مهدی تقوی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، اعلام آمادگی سازمان بورس و اوراق بهادار برای صدور مجوز موسسات رتبه بندی اعتباری همزمان با ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور را مهم و مثبت ارزیابی کرد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، مهدی تقوی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، هدف و کارکرد موسسات رتبه بندی اعتباری را ارائه رهنمودهای لازم به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در خصوص توانایی موسسات در ایفای به موقع تعهدات دانست و گفت: ارزیابی ریسک برای این سرمایه گذاران بسیار حیاتی است.
 
تقوی مـوسسات Standard and Poor’s ، Moody’s  و Fitch  را از معتبرترین و شناخته‎شده‎ترین موسسات رتبه‎بندی بین‎المللی نام برد و افزود: البته موسسات دیگری نیز در آمریکا و سایر نقاط جهان در این زمینه فعالیت می کنند ولی اعتبار و جایگاهی در حد و اندازه این سه موسسه ندارند.
 
وی ناشران دولتی و شرکتی، سرمایه‌گذاران نهادی، سپرده‌گذاران، اعتبار دهندگان، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و دیگر واسطه‌های مالی را از جمله مصرف کنندگان خدمات موسسات رتبه بندی اعتباری معرفی کرد و گفت: امکان مقایسه در سطح بین‌المللی ، کاهش وابستگی به بانک‌ها، افزایش شفافیت و اطلاع رسانی و متنوع‌سازی منابع سرمایه‌گذاری از جمله مزیت های رتبه بندی است .
 
مدیرمسئول ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران سپس با بیان این که موسسات رتبه بندی اعتباری، بیش از پیش بازار سرمایه کشور را با استانداردهای بازار سرمایه در دنیا مرتبط می کنند، افزود: صدور مجوز برای آغاز به کار این موسسات در کشور اگرچه دیرهنگام اما مثبت و مهم ارزیابی می شود.
 
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: موسسات رتبه بندی اعتباری می توانند ریسک اعتباری نسبی را به طور مستقل اندازه گیری و در نتیجه کارآیی بازار را افزایش و هزینه وام دهندگان و گیرندگان را کاهش دهند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رتبه بندی همچنین با فضای شفافی که ایجاد خواهد کرد درجه اطمینان سرمایه گذاران را بالا می برد؛ چرا که هرچه شفافیت اطلاعات بنگاه های اقتصادی افزایش و درجه ریسک پذیری کاهش یابد، تامین مالی آنها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
 
تقوی، فعالیت موسسات رتبه بندی را در دنیا رو به گسترش دانست و افزود: این مؤسسات  به علت استفاده از نیروهای خبره مالی از مزیت نسبی در زمینه ایجاد مدل‌های رتبه‌بندی برخوردارند. از طرفی افزایش رقابت در بازارهای پولی و مالی جهان، موجب پویایی هرچه بیشتر  این مؤسسات شده است.
 
 گفتنی است: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی از آغاز فرایند صدور مجوز موسسات رتبه بندی خبر داد. مطابق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار افراد حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی که تمایل دارند در ایران موسسه رتبه بندی ثبت کنند، می توانند با حداقل سرمایه پنج میلیارد تومان و احراز شرایط لازم، از طریق این سازمان به کسب مجوز فعالیت اقدام کنند.
 
علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر «دستورالعمل تأسیس و فعالیت موسسات رتبه بندی» (مصوب 21 فروردین 1395، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) را از پایگاه قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنند.
 
اخبار مرتبط:
شماران