یک تحلیلگر بازار گاز با تشریح دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی گاز طبیعی، اعلام کرد: به دنبال کاهش قیمت نفت، بهای تک محموله LNGدر بازار جهانی به نصف کاهش یافته است. وی کاهش تقاضای جهانی در اثر گرم شدن کره زمین و کاهش مصرف، افزایش سطح ذخیره سازی گاز به ویژه در آمریکای شمالی، و در نهایت کاهش قیمت جهانی نفت خام از مهمترین دلایل کاهش قیمت جهانی گاز برشمرد.
 
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامعلی رحیمی در نشست تحلیل روند قیمت‌ها در بازارهای نفت و انرژی جهان در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران در تشریح مهمترین تحولات بازار گاز طبیعی، گفت: کاهش تقاضا، گرم شدن کره زمین و کاهش مصرف، افزایش سطح ذخیره سازی گاز به ویژه در آمریکای شمالی و در نهایت کاهش قیمت جهانی نفت خام از مهمترین دلایل کاهش قیمت جهانی گاز به شمار می رود. این عضو هیات علمی موسسه بین‌المللی انرژی ایران با اعلام این که در بازار اروپا هم کاهش ارزش روبل یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت گاز طبیعی بوده است، تصریح کرد: هم اکنون قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب آمریکا به کمتر از دو دلار به ازای هر میلیون بی. تی. یو کاهش یافته است. به گفته این تحلیلگر بازار گاز، دستیابی آمریکا به تکنولوژی استخراج و فرآورش گاز از ذخایر نامتعارف «شیل گس» یکی از مهمترین دلایل و عوامل کاهش قیمت گاز در بازار و به ویژه آمریکای شمالی به شمار می‌رود.
 
رحیمی با یادآوری این که بهای تک محمولهLNG در بازارهای آسیایی همچون ژاپن، کره جنوبی و هندوستان در سال ۲۰۱۴ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی به حدود نصف کاهش یافته است، اظهار داشت: به عنوان نمونه قیمت تک محمولهLNG در بازار ژاپن از ۱۷ دلار و ۹۰ سنت در سال ۲۰۱۲ میلادی در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۶ دلار و ۷۸ سنت کاهش یافته است. عضو هیات علمی موسسه بین‌المللی انرژی ایران با تاکید بر اینکه قیمت هر میلیون بی. تی. یو تک محمولهLNG در بازارهای هند، کره جنوبی و اسپانیا از حدود ۱۴.۸۳، ۱۷.۹۰ و ۱۴.۸۳ دلار در سال ۲۰۱۲ میلادی در سال ۲۰۱۴ میلادی به حدود ۶.۸۴، ۶.۷۸ و ۶.۲۷ سنت کاهش یافته است، تصریح کرد: با احتساب هزینه حمل و تامین کشتی های حملLNG سود خالص حاصل از فروشLNG برای تولیدکنندگان در بازار به حداقل کاهش یافته است.
 

وی با اشاره به تعطیل شدن روند ساخت برخی از واحدهای تولیدLNG در نقاط مختلف جهان همچون استرالیا، گفت: با توجه به سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام همچون سال ۲۰۱۲ میلادی که نفت در سطوح بالاتری قرار داشت، تولید و عرضهLNG از سودآوری بالایی برای تولید کنندگان برخوردار نیست. رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با توجه به قیمت‌های فعلی LNGایران به جای صادرات گاز از مسیر LNGوارد طرح‌های صادرات گاز طبیعیاز مسیر خط لوله شود.

شماران