مطابق این یادداشت؛ با توجه به ورود شاخص بورس به کانال 73 هزار واحد و احتمال کاهش آن تا مرز 71 هزار و 200 واحد، در صورت عدم حمایت از بازار، شاهد بروز هیجان بیشتر فروش در بازار خواهیم بود. در این یادداشت، ضمن توصیه به سهامداران مبنی بر عدم فروش سهام خود، پنج عامل فهرست شده‎اند که می‎توانند سبب رشد بازار شوند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در این یادداشت که به نقل از شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) منتشر شده است، نخستین توصیه به سهامداران در شرایط فعلی، عدم فروش اعلام شده است و تاکید شده است: اگر این فعالان بازار سرمایه، در کسب سود کوتاه‌مدت با شکست مواجه شده‌اند، بهتر است به سودهای میان مدت و بلند مدت بیندیشند. و در ادامه اضافه شده است: در حال حاضر، در نقطه مقابل هیجان خرید اسفند ماه هستیم و این ریزشها هر چقدر هم ادامه داشته باشد، با سرعت بیشتری جبران خواهد شد و قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید.
 
این یاددداشت در ادامه می افزاید: بنابراین با توجه به عواملی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، در می‌یابیم بازار تا پایان سال رشد خوبی خواهد داشت و در کوتاه مدت نیز سیگنال بازگشت خود را صادر خواهد کرد:
 
1) خبر کاهش نرخ سود بانکی که در میان مدت بازار را با رشد مواجه می‌کند، سبب ورود آرام نقدینگی به بازار سرمایه و بازار مسکن خواهد شد.
2) اعطای مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای خاهن به معنای چراغ سبز سازمان بورس به شرکت‌هایی است که تقاضای خود را در سال گذشته ثبت کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به افزایش پویایی بازار سرمایه در روزها و هفته‌های آتی کمک کند.
3) تکذیب خبر ارایه اطلاعات سهامداران به سازمان هدفمندی نیز می‌تواند هیجان عمومی را کاهش دهد.
4) فشار تبلیغات اقتصادی علیه دولت که می‌تواند با ریزش‌های بورس، تشدید ‌شود، به عنوان ابزار تبلیغاتی در دست گروه اپوزوسیون دولت قرار دارد؛ همچناکه ترکش‌های ارج در رسانه‌ها ملاحظه می‌شود. ریزش بورس می‌تواند کمپین تبلیغاتی بزرگی علیه دولت باشد؛ بنابراین احتمال می‌رود شاهد تصمیمات قابل توجهی از سوی دولت جهت بهبود شرایط بورس در سال 95 باشیم؛ زیرا عملکرد سال 95 میتواند انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار دهد. دولت نیک میداند ریزش بورس سبب کمرنگ جلوه دادن برجامی که برگ برنده دولت در این سه سال بوده است، می‌شود
5) تاکیدات رهبر انقلاب بر بهبود شرایط اقتصادی و شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی نیز می‌تواند به معنای ریسک پذیر شدن دولت در بهبود فعالبتهای توسعه ای و بهبود سیاستهای حمایتی از صنایع   و سیاستهای انبساطی پولی در بازار باشد. باید دید دولت چه برنامه ای برای به نتیجه رساندن اقتصاد در سال 95 خواهد داشت.
 

در پایان این یادداشت تاکید شده است، بازار امسال آبستن اتفاقات زیادی خواهد بود و عوامل بنیادین و سیاسی و حتی تکنیکالی نشان از رشد بازار در یک دوره یک ساله دارد. بنابراین بهتر است فعالان بازار سرمایه با این رویکرد به بازار بنگرند.


 

شماران