخنی زیبا که به احتمال زیاد جذابیت چندانی بین مردمان این سرزمین ندارد. سال‌هاست که ما ارزش تحصیلات را در مدرک خلاصه کرده و جایگاه آن مدرک را نیز بر سرکوزه می‌دانیم. دلایل مختلفی را می‌توان برای چنین دیدگاهی بیان کرد که بی‌شک یکی از آنها تاثیرات کم و ناملموس تحصیل و کسب مدرک بر کارآیی حرفه‌ای اشخاص است. افراد به تجربه دریافته‌اند که داشتن یک مدرک تحصیلی لزوما به بهبود کارآیی و بهره‌وری وی منجر نمی‌شود. این دید در کشورهای توسعه‌یافته بسیار متفاوت است و شما مدارکی را مشاهده می‌کنید که از اعتبار حرفه‌ای بالایی بین فعالان صنعت برخوردار است. اما آیا می‌توان دلایلی برای اعتبار مدرک داشت؟

 

مشکلات و معضلات مدارک بورسی ایران را می‌توان در دو سطح کلان و خرد بررسی کرد. در سطح کلان، یکی از مهمترین ویژگی‌های تعیین‌کننده اعتبار یک مدرک، میزان مرتبط بودن آموزه‌های آن مدرک با مسائل مهم آن صنعت است. متاسفانه وقتی شما به آزمون‌های بورس و محتوای آن نگاه می‌کنید، چنین ارتباطی را کمتر می‌بینید. به‌عنوان مثال حجم وسیعی از مطالب مالی که در آزمون تحلیلگری مورد سنجش قرار می‌گیرد، تناسب چندانی با میزان و نوع تحلیل‌های رایج در کشور ندارد. این فاصله چنان زیاد است که بسیاری از آزمون‌دهندگان، یادگیری کل محتوا را کنار گذاشته و تلاش می‌کنند از طریق حل نمونه سوال‌های موجود از سال‌های قبل، این آزمون را پشت سر گذارند. نکته دیگر اینکه هنگامی یک مدرک می‌تواند داعیه اعتبار داشته باشد که افراد دارای آن مدرک در دید فعالان صنعت، اعتبار و جایگاه خاصی داشته باشند. یعنی صرف داشتن آن مدرک نوید بخش عملکرد بهتر و دانش بیشتر باشد. چنین دیدگاهی در بازار ما وجود ندارد و افراد صرفا به خاطر اجبار قوانین سازمان، در پی استخدام اشخاص دارای این مدرک هستند.

 

مطالب آموخته شده در این مدارک نیز تناسب چندانی با بازار ایران ندارد. البته این مشکلی نیست که خاص مدارک بورسی باشد، بلکه در کل حوزه مالی، متاسفانه کارهای تالیفی و بومی شده بسیار کم هستند. عمده کتاب‌های موجود در بازار، ترجمه‌هایی نه چندان با کیفیت از کتاب‌های مرجع خارجی هستند و خواندن آنها کمک چندانی به شما در بازار ایران نمی‌کند.  اما در سطح خرد نیز برگزاری آزمون با برخی مشکلات جدی مواجه است. به نظرم یکی از مهمترین این مشکلات، نحوه طراحی سوالات است. معمولاً برای طراح سوال کیفیت طراحی سوال چندان مهم نیست. طراحان سوال به تجربه در می‌یابند که طراحی سوالات حفظی بسیار راحت تر از طراحی سوالات مفهومی است. بنابراین سوالات به شدت به سمت و سوی بی‌ارزش شدن می‌رود. اینکه جریمه فلان تخطی از قوانین به چه میزان است یا چند روز کاری برای بهمان مساله زمان وجود دارد، مسائل پیش پا افتاده‌ای هستند که به راحتی می‌توان پاسخ آنها را در اینترنت یافت و حفظ کردن آن کمکی به بهبود سطح تحلیل افراد نمی‌کند. نکته دیگر عدم تجانس سوالات در یک آزمون و بین آزمون‌های مختلف در طول زمان است. به این معنا که در یک آزمون سوالات بسیار ساده‌ای وجود دارد که در کسری از دقیقه قابل حل هستند و در عوض سوالات مشکل یا طولانی‌ نیز وجود دارند که در مدت زمان استاندارد قابل حل نیستند.

