هفته گذشته، جلسه شورای راهبردی شرکای اجتماعی با حضور مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان شرکای اجتماعی برای بررسی مواد مرتبط با این سازمان در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده کل کشور برگزار شد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در ابتدای این جلسه گفت: وجه نظارتی شورای راهبردی شرکای اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی همواره مورد توجه قرار دارد و مدیران ارشد حوزه‌های مختلف سازمان به شرکای اجتماعی پاسخگو هستند و گزارش عملکرد سازمان را به این شورا ارائه می‌دهند. وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده کشور موادی در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی و تصویب این مواد به منافع بیمه شدگان و بازنشستگان توجه داشته باشند و موضوع بسیار مهم منابع و مصارف سازمان را همواره مورد توجه قرار دهند. اعتصامی موضوع منابع و مصارف، یکپارچکی سازمان تأمین اجتماعی و مطالبات این سازمان را از جمله مواردی برشمرد که جا دارد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مبادی تصمیم گیری کشور در زمان تصویب قوانین و هرگونه تصمیم گیری در رابطه با این سازمان مورد توجه قرار دهند.
 
در ادامه جلسه عبدالرحمن تاج الدین، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی برای برقراری ارتباط هدفمند و سازنده با مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند. وی افزود: طی دو سال گذشته این ارتباط مناسب و سازنده باعث شده است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تمامی تصمیم گیری‌ها منافع بیمه‌شدگان سازمان را مورد توجه قرار دهند و در این دوره هیچ قانونی بدون توجه به دیدگاه کارشناسی سازمان تأمین اجتماعی به تصویب نرسیده است. تاج‌الدین با بیان اینکه طی ماه‌های آینده در مجلس شورای اسلامی با سه موضوع مهم مواجه هستیم که باید برای حفظ منافع سازمان و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تلاش کنیم، اظهار داشت: دائمی شدن بخشی از احکام برنامه توسعه کشور؛ برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 کل کشور در این رابطه سازمان تأمین اجتماعی نظرات کارشناسی را به نمایندگان ارائه خواهد داد. وی افزود: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به خوبی با وضعیت سازمان تأمین اجتماعی آشنایی دارند.
 
سپس فرخ ملکوندفرد، مشاور ارشد مدیرعامل و نماینده تام الاختیار سازمان تامین اجتماعی در نهادهای سیاستگذاری، تقنینی، تدوین و تصویب برنامه پنجساله ششم توسعه گفت: سازمان تأمین اجتماعی در نتیجه روندهایی که در سنوات گذشته طی شده است در حال حاضر به نقطه حساسی رسیده است که برای برون رفت از مشکلات و چالش‌ها نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم. وی اظهار داشت: قدمت فعالیت سازمان، قوانین الحاقی و اصلاحی، میزان معافیت‌های کارگاهی، تعداد مستمری بگیران و مطالبات سازمان از عمده‌ترین چالش‌های سازمان هستند که امیدواریم برای عبور از شرایط فعلی در برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال آینده کشور تمهیدات لازم فراهم آید. ملکوندفرد با اشاره به این که بزرگترین بخش بیمه های اجتماعی کشور در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است و کارگران و کارفرمایان شرکای اجتماعی و صاحبان این سازمان هستند، گفت: شرکای اجتماعی و تمامی ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی باید برای رفع مشکلات و ارتقاء خدمات این سازمان همکاری داشته باشند و منافع کلان و بلند مدت بیمه شدگان و سازمان را مورد توجه قرار دهند. وی تأمین اجتماعی را سازمانی پویا و پایدار ارزیابی کرد و اظهار داشت: اینکه سازمان تأمین اجتماعی بدون بدون هیچ گونه مشکلی در حال خدمت رسانی به جامعه است و خدمات گسترده بیمه‌ای و درمانی را برای نیمی از جمعیت کشور فراهم می‌کند نشانه پویایی و توانمندی بالای این سازمان است.
 
در ادامه جلسه نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی پرداختند. موسی بیات، مشاور انجمن مدیران صنایع گفت: تشکل‌های کارفرمایی و بازنشستگی آماده گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی هستند و از برقراری ارتباط سازنده بین مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری استقبال می‌کنیم.
 
سیفی، عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران نیز اظهار داشت: از نقطه نظرات و دیدگاه‌های اعضای تشکل ها و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی باید برای اصلاح ساختار سازمان نیز استفاده شود و تعامل با شرکای اجتماعی در مسیر صحیح قرار گیرد و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در اداره این سازمان نقش تأثیرگذار و واقعی داشته باشند.
 
ناصر برهانی، نائب رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گفت: سازمان تأمین اجتماعی سازمانی قدرتمند در ارائه خدمات است و کارگران از خدمات این سازمان بهرمند می‌شوند. وی افزود: ارزش و اعتبار دانش مدیریت در زمان بروز مشکلات و چالش‌ها مشخص می‌شود و مدیریت فعلی سازمان نیز علاوه بر رفع مسائل جاری و خدمت رسانی صحیح به جامعه هدف بایستی در مسیر اصلاح ساختار سازمان نیز گام بردارد و اصلاح ساختار سازمان باید مقدم بر حفظ قدرت مدیران باشد.
 
سرمدی، نماینده اتاق ایران نیز در این جلسه گفت: حوزه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی باید سهام داری را در اولویت کاری خود قرار دهد و از ورود به حوزه مدیریت شرکت‌ها و موسسات اقتصادی پرهیز نماید.
 
اشرفی، رئیس کانون کارکنان بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی از دیگر حاضران در این نشست بود و گفت: امروز سازمان تأمین اجتماعی در شرایط سختی قرار دارد و برای اینکه شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی بتوانند منافع این سازمان را به خوبی پاسداری کنند و خود را در این سازمان سهیم بدانند باید برای اصلاح ساختار و مشارکت شرکای اجتماعی در اداره سازمان بستر لازم فراهم گردد.
 

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این نشست گفت: در قانون برنامه ششم توسعه موادی وجود دارد که می‌تواند برای سازمان تأمین اجتماعی تأثیرات مثبتی داشته باشد و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نیز بایستی با ارائه دیدگاه‌های خود به نمایندگان محترم مجلس در جهت حفظ منافع بیمه شدگان و بازنشستگان تلاش کنند. وی افزود: امیدواریم در مجلس شورای اسلامی قوانینی به تصویب برسد که امکان ارتقاء خدمات و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان و بازنشستگان را فراهم نماید.

شماران