به گزارش روزنامه شرق: موضوع حسابرسی شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در سال 1392 در شورای شهر تهران از دو ماه قبل شروع شد و هم‌زمان موجی از اخبار مرتبط با مردود اعلام‌شدن حسابرسی تعدادی از این شرکت‌ها و وجود تخلفات عمده در رسانه‌ها منتشر شد.
مطابق این گزارش، گزارش‌های حسابرسی آن‌قدر تکان‌دهنده بودند که شماری از اعضا، نام «بدترین دوران حسابرسی شهرداری تهران» را به ‌این گزارش‌ها دادند. حالا اما تعدادی از اعضا - برخلاف بخش بیشتر- از پیگیری موارد تخلف و گزارش‌های ارائه‌شده حسابرس دست برنداشته‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس کمیسیون بودجه شورا به دنبال ارائه این گزارش‌های حسابرسی در کنار سایر موارد تخلف در شهرداری به مراجع رسمی بازرسی است. از سوی دیگر، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم با ارسال گزارش تفصیلی حسابرسی به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و نیز سازمان بازرسی کل کشور خواستار ورود این مجموعه‌ها به این گزارش کم سابقه شده است.
 
منتشرشدن و دست‌به‌دست‌شدن صفحات گزارش حسابرسی سال 1392 شهرداری تهران و شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن در این ابعاد و پیگیری و اصرار بر رسیدگی به آن از سوی علیرضا دبیر به‌عنوان یکی از اعضای نزدیک به قالیباف - در این سال‌ها تا چندماه اخیر- بی‌سابقه است. اما بخش زیادی از این بی‌سابقه‌بودن در نوع منتشرشدن اخبار و درزکردن آن از شورا و همراهی چند عضو در درون شورا با رسانه‌ها بوده است. اعضا و حتی خبرنگاران قدیمی‌تر حوزه شورا و شهرداری به خوبی می‌دانند که شهرداری تهران هر سال در جریان حسابرسی خود با مواردی این چنین روبه‌رو بوده است اما هیچ‌گاه مثل این‌بار تداخل و تضاد میان اعضای شورا و شهرداری وجود نداشت و معمولا بسیاری از این کمی و کاستی‌ها یا حتی هزینه‌های فاقد در متمم بودجه و اصلاح‌های بودجه پایان سال و ردیف‌های اعتباری که یک‌باره پیدایشان می‌شد، جا داده می‌شدند و اعضا هم رأی می‌دادند.
 
اخبار بررسی بودجه‌های سالانه شهرداری در اواخر هر سال و بررسی متمم‌ها و اصلاحیه‌ها که روی خروجی رسانه‌های رسمی قرار دارد، تأیید‌کننده این موضوع است. درعین‌حال همین دو هفته قبل پرویز سروری در کنار سایر اعضای هم‌نظرش ورود شورا به مسئله حسابرسی را نوعی تشویش اذهان عمومی دانست. وی اعتراض داشت که چرا اجازه نمی‌دهید فرایند حسابرسی‌ها به مانند هر سال «منطقی» پیش برود؟ در مورد گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد حداقل بنده قانع شدم که حسابرس ما منطقی و منصفانه عمل نکرده است. واکنش اعضای دیگر هم در مورد ارائه جزئیات گزارش حسابرسان از شرکت‌های شهرداری تهران توسط رحمت‌الله حافظی- رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا هم در نوع خود جالب بود. فارغ از هشدارهایی که مهدی چمران بارها در مورد محرمانه‌بودن این گزارش‌ها داده بود و اینکه اعضا اجازه ندارند در مورد آنها صحبت کنند، احمد دنیامالی- عضو دیگر شورا هم ٩٠ درصد اظهارات همکار خود را تشویش اذهان عمومی برشمرد.
 
