سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اقدامات راهبردی به منظور به‎کارگیری «استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی» (IFRS) در ایران اقدام به راه‎اندازی وبگاه «استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی در ایران» (IFRS in IRAN) کرده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، بخش‎های اصلی این وبگاه عبارتند از:
1) آشنایی با IFRS
2) کمیته‎ها و کارگروه‎ها
3) مصوبات و صورتجلسات
4) منابع دانشی
5) سوالات متداول
 
1) آشنایی با IFRS
این بخش وبگاه از چهار زیربخش «IFRS چیست»، «آشنایی با بنیاد IFRS»، «IFRS درایران»، و «استفاده از IFRS درسایر کشورها» تشکیل شده است. دو زیربخش نخست، به معرفی اجمالی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) و بنیاد IFRSاختصاص دارد. در زیربخش «IFRSچیست» در قالب یک فایل pdfو یک ویدئوی کوتاه (با زیرنویس فارسی) اهداف و مزایای پذیرش این استانداردها تبیین شده است.

در زیربخش «IFRSدر ایران» پیشینه و نقشه راه به کارگیری IFRSدر ایران تشریح شده است. یکی از اطلاعات ارزشمندی که در این زیربخش ارائه شده است، طبقه‎بندی عمده تفاوت‌های استانداردهای ملی ایران با IFRSاست. این تفاوت‎ها در چهار گروه ارائه شده اند: گروه 1) استانداردهای بین‌المللی که تقریباً با استانداردهای ملی ایران مطابقت دارند. گروه 2) استانداردهای بین‌المللی که معادل ملی ندارند. گروه 3) استانداردهای بین‌المللی که تجدیدنظر شده‌اند. گروه 4) استانداردهای ملی که معادل بین‌المللی ندارند (پیوند).

در ادامه این زیربخش، «الزامات و ضرورت‌های اجرای موفق پروژه به کارگیری IFRS» شامل رفع مسائل مالیاتی و اصلاح قوانین و مقررات، انتشار متن کامل ترجمه تخصصی استانداردهای بین‌المللی، رفع مسائل مربوط به شناسایی ارزشهای منصفانه، و آموزش؛ و همچنین، «اقدامات لازم برای پیاده‌سازی IFRS» شامل تشکیل کمیته راهبری IFRS، تشکیل کارگروه‌های تخصصی تحت نظارت کمیته راهبری IFRS(از جمله، کارگروه فنی و تخصصی، کارگروه ارزش‎های منصفانه، و کارگروه آموزش)، تشکیل گروه کارشناسی، انتخاب شرکت‌ها برای اجرای IFRS، و ترجمه تخصصی IFRSو هماهنگی با بنیاد IFRSو رسمیت بخشیدن به ترجمۀ تخصصی استانداردها و استفاده از استانداردهای بین‌المللی تشریح شده‎اند (پیوند).
 
2) کمیته‎ها و کارگروه‎ها
این بخش از وبگاه به معرفی «کمیته راهبری IFRS»، «کارگروه فنی و تخصصی»، «کارگروه ارزش‎های منصفانه»، و «کارگروه آموزش» اختصاص دارد.
 
3) مصوبات و صورتجلسات
در این بخش از وبگاه مصوبات و صورتجلسات کمیته‎ها و کارگروه‎های فوق در دسترس علاقه‎مندان قرار گرفته است.
 
4) منابع دانشی
منابعی که در این بخش در دسترس علاقه‎مندان قرار گرفته است در چهار زیربخش «استانداردهای بین‎المللی»، «بیانیه‎های کمیته تفاسیر»، «رهنمودها و کارهای پژوهشی»، و «کتب و سایر منابع دانشی» طبقه‎بندی شده اند.
 
5) سوالات متداول
در این بخش نیز مقرر است پرسش‎های متداول مرتبط با IFRSو پیاده‎سازی این استانداردها در ایران پاسخ داده شود. با این حال،‌ فعلا پرسش و پاسخی در این بخش بارگذاری نشده است.


 

شماران