 

اگر شما در آزمون‌های CFAشرکت کرده باشید می‌بینید که تمامی سوالات در زمان اختصاص یافته خود یعنی 5/ 1 دقیقه، قابل حل است. علاوه بر این، آزمون‌های ادواری مختلف نیز تجانس چندانی ندارند و سوالات در یک آزمون ممکن است کوچک‌ترین شباهتی با سوالات آزمون بعدی نداشته باشد و شرکت‌کننده را سردرگم کند که چگونه می‌توان در این آزمون قبول شد. به‌عنوان مثال بنده هنوز نمی‌توانم کتاب یا مجموعه‌ای از کتب را معرفی کنم که شرکت‌کننده در آزمون‌ مطمئن باشد مطالعه و درک آنها، قبولی در آزمون را در پی خواهد داشت. یکی از گام‌های مهمی که سازمان برای ارتقای سطح مدارک برداشت، نگاه به مدارک معتبر خارجی همچون CFAبود. این مساله بهبودهای زیادی در پی داشت. سطح و انسجام محتوای آزمون‌ها ارتقا یافتند و اعمال سلیقه‌های شخصی در آزمون‌ها کمتر شد. به نظرم گام بعدی سازمان می‌تواند مطالعه تطبیقی نه در زمینه محتوای آزمون و مطالب کتاب‌ها، بلکه در زمینه اعتبار بخشیدن به یک استاندارد حرفه‌ای و قبولاندن آن به جامعه به‌عنوان یک مدرک ارزشمند باشد. بدیهی است در این راه بومی‌سازی مطالب نیز کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

«گامی به‌سوی تحلیل حرفه‌ای»

سيدمحمد هاشمي‌نژاد، مدير توسعه فرهنگ سرمايه‌گذاري بورس اوراق بهادار تهران و عضو کمیته گواهینامه حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار

 

در راستاي اجرای بند 23 ماده 1، بند 17 ماده 7 و مواد 28 و 29 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه 1384 و به منظور تعیین صلاحیت حرفه‌ای اشخاص حقیقی برای تصدی مشاغل در بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، کانون‌های فعال در بازار اوراق بهادار، نهادهای مالی و شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به اعطای گواهینامه‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه می‌کند. گواهينامه‌هاي حرفه‌اي در بازار سرمايه ايران متعدد بوده و براي هر حرفه و هر مهارت حتي‌الامكان يك گواهي صادر مي‌شود. آزمون‌هاي مربوط به گواهينامه‌هاي حرفه‌اي نيز هر شش ماه يك بار از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود. برخي از اين گواهينامه‌ها جهت افزايش سطح سواد مالي عموم تدوين شده‌اند و برخي از آنها تخصصي بوده و براي يك فعاليت خاص در حوزه بازار سرمايه هستند. در حال حاضر اين مدارك حرفه‌اي شامل موارد زیر است:

 

- اصول بازار سرمايه

- كارشناسي عرضه و پذيرش

- تحليلگري بازار سرمايه

- ارزشيابي اوراق بهادار

- مديريت نهادهاي بازار سرمايه

- مديريت سبد اوراق بهادار

- معامله‌گري بازار سرمايه

 

با توجه به اینکه براساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه سال 1384، کلیه نهادهای مالی اعم از شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های مادر (هلدینگ)، شرکت‌های تامین سرمایه، موسسات رتبه‌بندی، پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، مطابق مقررات فعلی حاکم بر بازار سرمایه تصدی برخی از سمت‌ها در این نهادهای مالی و اعطای مجوز برخی از فعالیت‌ها به این نهادها، منوط به استخدام تعداد کافی از دارندگان این گواهینامه‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال، معامله‌گران اوراق بهادار و کالا، معامله‌گران قراردادهای آتی، مسوولان سبدگردانی، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... در شرکت‌های کارگزاری باید گواهینامه حرفه‌ای مربوطه را اخذ کرده باشند. بنابراین اخذ اين گواهينامه‌ها براي فعالان بازار سرمايه و افراد جوياي كار مي‌تواند مفيد باشد.

