مدیرعامل بزرگترین هلدینگ ترکیه (Koç Holding) که هم اکنون یک هشتم اقتصاد این کشور را در اختیار دارد، هم اکنون همراه با نخست وزیر ترکیه در تهران حضور دارد. لونت چاکراوقلو در اقامت دو ساعته خود در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با ساختار و فرآیندهای بازار سرمایه ایران آشنا شد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، مرد شماره یک بخشی خصوصی ترکیه در دیدار با محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این که گروه کوچ در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، ساخت و ساز، سرمایه گذاری و ... فعال است، تمایل این شرکت را برای افزایش تعاملات اقتصادی با ایران اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز به ظرفیت های اقتصادی ایران برای توسعه همکاری های مشترک اشاره کرد و گفت: دولت ایران بعد از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم ها، برنامه های گسترده ای را برای تقویت مناسبات بین المللی خود به ویژه کشورهای همسایه طراحی کرده است تا گام های اساسی برای ارتقاء سطح تعاملات برون مرزی خود بردارد.
 
گفتنی است، کوچ هولدینگ (Koç Holding)بزرگترین شرکت خوشه‌ای ترکیه و در مالکیت خانواده کوچ (ثروتمندترین خانواده ترکیه) است که شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آن، در حوزه‌های انرژی، صنعت خودروسازی، علوم مالی، خرده‌فروشی، ساخت‌وساز، گردشگری، صنایع دفاعی، خدمات کشتیرانی، فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری و مواد غذایی فعالیت می‌کنند.
شرکت کوچ هولدینگ در سال ۱۹۲۶ توسط وهبی کوچ تاسیس شد و در حال حاضر وظیفه مدیریت بر بیش از 100 شرکت گوناگون، بیش از ۹۰٫۰۰۰ کارمند و ۱۴٫۰۰۰ دفتر، مرکز فروش و ساختمان اداری را در سرتاسر جهان بر عهده دارد. از شرکت‌های زیرمجموعه کوچ هولدینگ می‌توان به: توفاش، گروندیگ، اوتوکار، کارسان، فورد اتوسان، تاپراش، آرچلیک و آیگاز اشاره کرد.
دفتر مرکزی این شرکت در استانبول، ترکیه قرار دارد و سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود. در سال ۲۰۱۱ کوچ هولدینگ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۲۴۸ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار داشت. اکثریت سهام این شرکت، متعلق به خانواده کوچ است که به‌عنوان ثروتمندترین خانواده ترک شناخته می‌شوند.


نخست وزیر ترکیه بامداد روز شنبه در صدر یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. در این سفر وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و توسعه، کارشناسان و مسئولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه های مهم ترکیه، احمد داود اوغلو را همراهی می کنند. برنامه این سفر با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه میان ایران و ترکیه و درپی رایزنی و توافق انجام شده از سوی مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه دو کشور تنظیم شده است.

شماران