در حالی که روز گذشته، خبر ورود «مستر کارت» به ایران از قول وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در رسانه‎های گروهی مخابره شد. برخی رسانه‎ها نیز به تکذیب این خبر از قول سخنگوی «مستر کارت» پرداختند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، روز یکشنبه هفته جاری، محمود واعظی وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشیه افتتاح طرحهاى پستى با بیان این که شرکت پست طی قراردادی توانسته است موضوع توزیع کارت اعتباری بین‌الملل با شرکت ویژن کارت ایرانیان تا سقف روزانه 10 هزار دلار را اجرایی کند گفت: این کارت اعتباری با هر ارزی قابل تبدیل است و با استفاده از کارتهای اعتباری بین‌الملل مشکلات مردم برای سفرهای خارجی و پرداخت های بین‌المللی حل خواهد شد. حداکثر اعتبار این کارت ها که شامل طرح های طلایی، نقره‌ای و برنزی است روزانه بالغ بر 10 هزار دلار است و شهروندان می‌توانند برای خریدهای خارجی از آن استفاده کنند.

 

مطابق این گزارش، پست، مخابرات و شرکت زیرساخت از جمله شرکتهای داخلی بوده‌اند که توانستند از فضای به وجود آمده پس از برجام استفاده کنند و قراردادهایی را در حوزه بین‌الملل اجرایی کنند که ورود مستر کارت به ایران از آن جمله است. شرکت پست در چارچوب قوانین تجارت بین‌الملل قراردادی را با یکی از شرکت های خارجی برای استفاده از کارت اعتباری با عنوان ویژن کارت ایرانیان در ایران منعقد کرده است.

 

انتشار تکذیبیه از قول سخنگوی «مستر کارت»

در پی انتشار خبر فوق، خبرگزاری فارس به تکذیب این خبر از قول سخنگوی «مستر کارت» پرداختند. به گزارش فارس، خبرگزاری آذربایجانی «ترند نیوز» در مصاحبه‌ای اختصاصی با شرکت «مستر کارت» آمریکا ارائهدهنده کارت‌های مالی اعتباری، گزارش‌های اخیر درباره همکاری با ایران را رد کرد. مطابق این گزارش، «سیث آیزن» سخنگوی مستر کارت روز گذشته (دوشنبه) در این زمینه گفت: تا زمانی ‌که تحریم‌های آمریکا بر ایران پا برجا هستند، مستر کارت فعالیتی در ایران نخواهد داشت.

 

«مستر کارت» خواهد آمد

گفتنی است، طی یک سال گذشته و در پی توافق هسته‎ای ایران با گروه موسوم به 1+5، متناوباً اخبار متنوعی از فراهم آوردن مقدمات ورود «مستر کارت» به ایران مخابره شده است. در همین ارتباط، روزنامه دنیای اقتصاد در شماره 11 اردیبهشت 1395 در گزارشی نوشت: مستر کارت از بزرگ‌ترین موسسه‌های بین‌المللی دنیا که با بیش از 25000 موسسه ‌مالی و بانک‌های بین‌المللی در ارتباط و دارای قرارداد است، در آینده‌ای نزدیک به صورت رسمی و قانونی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهد کرد.

 

مطابق این گزارش، شرکت ترنس فارکس یکی از شرکت‌های زیرشاخه بانک HSBCانگلیس که بزرگترین شرکت صدور کارت‌ها و خدمات‌مالی موسسه مسترکارت است به زودی به صورت رسمی با اخذ مجوزهای لازم با مدیریت حامد ذوالفقاری وارد ایران شده و در آینده‌ای نزدیک با توافقاتی که با سازمان‌های دولتی و بانک‌ها انجام داده و خواهد داد شروع به تجهیز زیرساخت‌های لازم برای ایجاد ارتباط مالی بین‌المللی خواهد کرد که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بین‌المللی ایران را رفع کند.

 

کارت‎های پرداخت بین‎المللی آسیایی

مقام‌های ایرانی همچنین طی ماه‎های گذشته از تلاش برای ایجاد فرصت جهت استفاده ایرانیان از کارت‌های اعتباری صادره از سوی بانک‌های آسیایی اشاره کرده‎اند. در همین زمینه، به نقل از خبرگزاری الف، شرکت «ایزیکو» ترکیه ارائهدهنده کارت‌های اعتباری، در فوریه سال جاری قراردادی را با ایران امضا کرد که بر اساس آن این کشور می‌توانست امکان تراکنش شهروندانش با نظام مالی خارج از ایران را فراهم سازد. این شرکت ترکیه‌ای قرارداد مذکور را بعد از رفع محدودیت‌های اعمال شده در زمینه فعالیت نظام بانکداری سوئیفت که بعد از توافق هسته‌ای فراهم شد، امضا نمود.

 

همچنین، به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از این مقامات بانک مرکزی اعلام کرده بودند مکاتباتی با دو شبکه پرداخت بینالمللی آسیایی یعنی JBCژاپن و cupچین انجام شد؛ که طبق وعده مسئولان بانک مرکزی در نیمه اول امسال باید انتظار ورود نخستین کارتهای بانکی بین المللی در ایران از نوع آسیایی آن را داشته باشیم.

شماران