بر اساس این سند مشارکت راهبردی که از سوی علی طیب نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی ایران و یوگوانجو وزیر گمرک چین در تهران امضا شد، همکاری های گمرکی دو کشور در سه بخش تبادل اطلاعات گمرکی، به رسمیت شناختن فعالان مجاز اقتصادی(AEO) و ظرفیت سازی و آموزش توسعه خواهد یافت.
 
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از گمرک ایران، وزیر گمرکات چین و رئیس کل گمرک ایران دیدار و در خصوص جزئیات سند راهبردی گمرکات دو کشور، راهکارهای اجرایی و احیای جاده ابریشم با محوریت گمرکات ایران و چین بحث و تبادل نظر کردند. مطابق این گزارش، در پی سفر شین جین پینگ رئیس جمهور چین و هیئت همراه به ایران یو گوانگجو وزیرگمرکات این کشور به اتفاق تنی چند از مسئولان گمرکی و تجاری چین با مسعود کرباسیان معاون وزیراقتصاد و رئیس کل گمرک ایران دیدار و گفت و گو کردند.
 
وزیر گمرک چین در این دیدار با اشاره به مذاکرات انجام شده بین مقامات چینی و مسئولان کشورمان از جمله دیدار روسای جمهوری دو کشور به حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2015 که نزدیک به 52 میلیارد دلار بوده است اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، توسعه تجارت غیر نفتی بین دو کشور حائز اهمیت است. وی با اشاره به پروژه یک کمربند، یک جاده که از سوی دولت چین در راستای توسعه جاده ابریشم مطرح شده است، گفت: به نظر من این فرصت مناسبی است تا ایران و چین از آن برای توسعه همکاری های اقتصادی استفاده کنند و یکی از ساز و کارهای لازم در این زمینه هماهنگ سازی تصمیمات و توافقات دوجانبه و تبادل آنلاین اطلاعات است.
 
وزیر گمرک چین با طرح پیشنهاداتی در زمینه ایجاد سرعت و سهولت در مناسبات تجاری و گمرکی دو کشور گفت: همکاری های دوجانبه در چارچوب حمل و نقل جاده ای با توجه به اجرای طرح های الکترونیکی در گمرک ایران مانند تیرالکترونیک می تواند از سوی دو طرف آغاز و توسعه یابد. این مقام گمرک چین در ادامه افزود: اجرای سند راهبردی  مشارکت چین و ایران می تواند کمک موثری به گسترش همکاری های فی ما بین باشد و فصل تازه ای را در روابط اقتصادی دو کشور بگشاید. وزیر گمرک چین در ادامه  همکاری گمرکات دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و جعل اسناد را مهم خواند و بر توسعه همکاری های فی ما بین از طریق تبادل الکترونیکی و برخط  اطلاعات به منظور مبارزه و کاهش قاچاق تاکید کرد.
 
یو گوانجو همچنین بر امکان توسعه همکاری های دو کشور در زمینه تجهیزات الکترونیکی نظیر دستگاه های ایکس ری و برنامه های آموزشی و همچنین تسهیل و تسریع مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: ایران و چین دو عضو مهم خانواده  سازمان جهانی گمرک هستند و می توانند علاوه بر گسترش روابط دوجانبه گمرکی، زمینه همکاری های چندجانبه را نیز در منطقه و جهان فراهم کنند.
 
بر اساس این گزارش مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران نیز با ابراز خرسندی از حضور هیئت عالی رتبه گمرک چین در ایران و با اشاره به سابقه تاریخی تجارت بین دو کشور گفت: 17 سندی که در سفر رئیس جمهوری چین به ایران امضا شده نشان دهنده آن است که ما پس از رفع تحریم ها نیز نگاه ویژه ای به چین داریم و همچنان که رئیس جمهور کشورمان اشاره کردند باید روابط خود را با چین ظرف 10 سال آینده به 600 میلیارد دلار برسانیم که این رقم دور از دسترس نیست. وی با بیان اینکه چین طی سه دهه گذشته دچار تحولی عظیم شده و به اقتصادی قدرتمند در دنیا تبدیل گشته است، نقش گمرکات دو کشور به منظور تسهیل همکاری ها را مهم دانست و به تشریح موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه پرداخت و گفت: با توجه به پروژه احیای جاده ابریشم، ایران می تواند در اجرا و توسعه این پروژه نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد.
 
رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط بین 150 گمرک در ایران به صورت الکترونیکی و لحظه ای قابل کنترل است، گفت: ما از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی در بحث تجارت الکترونیکی با 40 سازمان همجوار  به صورت آنلاین در ارتباط هستیم و توانسته ایم از طریق برقراری سیستم مانیفست الکترونیکی اطلاعات تمامی محموله های دریایی و هوایی وارداتی به کشورمان را قبل از ورود به صورت آنلاین دریافت کنیم. کرباسیان در این دیدار همچنین به موفقیت های گمرک در زمینه اجرایی کردن پروژه های مختلف از جمله تیر الکترونیک (E-TIR) اشاره کرد و گفت: ما برای تبادل الکترونیکی اطلاعات با همه کشورها از جمله چین آمادگی داریم.
 

شایان ذکر است که بر اساس آمار گمرک ایران، 23 درصد تجارت خارجی کشورمان در سال 2015 در رویه های واردات،صادرات و ترانزیت با کشور چین صورت گرفته و این کشور در سال میلادی گذشته اولین شریک تجاری ایران بوده است.

شماران