 

مدارك حرفه‌اي بازار سرمايه صرفا براي بازار سرمايه كشورمان كاربرد دارد که در آینده درخصوص اعتباربخشی این مدارک اقداماتی انجام خواهد شد که همانند مدارک حرفه‌ای سایر کشور‌ها اولا شناخته شده باشد و ثانیا مورد تایید نهادها یا انجمن‌های بین‌المللی قرار گیرد. كساني كه مدرك بين الملليCFA را اخذ نکرده‌اند مي‌توانند به جاي مدارك حرفه‌اي مذكور به نهادهاي فوق‌الذكر آن را ارائه دهند. مدرکCFA به‌عنوان يك مدرك حرفه‌اي معتبر در زمينه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری و هم‌تراز و حتی بالاتر از مقطع کارشناسی ارشد در این رشته شناخته می‌شود. اين مدرك از جانب موسسه اكونوميست به‌عنوان استاندارد طلايي مدارك حرفه‌اي در زمينه امور مالي و سرمایه‌گذاری شناخته شده است. گرايش به سمت اين مدرك افزايش روزافزوني را شاهد بوده است. يكي از مزيت‌هاي اصلي مدارك حرفه‌اي بازار سرمايه ايران در مقايسه با مدرك حرفه‌ايCFA اين است كه اين مدارك حرفه‌اي براي هر بخش و هر تخصص حرفه‌اي جداگانه در نظر گرفته مي‌شود. اين در حالي است كه مدرك حرفه‌ايCFA يك مدرك كلي است كه در سه سطح ارائه مي‌شود. هر سطح از مدارك حرفه‌ايCFA خود در برگيرنده چند مدرك حرفه‌اي بازار سرمايه كشورمان است. اين موضوع به‌رغم داشتن مزاياي متعدد ولي اين ايراد را دارد كه فردي كه قرار است متخصص يك حرفه شود، شايد تمايلي به اخذ مدارك تخصصي ديگر نداشته باشد.

 

همچنین در اجراي بندهاي 2 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 مجلس شوراي اسلامي و در راستاي ايجاد سازوكارهاي لازم جهت توسعه فعاليت‌هاي آموزش در بازار سرمايه با هدف ارتقاي سطح دانش عمومي و تخصصي در اين حوزه، دوره‌هاي آموزشي مختلفي توسط نهادهاي مجاز برگزار می‌شود. اين دوره‌هاي آموزشي به دو دسته كلي دوره آموزش عمومي و دوره آموزش تخصصي تقسيم مي‌شوند.  دوره آموزش عمومي، دوره آموزشي است كه به منظور فرهنگ‌سازي در حوزه بازار سرمايه و آموزش مباني سرمايه‌گذاري و فعاليت در اوراق بهادار توسط نهاد مالي آموزشي مجاز برگزار می‌شود. دوره آموزشي تخصصي نيز دوره‌اي است كه به منظور ارائه آموزش‌هاي تخصصي در بازار سرمايه، آماده کردن اشخاص براي قبولي در آزمون‌هاي حرفه‌اي بازار سرمايه و تمديد اعتبار گواهينامه‌هاي حرفه‌اي دارندگان اين مدارك يا تاييد يا تمديد صلاحيت حرفه‌اي مديران اشخاص تحت نظارت توسط نهاد آموزشي مجاز برگزار می‌شود.

 

 

 

«بررسی تطبیقی دوره‌های تخصصی بورس»

حسین شهبازی، کارشناس بازار سرمایه

 

بازار سرمایه همواره پیچیدگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث هراس سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای از ورود به این بازار می‌شود. راه‌حل مناسب برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای استفاده از نهاد‌های مالی واسطی است که با به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و آگاه مسیری مطمئن برای ورود سرمایه افراد غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه می‌گشاید. از همین رو تعریف مدارک حرفه‌ای با هدف ارزیابی توانمندی افراد فعال در نهادهای مالی به موضوعی کلیدی و فراگیر در بازارهای سرمایه در سطح جهان تبدیل شده است. در ایران نیز آزمون‌های حرفه‌ای از سال 1382 برگزار می‌شود. با توجه به نیازمندی بخش‌های مختلف بازار سرمایه به تخصص افراد دارای مدارک حرفه ای، همچنین استقبال روزافزون داوطلبان، ساختار این آزمون‌ها در سال‌های اخیر تغییرات اساسی کرده و با الگوبرداری از آزمون‌های حرفه‌ای مانند:CFA وCIIA در 7 آزمون تجمیع شده است.

