مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 60 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان در ایران درخواست داده اند و سرمایه گذاری دو شرکت کره ای و یک شرکت ایتالیایی قطعی شده است. وی افزود: شرکت سامسونگ قرار است یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در تهران بسازد. همچنین با شرکت پسینا از ایتالیا نیز قرارداد ساخت یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در شرق تهران و دو بیمارستان 500 تختخوابی در رشت و نیشابور بسته شده است.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، ابراهیم رئیسیون روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا با اعلام اخبار فوق افزود:‌ حجم درخواست 60 شرکت خارجی بسیار زیاد است و تاکنون با 15 شرکت سرمایه گذار خارجی برای همکاری در ساخت مراکز درمانی مذاکره شده است. در این راستا، علاوه بر انعقاد قرارداد نهایی با سامسونگ کره جنوبی و پسینا ایتالیا، مذاکره با شرکت دوو کره جنوبی نیز برای ساخت بیمارستان مراحل نهایی را طی می کند.
 
وی تصریح کرد: عمده علاقه شرکتهای خارجی برای ورود به بازار سلامت ایران برای ساخت بیمارستان و تحویل آن است که به صورت ورود سرمایه و فاینانس، ساخت و تجهیز بیمارستان و تحویل آن به دولت انجام می شود. وی افزود: دولت به صورت اقساط و طی یک دوره مثلا پنجساله سرمایه این شرکتها را بازپرداخت می کند و عمدتا بهره برداری از این بیمارستانها به عهده شرکت سازننده خارجی نیست. وی گفت: البته علاقه وزارت بهداشت این است که شرکتهای خارجی کار بهره برداری و ارائه خدمات پزشکی را نیز به عهده بگیرند اما تاکنون بیشتر شرکتهای خارجی تمایلی برای تقبل کار بهره برداری و ارائه خدمات نشان نداده اند و بیشتر مایلند، بیمارستان بسازند و تحویل دهند. وی گفت: بعد از این که شرکتهای خارجی بیمارستانهای مورد نظر را تحویل دادند، وزارت بهداشت از طریق قرارداد خرید خدمت با بخش خصوصی داخلی، کار بهره برداری این مراکز را به سرانجام می رساند.
 

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر چهار روزه خود به ایتالیا و فرانسه، از شروع یک فصل جدید در همکاری های بین المللی ایران در حوزه های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان خبر داد. وی پس از دیدار با لورنزین وزیر بهداشت ایتالیا گفت: بی شک نیازمند بهره گیری از تجربیات بین المللی به ویژه در حوزه سلامت هستیم و امیدوارم در فضای جدید تعامل با دنیا تجربیات ارزشمند ایتالیا و سایر کشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمانبه ایران نیز منتقل شود و بتوانیم به ارائه خدماتی که شایسته ملت شریف ایران باشد، موفق شویم.

شماران