امروز، شنبه مورخ 1 اسفند 1394، روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار خبری در وبگاه رسمی بانک مرکزی اعلام کرد: "استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد". در حالی که مطابق مفاد خبر منتشره، از قرار معلوم به شبکه بانکی کشور تکلیف شده است که تشریح ریسک‌های موسسات اعتباري باید با توجه به ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهاي شفافيت و انتشار عمومي اطلاعات و رهنمودهاي مديريت ريسک، کميته نظارت بانکي بال و استانداردهاي بين المللي گزارشگري مالي (IFRS) تنظيم شود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته شده است اطلاعات مالي صحيح و شفاف در قالب صورت‌هاي مالي، صرفاً توسط هيات مديره بانک/ موسسه اعتباري ارائه شود. همچنین در اين مجموعه تاکيد شده است، اعضاي هيات مديره و کميته‌هاي مرتبط با نظام حاکميت شرکتي و نظام کنترل های داخلی  به صورت فعال بر فرآيند تهيه صورت‌هاي مالي نظارت جدي و موثر داشته باشند.
 
این گزارش حاکی است، تشریح ریسک‌های موسسات اعتباري باید با توجه به ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهاي شفافيت و انتشار عمومي اطلاعات و رهنمودهاي مديريت ريسک، کميته نظارت بانکي بال و استانداردهاي بين المللي گزارشگري ماليIFRS تنظيم شود. بنابراين ضروري است ريسک‌هاي ناشي از مدل فعاليت و عمليات بانکداري و چگونگي مديريت اين ريسک‌ها به نحوی توسط بانک/موسسه اعتباري توصيف شود که استفاده‌کنندگان قادر باشند، ضمن درک صحیح از نحوه انعکاس معيار ريسک ناشي از فعاليت، از تاثير آن بر روی هر یک از اقلام ترازنامه و صورت سود و زيان نیز آگاهي يابند.
 
این بخشنامه الزامات ذکر شده بر اساس «استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی» را افشاء حداقلی عنوان کرده است و تاکید می‌کند که هر بانک/‌موسسه اعتباری با توجه به وضعیت خاص خود، باید نسبت به افشای کامل اطلاعات اقدام کند.
 
علاقه‎مندان می‎توانند صورتهای مالی نمونه ابلاغی به شبکه بانکی کشور را از وبگاه بانک مرکزی به این نشانی دریافت کنند.
شماران