 

هم اکنون طبق قانون بازار اوراق بهادار، تصدی برخی سمت‌ها و اعطای مجوز برخی از فعالیت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های هلدینگ، شرکت‌های تامین سرمایه، موسسات رتبه بندی و... منوط به داشتن گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار یا استخدام تعداد کافی از دارندگان این گواهینامه‌ها خواهد بود. گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه ایران شامل 7 گواهینامه است. این گواهینامه‌ها عبارتند از: اصول بازار سرمایه، معامله‌گری بازار سرمایه، کارشناس عرضه و پذیرش، مدیریت نهادهای بازار سرمایه، تحلیلگری بازار سرمایه، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار. در کشورهای مختلف این آزمون‌ها با توجه به گستردگی بازار سرمایه و تنوع ابزارهای مالی از نظر محتوا و عنوان دوره‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال در کشور اندونزی این دوره‌ها در سه سطح برگزار می‌شود. در سطح مقدماتی اصول بازار سرمایه، در سطح دوم تحلیل تکنیکال، بنیادی و شبیه‌سازی معاملات و در سطح سوم اوراق و ابزارهای مشتقه مورد آزمون قرار می‌گیرد.

 

در کشور هند گواهیNCMP به‌عنوان گواهی حرفه‌ای بازار در 5 سطح ارائه می‌شود؛ اما سازوکار در این کشور متفاوت است. در کشور هند تمام مباحث مربوط به دانش مالی، ابزار‌های مشتقه و بازار‌های مختلف در 29 عنوان قرار گرفته است، افراد با توجه به نوع فعالیتشان دوره‌های مربوط را آزمون می‌دهند و با گذراندن سه چهار عنوانNCMP رتبه 1 و با گذراندن 11 عنوان یا بیشترNCMP رتبه 5 دریافت می‌کنند. در کشور ژاپن این نوع آزمون‌ها در دو سطح انجام می‌شود که بالطبع گستردگی و درصد پاسخگویی به مطالب بالا است. ژاپن و آمریکا برای هماهنگی بیشتر کد آزمون مشترک(Series 47) را تهیه کرده که تحت پشتیبانیFINRA است. این نسخه در واقع نسخه کوچک‌تر ازSeries 7برای اوراق بهادار ژاپنی است. در ایالات متحده نیز آزمون‌های بازار سرمایه توسط سه نهاد سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی آمریکاi(U.S. Financial Industry) Regulatory Authority FINRA  و انجمن مدیران اوراق بهادار آمریکای شمالی-North American -Securities Administrators Association NASAA) و انجمن ملی آتی(National Futures Association (NFA)i)  برگزار می‌شود.

 

آزمون‌های برگزار‌شده توسطFINRA در دو سطح ثبت نام اصلی و ثبت‌نام نمایندگی برگزار می‌شود. با توجه با گستردگی و پیچیدگی بازار آمریکا تنوع آزمون‌ها بسیار بالا و بیشتر از هر کشوری است. در ذیل به برخی از دوره‌های سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی آمریکا می‌پردازیم.

 

آزمونSeries 7: اشخاص برای ورود به صنعت مالی و فروش اوراق بهادار باید این آزمون را طی کنند. این آزمون به‌عنوان آزمون عمومی نمایندگی اوراق بهادار(General Securities Representative Examination) نیز شناخته می‌شود. اشخاص بعد از گذراندن این آزمون واجد شرایط برای ثبت نام و خرید و فروش همه انواع اوراق بهادار اعم از اوراق شرکتی، اوراق صندوق شهرداری ها، آپشن و غیره هستند.

 

آزمونSeries 24: آزمون جامع عمومی اوراق بهادار(General Securities Principal Exam) توسطFINRA پشتیبانی می‌شود و اشخاص را در مورد فعالیت‌های شعبه‌ای چون:اوراق شرکتی، REITs، سرمایه‌گذاری و... ارزیابی می‌کند.

 

آزمون 9Series: آزمون عمومی نظارت بر فروش اوراق بهادار و آپشن(General Securities Sales Supervisor Exam – (Options  به منظور نظارت جامع بر فعالیت‌های فروش در شرکت ها، شهرداری‌ها، آپشن اوراق بهادار و محصولات شرکت‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده است. مدیران فروش شعب، مناطق و کشور از مخاطبان خاص این دوره هستند.

