افزایش نگرانی ها از پیامدهای ناگوار ترک اتحادیه اروپا توسط بریتانیا و صدمه های آتی وارده به اقتصاد جهانی، منجر به سقوط همه شاخص‎های بازارهای مالی آسیا در نخستین ساعات معاملاتی روز جمعه شد. مطابق گزارش منابع معتبر، به نظر می رسد بیشترین تأثیر منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر بازارهای مالی آسیایی و به ویژه بازارهای مالی ژاپن بر جای مانده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، پس از چهار دهه کشمکش بر سر عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، مردم این کشور به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی دادند.در پی این رویداد که کارشناسان از آن به عنوان مهم ترین حادثه در جهان پس از جنگ جهانی دوم یاد می کنند؛ شاخص آسیا پاسفیک 4.4 درصد کاهش یافت. شاخص تاپیکس ژاپن نیز بیشترین میزان افت را نسبت به سال2011 میلادی به ثبت رساند. همچنین، شاخص آتی اس اند پی آمریکا نیز با کاهش 5.1 درصدی معامله شد.
 
آنگ کوک هنگ، مدیر موسسه مدیریت سرمایه گذاری فیلیپ کپیتال در مالزی در این خصوص اظهار داشت: ترس، واکنش بسیار طبیعی سرمایه گذاران است. به طور حتم نمی توان در این موقعیت سودی از قیمت سهام شرکت ها به دست آورد. به این دلیل که آینده اروپا هنوز در ابهام است. وی ادامه داد: البته باید گفت تمام این واکنش ها زودگذر و سطحی است و بازار به هر حال مسیر خود را بازیابی کرده و به روند طبیعی باز می گردد.
 
این در حالی است که، شاخص بورس هنگ کنگ با کاهش 4.8 درصدی معامله شد و قیمت سهام بانک اچ اس بی سی در بورس این کشور با کاهش 11 درصدی معاملات را به پایان برد. شاخص اصلی بورس کره جنوبی نیز بیشترین میزان کاهش را نسبت به نوامبر 2011 تجربه کرد و شاخص اس اند پی در بورس استرالیا نیز 3.5 درصد منفی شد.
 
مطابق این گزارش، به نظر می رسد بیشترین تأثیر منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر بازارهای آسیایی و به خصوص بازارهای ژاپن بر جای مانده است. شاخص های اصلی در بازارهای ژاپن از اوایل سال 2016 میلادی با اعلام همه پرسی برگزیت(Brexit)  در بریتانیا با کاهش 22 درصدی رو به رو شدند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بیشترین ضربه را به ین ژاپن وارد می کند و قیمت این ارز را در مقایسه با دلار افزایش خواهد داد.
 
در دیگر بازارهای آسیایی نیز، شاخص NZXبورس نیوزلند با کاهش 2.3 درصدی مواجه شد و بورس تایوان نیز با افت 2.4 درصدی شاخص اصلی رو به رو شد و بورس بمبئی نیز شاهد افت 3.5 درصدی شاخص اصلی شد.
شماران