صبح یکشنبه 16 اسفند 1394؛ شماره 46 هفته‌نامه «آتیه نو» به عنوان تنها نشریه تخصصی حوزه بیمه‌های اجتماعی و تأمین‌اجتماعی کشور منتشر شد. از جمله مطالبی که در این شماره می خوانیم عبارتند از: همه چیز درباره «کاراکارت» مستمری بگیران تامین اجتماعی / گفتگو با رئیس مؤسسه عالی پژوهش در تأمین‌‌ اجتماعی درباره طرح تنقیح و روان‌‌سازی قوانین و تجمیع و روان‌سازی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌‌های تأمین‌اجتماعی / حسابرسی داخلی زمینه‌‌ساز پاسخگویی / فراخوان تعهد به ارزش‌‌های ده‌‌گانه در تأمین‌‌اجتماعی / سرمایه گذاری با محوریت ارزش‌های اجتماعی /اهمیت اصلاحات ساختاری در نظام بازنشستگی ایران / ... .
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «آتیه نو» در این شماره، علاوه بر آن که در گزارشی به تشریح ویژگی‌ها، نحوه صدور و چگونگی کسر اقساط کارت رفاه اجتماعی ایرانیان (کارا کارت) برای مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخته است، در گفتگو با رئیس مؤسسه عالی پژوهش در تأمین‌‌اجتماعی، اهداف و ضرورت‌های طرح تنقیح، روانسازی و تجمیع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان تأمین‌اجتماعی را تشریح کرده است.
این هفته‌نامه در گزارش خود در مورد چگونگی صدور کاراکارت برای مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی، به نقل از رحیم اردلان معاون مالی و اداری این سازمان نوشته است: سازمان تأمین‌اجتماعی دو روش را برای ثبت‌‌نام متقاضیان در نظر گرفته است که یکی از آنها ارسال کد ملی بازنشسته و مستمری‌‌بگیر به سامانه پیام‌کوتاه 10001422 و دیگری هم مراجعه به وبگاهwww.samanehrefah.ir  است که بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی می‌‌توانند از این دو طریق تمایل خود را برای دریافت کارت اعتباری رفاه ایرانیان اعلام کنند.
وی در خصوص اعتبار در نظر گرفته شده برای این کارت اضافه می‌کند: این کارت، به میزان چهار برابر میزان مستمری ماهانه هر یک از مقاضیان شارژ می‌‌شود که با استفاده از آن قادر خواهند بود از فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، امکان، اسکات و فرهنگیان خرید کنند.
اردلان در خصوص نحوه بازپرداخت اقساط این کارت نیز می‌‌گوید: کارمزد در نظر گرفته شده برای این کارت‌‌ها 12 درصد است و اقساط مربوطه نیز طی دوره‌‌ای یک‌‌ساله از حقوق و مستمری دریافتی ماهانه بازنشستگان کسر خواهد شد. البته رایزنی‌‌هایی هم صورت گرفته که زمان بازپرداخت اقساط آن طولانی‌‌تر شود.
وی با بیان این که ثبت تقاضا و دریافت کاراکارت بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران به ساده‌ترین روش ممکن انجام می‌شود، اضافه می‌کند: چنانچه بازنشستگان و مستمری‌بگیران کدملی خود را به سامانه پیام کوتاه 10001422 ارسال کنند، کاراکارت خود را از شعبه بانکی محل دریافت حقوق بازنشستگی تحویل خواهند گرفت اما اگر با مراجعه به وبگاهwww.samanehrefah.ir ثبت‌‌نام کنند، این امکان را خواهند داشت که بانک و شعبه مورد نظر خود را برای دریافت کاراکارت انتخاب کنند.
آتیه نو در شماره 46 خود همچنین در گفتگویی با شهرام غفاری رئیس مؤسسه عالی پژوهش در تأمین‌‌ اجتماعی، به بررسی و تشریح طرح تنقیح و روان‌‌سازی قوانین و تجمیع و روان‌سازی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌‌های تأمین‌اجتماعی پرداخته است.