 

آزمونseries 3: آزمون مبادلات ملی(National Exchange Exam) به نمایندگان اجازه فروش قرارداد آتی کالا(commodity) به‌عنوان پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری عمومی را می‌دهد. در بین کشورهای آسیایی، مالزی به واسطه بازار مالی متنوع و با الگو گرفتن از سیستم آزمون‌های آمریکا، بیشترین تنوع را داراست. در منطقه یوروThe European Federation of Financial Analysts Societies (EFFAS)i  آزمون‌های حرفه ایCertified European Financial Analyst diploma (CEFA)i را تدوین می‌کند. این آزمون از نظر محتوا به آزمونCIIA نزدیک است. البته در منطقه یورو کشور‌هایی نظیر انگلستان، سوئد، فنلاند و ایرلند آزمون‌های داخلی که پذیرش ناحیه یورو را دارد، تدوین کرده‌اند.  آزمونCFA یاChartered Financial Analyst (تحلیلگر مالی خبره) قوی‌ترین آزمون برای فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه، در حیطه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است. این آزمون در سه سطح برگزار می‌شود که آزمون سطح اول آن سالی 2 بار و سطوح بعدی 1 بار در سال برگزار می‌شود. از آنجا که مدرکCFA یکی از مهم‌ترین و معتبرترین مدارک در حوزه تحلیلگری بازار سرمایه است و شخص دارنده این مدرک به‌عنوان یک خبره در این حوزه شناخته می‌شود، این آزمون اخیرا با اقبال زیادی از سوی فعالان و دانش‌آموختگان نخبه حوزه مالی و سرمایه‌گذاری روبه‌رو شده است به‌طوری که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، رشته‌های خود را در زمینه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری منطبق با سرفصل‌های موسسهCFA تدوین و به تصویب این موسسه می‌رسانند. محتوای آزمون حرفه‌ای بسیاری از کشور‌ها باCFA مطابقت دارد و تفاوت آنها عمدتا در قوانین است.

 

محتوای آزمون  CFA

محتوی هر 3 سطح از نظر موضوع یکسان اما از نظر مطالب ارائه شده متفاوت است. CFAسطح اول سعی می‌کند در افراد دانش و قدرت درک نسبت به ابزارهای مالی را ایجاد کند، از همین رو دارندگان سطح یک این مدرک در کشورمان می‌توانند پس از گذراندن مباحث مربوط به مقررات اصول بازار سرمایه، این گواهینامه را کسب کنند. CFAسطح دوم سعی می‌کند که با آموختن کاربرد ابزاره‌های مالی و ایجاد قدرت تجزیه تحلیل در افراد، آنها را برای ارزش‌گذاری دارایی‌ها آموزش دهد، CFA سطح سوم سعی می‌کند که با ترکیب و ارزیابی گزینه‌های سرمایه‌گذاری، افراد را برای مدیریت سبد سرمایه‌گذاری آماده کند از همین رو دارندگان دوم و سوم این مدرک در کشورمان می‌توانند پس از گذراندن مباحث مربوط به مقررات، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار و تحلیلگری بازار سرمایه و ارزشیابی اوراق بهادار را دریافت کنند. افرادی که سه سطح آزمونCFA را با موفقیت گذرانده‌اند و سوابق کاری مربوطه را ارائه داده‌اند به‌عنوانcharterholders (دارندگان منشور)شناخته می‌شوند بر اساس آمار موسسهCFA تعداد این افراد در سراسر جهان بالغ بر 135000 نفر است.

 

معافیتها:

سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی آمریکا(FINRA) افرادی را که سطح اول آزمونCFA و مقررات مربوط به استانداردهای تحلیلگری و موارد دیگر مربوط به آزمونSeries 16را گذرانده‌اند، بدون آزمون دیگری در آزمونSeries 16می‌پذیرد.همچنین افرادی را که سطح اول و دوم آزمونCFA را گذرانده و دارای حداقل 2 سال سابقه کار مفید به‌عنوانresearch analist دارند از قسمت اول آزمونSeries 86در بخشthe Analysis section معاف می‌کند. اکثر کشورها معافیت‌هایی را برای دارندگان مدرکCFA وCIIA در نظر گرفته‌اند.

