امید ملک رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون در سال 1394 گفت: شورای عالی ترابری با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حمل ‌و نقل دریایی موافقت کرد و بنابراین از سال 1395 مالیات بر ارزش افزوده در حمل ‌و نقل دریایی اخذ نخواهد شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایلنا، امید ملک رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با بیان مطالب فوق افزود: طبق مواد 6، 7، 13 و 52 قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است که متاسفانه این مواد از 1387 تا 1394 اجرا نشده است و این مالیات اخذ شده است.
 
وی از فشار مضاعف ناشی از اخذ مالیات به صادرکنندگان و واردکنندگان در حوزه حمل و نقل دریایی انتقاد کرد و گفت: به بهانه جلوگیری از واردات علاوه بر مالیات خروج کالا مجدد در پروانه سبز گمرک مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شد. که این وضعیت مانع جدی توسعه صادرات است.
 
ملک با اشاره به اثرات مثبت حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از بخش حمل‌ونقل دریایی گفت: حذف این مواد مالیاتی علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل موجب رونق صادرات و کاهش تورم داخلی خواهد شد.
 
به اعتقاد وی برخی محصولات همچون سنگ آهن و پسته عمدتاً به دلیل هزینه حمل بالا، در بخش صادرات با مشکل مواجه شده بودند که با این اصلاح قانون در حوزه صادرات، رقابت پذیر و ظرفیت صادراتی پیدا خواهد کرد.
 

ملک همچنین با اشاره به اخذ عوارض 10 درصد که موسوم به حق پرچم است گفت: دریافت عوارض ده درصد به تعبیری گل به خود و مانع رشد حمل‌ونقل و ارتباطات بین‌المللی به حساب می‌آید.

شماران