ه گفته مدیرعامل فرابورس ایران، حدود 86 درصد بازار بدهی ایران در اختیار فرابورس ایران است؛ و طبق آمارهای بین‌المللی، ایران در بین کشورهای اسلامی پس از ترکیه و مصر رتبه سوم را در معاملات ثانویه اوراق بهادار اسلامی در اختیار دارد.

 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران  با اعلام این خبر گفت:اسناد خزانه اسلامی که معاملات آن در بازار فرابورس ایران از دو ماه پیش آغاز شده است در روزهای اول حدود 400 میلیون تومان معامله داشت. اما در این دو ماه مجموعاً بیش از 170 میلیارد تومان معامله شده و در برخی روزها این آمار از مرز 15 میلیارد تومان هم گذشته است. وی درباره دلیل کم‌توجهی به انتشار اورق مرابحه نسبت به سایر اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه ایران گفت: معتقدم در بازار سرمایه ایران نسبت به اوراق مرابحه بی‌توجهی صورت نمی‌گیرد بلکه مرابحه ابزار جدیدی است که به مرور جای خود را در بازار پیدا می‌کند.
 
تحریم انتشار آمار ایران در سایت‌های خارجی
وی در پاسخ به پرسشی درباره آمارهای منتشرشده درباره سهم اندک ایران از بازار صکوک اظهار کرد: ایران در این زمینه دارای سهم مناسبی است ولی در سایت‌های رسمی دنیا آمار ایران را نقل نمی‌کنند و مؤسسه‌ای همانند بلومبرگ، ایران را تحریم کرده اند و داده‌های ما را منتشر نمی‌کند؛ یا به صورت محدود منتشر می‌کند.
 
سهم مناسب ایران در بازار اوراق بهادار اسلامی
وی تأکید کرد: ما مذاکرات بسیاری برای انتشار داده‌هایمان داشته‌ایم ولی تاکنون این کار انجام نشده است؛ اما از لحاظ آمار واقعی و طبق آنچه در مجامع بین‌المللی ثبت شده است ما سهم مناسبی از بازار اوراق بهادار اسلامی داریم. وی تأکید کرد: اکنون فرابورس ایران حدود 86 درصد بازار بدهی ایران را در اختیار دارد و طبق آمارهای بین‌المللی که در این زمینه منتشر شده است، ما بعد از ترکیه و مصر در بین کشورهای اسلامی رتبه سوم را در معاملات ثانویه اوراق بهادار اسلامی داریم.
شماران