 

گواهينامه هاي خارجي در حوزه مالي و سرمايه‌گذاري

 

گواهينامه (CFP) Certified Financial Planner

 

آزمون این گواهي نامه به مسووليتCertified Financial Planner Board of Standardsf Inc. برگزار مي‌شود و تمركز آن بر مباحث برنامه‌ريزي مالي و موضوعاتي مانند بازنشستگي، دارايي‌هاي سرمايه‌اي و برنامه‌ريزي سرمايه‌گذاري است. موفقيت در اين آزمون و پذيرش اصول اخلاق حرفه‌اي مرتبط با آن، به معناي احراز مدركCFP و شايستگي فعاليت در حرفه برنامه‌ريزي مالي است. پيش نياز شركت در اين آزمون داشتن مدرك كارشناسي و سه سال سابقه كار است و درصد قبولي آن نيز در آزمون نوبت نوامبر 2005، برابر 63 درصد بوده است.

 

دوره آموزشي  CHFC

مدركCHFC را دانشگاهThe American College (www.theamericancollege.edu) صادر مي كند. پيش شرط شركت در دوره‌هاي آموزشي اين مدرك داشتن سابقه كار در حوزه مالي و سرمايه‌گذاري است. براي كسب اين مدرك، دانشجويان بايد پنج دوره اجباري و سه دوره اختياري بگذرانند كه دوره اجباري آن با دوره آموزشي مدركCFP يكسان است.

 

مدرك  CIC

مدركCIC را انجمن مشاوران سرمايه‌گذاري آمريكاICAA) www.icaa.org) برای كاركنان شركت‌هاي عضو آن انجمن صادر مي‌كند. داوطلبان براي دريافت مدركCIC بايد شرايط زير را احراز كنند:

- كارمند يكي از شركت هاي عضوICAA باشند.

- داراي حداقل سابقه پنج سال كار در حرفه مشاوره مالي و سرمايه‌گذاري باشند.

- دورهCFA را گذرانده باشند.

- استانداردهاي رفتاريICAA را بپذيرند و از آن تخطي نكنند.

مشاوراني كه موفق به دريافت اين مدرك شده باشند، بايد هر سال براي تمديد آن اقدام كند.

 

 

گواهينامه‌هاي حرفه‌اي بين‌المللي _در حوزه مالي و سرمايه‌گذاري

 

گواهينامهCMT

موضوع اين آزمون كه در سه سطح برگزار مي‌شود، تحليل تكنيكي سهام است. اين آزمون را كميته اعطاي اعتبار اتحاديه تحليلگران تكنيكي بازار(Market Technicians Association) برگزار مي كند. اين اتحاديه در سال 1973 تاسيس شده است، مركز آن در آمريكا است و تاكنون 56 كشور به عضويت آن درآمده‌اند.

 

گواهينامه  CIIA

مدرك CIIAبه مسووليت انجمن تحليلگران بين‌المللي خبره سرمايه‌گذاري (CIIA) ارائه مي‌شود. با وجود عمر كوتاه آن (اين انجمن در سال 2000 تاسيس شده است)، انجمن‌ها و نهادهاي تحليلگري مالي و سرمايه‌گذاري كشورهاي بسياري به عضويت آن درآمده‌اند. تاكنون انجمن هاي تحليلگري مالي و سرمايه‌گذاري 30 كشور كه بيشتر در محدوده اروپا و آسياي شرقي قرار دارند، عضو CIIAشده‌اند، هر چند كه موسسان آن نيز دو اتحاديه آسيايي ASAF (Asian Securities Analysts Federation)iو اروپايي EFFAS (European Federation of Financial Analysis Societies)iبوده‌اند. اين آزمون در سه سطح پايه، نهايي و ملي برگزار مي شود. از خصوصيات منحصر به فرد اين آزمون، ساختار غيرمتمركز سازمان برگزاركننده آن است. انجمن‌ها و نهادهاي منطقه‌اي وظيفه برگزاري آزمون‌ها را برعهده دارند و علاوه بر آن اين انجمن‌ها موظفند طرحي براي آزمون ملي معرفي كنند كه با تاييد كميته بين‌المللي آزمون به‌عنوان سومين مرحله كسب مدرك CIIAقرار مي گيرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3839، سه‎شنبه، 26 مرداد 1395


 

شماران