یک سال از حضور فطانت بر مسند ریاست سازمان بورس می گذرد؛ یک سالی که بازار سهام روزهای سختی را پشت سر گذاشت. بی شک در این مدت رییس سازمان بورس و تیم مدیریتی وی در تلاش برای رفع ابهامات و موانع موجود برای از سرگیری رونق در بازار بوده اند اما گویا شدت رکود در اقتصاد مجالی به عرض اندام تیم مدیریتی جدید تاکنون نداده است.
مطابق این گزارش، از جمله رویدادهای مهمی که در 12 ماه گذشته در بدنه بازار سرمایه رخ داده است می توان به مواردی همچون، انتشار مستقیم اطلاعات ناشران در سامانه کدال، افزایش دامنه نوسان، توقف عرضه های اولیه در یک دوره زمانی و شروع ناموفق آن، رفت وآمدهای سرمایه گذاران خارجی به ایران و بازدید از تالار بورس و دیدار با مقامات ارشد سازمان و شرکت بورس، برنامه ریزی برای ورود سرمایه گذاری خارجی به ایران پس از رفع تحریم ها، و جابجایی ها و تغییرات مدیریتی قابل توجه در سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای تحت نظارت این سازمان اشاره کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ملت بازار، پیش از قطعی شدن تغییر علی صالح آبادی در آذر 1393، شایعه رفتن او از سازمان بورس چندین بار مطرح اما به دنبال آن توسط وزیر اقتصاد و اعضای شورای عالی بورس تکذیب شد. تکذیب چندباره شایعه رفتن رییس با سابقه 10 ساله سازمان بورس در حالی صورت می گرفت که با اعلام رسمی این موضوع، درست حدود دو ماه بعد از زمزمه های تغییر در 24 آذرماه سال گذشته، کمتر کسی در انتظار شنیدن خبر این چنینی بود. اگرچه از افراد صاحب نام و یا کمتر شناخته شده به عنوان گزینه احتمالی صالح آبادی نام برده می شد اما در نهایت اسم محمد فطانت از میان فهرست چند نفره خارج شد و به عنوان رییس جدید نهاد ناظر بازار سرمایه بر سر زبان ها افتاد.
 
فطانت که قرار بود از بدنه صنعت خودرو به سازمان بورس بیاید برای اکثر فعالان بازار سرمایه شناخته شده نبود. اما شاید در آن شرایط که بازار یک سال سخت را پشت سر گذاشته بود و همچنان در رکود به سر می برد اتفاقی چون تغییر رییس سازمان بورس می توانست به بهبود شرایط کمک کند. بدون شک در بدو ورود فطانت به ساختمان ملاصدرا، فعالان بازار سرمایه از دومین رییس سازمان بورس انتظاراتی داشتند که البته همه این انتظارات هم معقول و منطقی به نظر نمی رسید.
 
حال یک سال از حضور دکتر محمد فطانت بر مسند ریاست سازمان بورس می گذرد؛ یک سالی که بازار سهام روزهای سختی را پشت سر گذاشت. بی شک در این مدت رییس سازمان بورس و تیم مدیریتی وی در تلاش برای رفع ابهامات و موانع موجود برای از سرگیری رونق در بازار بوده اند اما گویا شدت رکود در اقتصاد مجالی به عرض اندام تیم مدیریتی جدید تاکنون نداده است. نگاهی به متغیرهای اساسی بازار سرمایه طی یک سال اخیر حکایت از عمق رکود و بی رغبتی سهامداران به حضور در آن دارد. در حالی طی مدت یادشده ارزش بازار حدود 45 هزار میلیارد تومان افت کرده و یا به عبارت دیگر اندازه بورس کوچک تر شده که شاخص کل بورس نیز از محدوده 69 هزار واحد به کانال 62 هزار واحد سقوط کرده است.
 
از جمله تغییرات مهمی که در 12 ماه گذشته در بدنه بازار سرمایه رخ داده می توان به اجرای دو سیاست در خرداد ماه امسال اشاره کرد که شامل انتشار مستقیم اطلاعات ناشران روی کدال و افزایش دامنه نوسان بوده است. از دیگر رویدادهای قابل توجه در مدت ریاست فطانت بر سازمان بورس، توقف عرضه های اولیه در یک دوره زمانی و شروع ناموفق آن و رفت وآمدهای سرمایه گذاران خارجی به ایران و بازدید از تالار بورس و دیدار با مقامات ارشد سازمان و شرکت بورس و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در کشور بعد از رفع تحریم ها در دوره رییس جدید سازمان هم قابل ملاحظه بوده است. از مهمترین این دیدارها می توان به حضور هیات ۱۵۰ نفره فعالان اقتصادی فرانسه در ایران اشاره کرد که سازمان بورس از این فرصت بهره لازم را برد و با برگزاری گردهمایی فعالان بازار سرمایه ایران و هیات مذکور، شناخت بیش از پیش فرانسوی ها جهت حضور در بورس ایران را فراهم کرد. علاوه بر این، دیدار مقامات سفارت انگلیس با فطانت و تاکید هر دو طرف بر جدی تر شدن ارتباط بورس ایران و لندن از دیگر دیدارهای مهم در مدت یادشده بوده است. از سوی دیگر در یک سال اخیر جابجایی ها و تغییرات مدیریتی قابل توجه در سازمان بورس و نهادهای تحت نظارت این نهاد رخ داده است به طوری که 3 شرکت بورس کالا، سپرده گذاری مرکزی و دارایی مرکزی بازار سرمایه با تغییر مدیرعامل مواجه شده و علاوه بر آن تغییر و تحولاتی در هیات مدیره سازمان بورس و واحدهای این سازمان در حوزه معاونت و ریاست و مدیریت به وقوع پیوسته است.

 

شماران