سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1395 کل کشور فردا (یکشنبه، 27 دی 1394) به صورت همزمان از سوی دولت به مجلس ارائه می شود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایرنا، عبدالرضا مصری امروز خبر داد: حدود یک ساعت پیش دولت به ما اعلام کرد که برنامه و بودجه را فردا به صورت همزمان به مجلس ارائه می کند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که اولویت کاری مجلس همکاری با دولت برای بررسی و تصویب بودجه است، افزود: همزمان با ارایه بودجه و برنامه ششم به مجلس بررسی آن از سوی مجلس با نهایت همکاری آغاز خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا تصویب نهایی بودجه و برنامه ششم توسعه به سال 1395 موکول خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: چون قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان اسفند 1394 ضمانت اجرا دارد و بودجه سال 1395 نیز باید براساس سند بالادستی یعنی برنامه ششم توسعه تدوین و تصویب شود؛ لذا مجلس برای این که سرعت کار بالا برود کمیسیون تلفیقی برای هر کدام از این دو لوایح تشکیل داده است. مصری ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس باید ابتدا لایحه برنامه ششم در صحن علنی مجلس بررسی و پس از آن بودجه 1395 مصوب شود. این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: با توجه به محدودیتی که قانون تعیین کرده دولت باید همزمان با لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 1395، لایحه چند دوازدهم را نیز برای بودجه سال آینده تقدیم مجلس کند تا ابتدای سال آینده پرداخت ها و درآمدهای دولت دچار مشکل نشود.
 
وی با بیان این که طبق قانون 10 روز نمایندگان،20 روز کمیسیون تخصصی، و 6 هفته نیز کمیسیون های غیر تخصصی باید گزارش خود را به صحن در خصوص لوایح مذکور ارایه کنند، تصریح کرد: بررسی لوایح مذکور منهای بررسی آن ها در صحن، زمانی در حدود 72 روز لازم دارد. وی یادآور شد: شاید بررسی نظرات کمیسیون ها و کمیسیون تلفیق بودجه درخصوص دو لایحه مذکور قبل از پایان سال جاری صورت بگیرد؛ اما بررسی آن ها در صحن در امسال ممکن نیست. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، همچنین از امکان سه شیفته شدن مجلس در حین بررسی لوایح بودجه و برنامه ششم توسعه خبرداد.
 
مطاق این گزارش، پیش از این محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با بیان این که همه فرآیندهای تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال آینده و لایحه برنامه ششم توسعه انجام شده است، گفته بود: طبق قانون باید ابتدا گزارشی از سال گذشته یعنی هر سال وضعیت شاخص های سال قبل اجرای برنامه توسعه تهیه شود که گزارش های مربوط به سال گذشته در سه جلد آماده شده است که تقدیم نمایندگان می شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرده بود: چون سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه است تمامی مبانی نظری بودجه 1395 بر پایه آن در دو جلد آماده و یک ماده واحده و 22 تبصره لایحه با پنج پیوست قانونی تهیه شده است. نوبخت تاکید کرده بود: ارقام بودجه همانند سال گذشته نیست، تبصره های تکراری را حذف کردیم و همه احکام جدید است، همه اینها کار تولیدی دولت است تا مجلس که می خواهد به ماده واحده آن رای بدهد، اطلاع داشته باشد که چه مبانی نظری در پشت آن قرار دارد. وی خاطرنشان کرده بود: دولت اقدامات خود را از نظر برنامه ششم و بودجه سال 95 به وقت به اتمام رسانده است.
 
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر دو رویکرد «رشد» و «عدالت» در لایحه بودجه سال 95 توضیح داده بود: در مورد رویکرد رشد بودجه باید توضیح دهم که با توجه به اقتصاد مقاومتی هم باید سرمایه گذاری مالی انجام دهیم و هم اقتصاد کشور باید دانش بنیان باشد. نوبخت تصریح کرده بود که بیشترین رقمی که در طول تاریخ اقتصاد ایران از سوی دولت سرمایه گذاری شده انجام می دهیم غیر از سرمایه گذاری غیردولتی و خارجی برای سال آینده انجام خواهد شد 231 هزار میلیارد تومان به تفکیک 59 هزار و 400 میلیارد تومان خود دولت و 142 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت های دولتی برای طرح های عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای مستقیما سرمایه گذاری می کند.
 

وی درباره شرکت های دانش بنیان نیز اظهار کرده بود: از آنجایی که این رشد باید دانش بنیان باشد در بودجه 95 برای اولین بار در تاریخ کشور یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحقیقات در نظر بگیریم که نسبت به سال گذشته که حدود 47 صدم بود بیش از دو برابر افزایش یافت.


 

شماران