رئیس کل بانک مرکزی، دلیل احتیاط برخی بانک های خارجی برای صدور ال سی را «عدم اطلاع کامل کشورها از جزئیات اجرای برجام» اعلام کرد و گفت: این بانکها متناسب با آگاهی از جزئیات برجام، می توانند به طور کامل روابط بانکی خود را با بانک های ایران برقرار کنند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایرنا، ولی الله سیف امروز (سه شنبه) این مطلب را در حاشیه همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی» و «نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی سال های 1395 تا 1399» گفت و در جمع خبرنگاران افزود: پیش بینی می شود به تدریج شبکه کارگزاری بانک های خارجی با افزایش آگاهی شان از توضیحات برجام، مناسبات بانکی را توسعه دهند.
 
بانک های ایتالیا و فرانسه به دنبال ایجاد شعب در تهران
وی با تاکید بر این که هیچگونه ریسکی بانک های خارجی را تهدید نمی کند، گفت: مطمئنیم وقتی آنها متوجه شرایط شوند، مشتاق و علاقه مند به برقراری ارتباط با بانک های ایرانی خواهند بود. رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در سفر اخیر با رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه، مسئولان بانک های این کشورها مراجعه های زیادی داشتند به طوری که ابهام اصلی آنها همین موضوع بود و پس از ارائه توضیحات لازم، با علاقه مندی به دنبال تاسیس دفتر نمایندگی شعب در تهران بودند که به تدریج این موضوع در حال انجام است.
 
رقم دارایی های بلوکه شده ایران
سیف همچین رقم دارایی های بلوکه شده کشورمان را 34 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مبلغ با رفع تحریم ها آزاد می شود. وی افزود: هم اکنون با رفع تحریم ها، ایران به پول های بلوکه شده خود دسترسی پیدا می کند؛ حدود 28 میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و 6 میلیارد دلار دیگر متعلق به دولت است.
 
حذف صفرها در صورت تکم رقمی شدن و پایداری نرخ تورم
سیف درباره حذف صفرها از پول ملی نیز گفت: این اقدام بانک مرکزی به شرایط اقتصادی کشور برمی گردد؛ یکی از پیش نیازهای آن این است که به تورم پایدار و تک رقمی برسیم. وی اظهار داشت: بنابراین در صورت مهیا شدن این شرایط، این برنامه اجرایی خواهد شد؛ به نظر می رسد در سال آینده این اقدام انجام نشود زیرا باید به ثبات پایدار در نرخ تورم برسیم.
 
توقف فعالیت موسسههای غیرمجاز تا پایان سال 1395
رئیس کل بانک مرکزی درباره متوقف شدن فعالیت موسسه های غیرمجاز نیز گفت: هم اکنون از فعالیت تعدادی از موسسه های غیرمجاز جلوگیری شده است و به مردم توصیه کرده ایم در سپرده گذاری سرمایه و منابع مالی خود به مجوزدار بودن موسسه ها و بانک ها توجه داشته باشند.
سیف افزود: در غیر این صورت مردم باید بدانند ریسکی در این زمینه وجود دارد و نباید تحت تاثیر چند درصد نرخ سود بالاتر قرار گیرند که بعد منابعشان از بین برود.
به گفته سیف، بانک مرکزی تا آخرین لحظه برای حل و فصل موسسه های غیرمجاز کنونی و مصون کردن پول های مردم در این موسسه ها، احساس مسئولیت دارد.
به گفته وی، در همین زمینه بانک مرکزی در نظر دارد با دقت و ظرافت و همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی این کار را دنبال کند و به زودی دیگر شاهد فعالیت موسسه های غیرمجاز نخواهیم بود.
وی اظهار داشت: وظیفه بانک مرکزی جلوگیری از فعالیت های موسسه های غیرمجاز است و به طور حتم تا پایان سال 95 این اقدام انجام خواهد شد.
 
سیاست های ارزی بانک مرکزی
این مقام مسئول درباره سیاست ارزی بانک مرکزی نیز گفت: سیاست بانک مرکزی برای مصرف ارز کشور در پروژه های سرمایه گذاری است؛ فقط بخش بسیار کوچکی را به واردات کالاهای مصرفی تخصیص داده ایم.

وی اظهار داشت: جهت گیری اصلی ما افزایش ظرفیت های تولید، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور است و بر همین اساس برنامه ریزی خواهیم کرد.

شماران