دفتر مطالعات اقتصادي معاونت پژوهشهاي اقتصاديمرکز پژوهشهای مجلس گزارش بررسی وضعیت حقوقی استفاده از اطلاعات گزارش حسابهاي بانكی اشخاص حقیقی و حقوقی را منتشر کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از چکیده گزارش فوق، پس از تصويب تکلیف قانوني دولت برای حذف افراد پردرآمد از فهرست دريافت‎كنندگان يارانه، اين سؤال مطرح شد كه آيا حکومت مي‎تواند برای شناسايي شهروندان نیازمند يارانه يا آن دسته از صاحبان درآمد كه مالیات نمي‎پردازند، از اطلاعات حساب‎های بانکي افراد استفاده كند؟ در اين گزارش مختصر، تلاش شده است با توجه به رويه و نظام استفاده از اطلاعات گردش مالي در جهت مقاصد مالیاتي (مالیات‎ستاني)، به اين سؤال پاسخ داده شود. استفاده از اطلاعات گردش حساب‎های بانکي برای مقاصد مالیاتي (و طبعاً یارانه‎ای)امری پذيرفته در كشورهای با اقتصاد مبتني بر مالیات‎ستاني است. به‎عنوان نمونه، در آمريکا، قانون تطبیق مالیات بر حساب‎های خارجي، بانک‎های خارج از آمريکا را موظف كرده است اطلاعات حساب‎های بانکي مالیات‎دهندگان آمريکايي (تبعه‎های آمريکايي يا دارندگان گرين كارت) را جمع‎آوری و گزارش كنند تا به صورت خودكار با اظهارنامه مالیاتي سالانه شهروندان آمريکايي مطابقت داده شود. در اروپا نیز استفاده از اطلاعات حساب‎های بانکي برای شناخت فراريان مالیاتي رايج است.
 
بر مبنای این گزارش، با توجه به مطالعات تطبیقي و مورد ايران، حفظ اسرار مالي و بانکي و به عبارت ديگر، عدم افشا يا استفاده از آن توسط دولت حتي بدون كسب اجازه از صاحب حساب، نه درايران و نه در ديگر كشورها اصل مطلقي نیست و بر آن استثناهايي بار شده است. مي‎توان استثنای ديگری بر حفظ اسرار برای امور مالیاتي يا مالیات منفي نظیر يارانه نیز در قانون در نظر گرفت. به نظر مي‎رسد دامنه منافع و مصالح عمومي آن قدر دارای اهمیت است كه نمي‎توان اصل حمايت از حريم خصوصي را به‎عنوان محدوديتي برای اين صالحیت در نظر گرفت. اگر وجود اين اطلاعات برای امر برنامه‎ريزی در سطح کلان الزم و ضروری است، نمي‎توان دولت را از اين امکان به بهانه حفظ حريم خصوصي محروم كرد.
 
در پايان اين گزارش، نکاتي راجع به تعیین حدود استفاده از اطلاعات بانکي، اهداف آن و نحوه اجرای آن ذكر شده است؛ از جمله اين که تعیین حدود استفاده از اطلاعات بانکي، صرفاً بايد توسط قانون‎گذار صورت گیرد. همچنین ضروری است نهاد ناظر بر نحوه استفاده از اطلاعات گردش مالي مشخص شود. در صورت اجرای قاعده‎مند نظام استفاده از اطلاعات گردش مالي، هم دولت به پیش‎نیازهای دسترسي به اهداف خود برای نظام عادلانه مالیات‎دهي و نیز توزيع يارانه‎ها مي‎رسد و هم به مردم اين اطمینان داده خواهد شد كه اسرار بانکي آنها به نحو نظام‎مند و دائمي حفظ خواهد شد.
 
علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل این گزارش را از وبگاه مرکز پژوهش‎های مجلس به نشانی زیر دریافت کنند:

http://rc.majlis.ir/fa/report/download/950310

شماران