غفاری در این گفتگو،  با تأکید بر اینکه ساده‌سازی و شفاف‌سازی قوانین و مقررات تأمین‌‌اجتماعی، به افزایش کیفیت تعامل مردم با این سازمان می‌انجامد، افزوده است: بنا به برخی آمارها در سازمان تأمین‌‌اجتماعی که بزرگ‌‌ترین سازمان بیمه‌‌ای کشور از نظر جمعیت تحت پوشش و تنوع فعالیت و خدمات است، بیش از 12 هزار بخشنامه و دستورالعمل اداری جهت هدایت واحدهای ستادی و صف از بدو شکل‌گیری سازمان و تصویب قوانین مربوطه صادر شده است. انباشت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری و تکراری بودن موارد مندرج در برخی بخشنامه‌ها مشکلاتی را برای کارکنان شعب (واحدهای اجرایی) و به‌‌ویژه شرکای اجتماعی سازمان در اجرای مقررات به وجود می‌‌آورد.
وی افزوده است: بعضاً مقرراتی در برخی بخشنامه‌‌های قدیمی وجود دارد که موضوع آنها منتفی، نسخ صریح و یا ضمنی شده‌اند و در مواردی نیز دیده می‌شود که در برخی بخشنامه‌‌ها موضوعات مبهمی وجود دارد که عوامل اجرا را در عمل دچار سردرگمی می‌‌کند و همین امر باعث می‌‌شود که کارکنان در اجرا، درک مشترکی از مفاد و چگونگی اجرای این بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها نداشته باشند. این مسئله اصل وحدت‌‌رویه در اجرای قوانین و مقررات لازم‌‌الاجرا را خدشه‌‌دار می‌‌کند و باعث نارضایتی کارکنان، شرکای اجتماعی، افزایش شکایات علیه سازمان در محاکم قضایی خصوصا دیوان عدالت اداری و کاهش مقبولیت سازمان نزد افکار عمومی می‌‌شود.
رئیس مؤسسه عالی پژوهش در تأمین‌‌‌اجتماعی همچنین به «آتیه نو» گفته است: کارآمدی سازمان تأمین‌‌اجتماعی تا حدود زیادی در گرو روان‌‌سازی و اصلاح بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها و تنقیح آنهاست و انتظار به‌‌حق شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌‌اجتماعی هم این است که به مفاد قانون و مقررات سازمان تأمین‌‌اجتماعی دسترسی داشته و از هرگونه تغییرات آن آگاهی داشته باشند. از مهم‌‌ترین نتایج تنقیح مقررات سازمان، تهیه شناسنامه برای بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها و نحوه ارتباط آنها با قوانین و مقررات لازم‌‌الاجرا در قالب یک بانک اطلاعاتی است که از استانداردهای لازم برخوردار باشد و قابلیت جستجوی موضوعی و واژه‌ای در متن به منظور دسترسی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی به قانون و مقررات سازمان از طریق اینترنت را فراهم کند.

برخی دیگر از عناوین مهم شماره 46 هفته‌نامه «آتیه نو» که روزهای یکشنبه هر هفته از سوی «مؤسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه» منتشر می‌شود، به این شرح است:
-  دکتر نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی: حسابرسی داخلی زمینه‌‌ساز پاسخگویی است
-  دکتر کبریایی‌زاده،  رئیس هیئت‌‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی تبیین کرد: فراخوان تعهد به ارزش‌‌های ده‌‌گانه در تأمین‌‌اجتماعی
-  سرمایه گذاری با محوریت ارزش‌های اجتماعی – یادداشتی به قلم دکتر علی نمکی
-  اهمیت اصلاحات ساختاری در نظام بازنشستگی ایران – یادداشتی از دکتر مجتبی قاسمی
-  پساانتخابات و تامین‌اجتماعی - یادداشتی از  علی‌اصغر بادبان  
-  خنده‌ها و شادی‌های ایرانیان در سال 1394
 
علاقه مندان می توانند متن کامل این هفته نامه را از وبگاه سازمان تامین اجتماعی به این نشانی دریافت کنند.

شماران