بر مبنای گزارش سال گذشته مجله اکانتنت (The Accountant)چاپ لندن، نتایج نظرسنجیهای مستقل انجام شده توسط انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW)، انجمن حسابداران خبره اسکاتلند (ICAS) و شبکه بین المللی موسسات حسابرسی RSMحاکی از مخالفت حرفه ای های حسابداری و مالی بریتانیا و اروپا با خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، طی روزهای گذشته اعلام نتایج همه پرسی مردم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا کارشناسان سرتاسر جهان را در بهت و حیرتی عمیق فرو برده است. تا بدان جا که این حادثه به زعم تحلیلگران برجسته جهان مهمترین حادثه بین‎المللی پس از وقوع جنگ جهانی دوم اعلام شده است. در این بین، به گزارش مجله اکانتنت (The Accountant)چاپ لندن، نتایج چهار نظرسنجی کاملا مستقل که در سالهای 2014 و 2015 یکی توسط انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW)، انجمن حسابداران خبره اسکاتلند (ICAS) و شبکه بین المللی موسسات حسابرسی RSMانجام شده بودند، همگی حاکی از مخالفت حرفه ای های حسابداری و مالی بریتانیا و اروپا با خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود.
 
مطابق این گزارش که در پانزدهم آوریل 2015 (همزمان با 26 فروردین 1394) منتشر شده است، در نظرسنجی انجمن حسابداران خبره اسکاتلند (ICAS)، بیش از 82 درصد از پرسش‎شوندگان شدیدا موافق ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بودند؛ 31 درصد از آنان خواستار روابط تجدیدمذاکره شده با اتحادیه اروپا بودند؛ و تنها 11 درصد از آنان از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پشتیبانی می کردند.
 
در نظرسنجی دیگر که توسط شبکه بین المللی موسسات حسابرسی RSMحمایت مالی شده بود،‌ 437 رهبر تجاری از از 32 کشور اروپایی مورد پرسش قرار گرفتند. از این بین، 124 پرسش‎شوند از بریتانیا بودند. 76 درصد این افراد معتقد بودند که ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دارای منافع اقتصادی برای این کشور است. از جمله منافع اقتصادی که توسط این افراد مورد تاکید قرار گرفته بود می توان به جایگاه تجاری قوی، بازار آزاد، دسترسی به کارگران ماهر، و فرصت‎های تجاری بیشتر اشاره کرد. از جمله موارد منفی خروج از اتحادیه اروپا که توسط این افراد ذکر شده بود نیز می توان به دیوان سالاری، الزامات مقررات‎گذاری، قانون کار، و مقررات بازنشستگی و هویتی اشاره کرد.
 
مطابق این گزارش، انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW) نیز در سال 2014 دو نظرسنجی را در این ارتباط انجام داده بود که نتایج آنها نشان داد 80 درصد اعضای این انجمن خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.
 

علاقه مندان می توانند متن اصلی این گزارش با عنوان «Finance leaders oppose a Brexit» را از وبگاه مجله اکانتنت (The Accountant) مطالعه کنند.


 

شماران