چه کسی مهر محرمانه را زد؟
موضوع مهر محرمانه‌ای که روی گزارش‌های حسابرسی خورده است، از ابتدا مورد سؤال بود و حتی وقتی از اعضای شورا می‌پرسیدیم این مهر را حسابرس روی گزارش‌ها زده است یا شورای شهر خودش این مهر را زده، جواب مشخصی نمی‌دادند. اینکه چه مرجعی می‌تواند روی اسناد مهم مهر محرمانه بزند، خودش سؤال مهمی بود که حتی اعضای شورا هم در مورد آن تشکیک داشتند. این که مهر محرمانه روی گزارش‌های قبلی نبوده و یک‌باره روی گزارش‌های این دوره زده شده جای سؤال زیادی را ایجاد کرد و در نهایت هم بسیاری از اعضا اهمیت موضوع را دال بر این مهر محرمانه قلمداد کردند. چند باری که گزارش به دست خبرنگار شرق هم رسید، مهر محرمانه از سوی دبیرخانه شورا روی اسناد خورده بود و در نهایت هم اعلام شد که این کار با تأیید رئیس شورا صورت گرفته است. در ادامه این اقدام هم جلسات غیر علنی روزهای دوشنبه فقط برای بررسی گزارش حسابرسی سال ٩٢ شهرداری تهران و باوجود مخالفت اعضا برگزار شد. از سوی دیگر خبرنگار شرق از چند عضو شورا شنید که مهدی چمران آنها را تهدید کرده است که اگر اسناد حسابرسی منتقل شود و او بفهمد کدام عضو این کار را انجام داده، این اقدام را به‌عنوان یک تخلف به فرمانداری اعلام خواهد کرد. درواقع با زدن این مهر محرمانه اعضا نمی‌توانستند به‌راحتی در مورد این اسناد صحبت و پیگیری داشته باشند. از سوی دیگر شهردار تهران هم در این مدت سکوت کرده است.
 
محمدباقر قالیباف در جلسه دو هفته قبل، درحالی‌که دو رئیس کمیسیون شورا بالا و پایین حسابرسی شرکت‌های زیرمجموعه او را به چالش کشیدند، برای ارائه توضیحات خود در مورد اجرای طرح خود در منطقه ١٢ و محله هرندی در جلسه حاضر بود و می‌توانست نقبی هم به این موضوعات زده و در جلسه یا حاشیه آن با اعضا یا با خبرنگاران صحبت کرده و دفاعی کند، اما این کار را نکرد. در این چند هفته پرتب‌وتاب حسابرسی، رسانه‌ها و اعضای شورای شهر تهران درگیر موضوعات حسابرسی و حواشی آن شدند، فارغ از اینکه چرا این‌بار موضوع حسابرسی این‌قدر بیخ پیدا کرد؟ او در این مدت صحبت‌هایی را پیرامون تلاشش برای علنی‌کردن تخلفات شهرداری بدون قصد و نیت و فقط برای احقاق حق مردم گفت اما این سؤال پیش می‌آید که واقعا در این سال‌ها شهرداری تهران هیچ تخلف تأییدشده‌ای برای بیان و اعلام رسمی نداشته است؟
 
حرف‌های عجیب و جدید
از آنجایی که هر مسئله حل‌نشده‌ای بالاخره از جایی سربر می‌آورد، موضوع حل‌نشده و توسری‌خورده حسابرسی هم در هر جلسه شورا باربط و بی‌ربط مطرح می‌شود. دیروز هم اعضای شورای شهر تهران در میانه بررسی اعتراض فرمانداری به مصوبات قبلی پای حسابرسی را پیش می‌کشیدند. مثلا، علیرضا دبیر از چمران خواست تا فرایند حسابرسی شهرداری را متوقف نکند و گفت: «شما فردی آزاده هستید و من از شما می‌خواهم اجازه ندهید فرایند حسابرسی شهرداری متوقف شود. چرا به دروغ به مردم می‌گوییم در شهرداری تهران شفافیت مالی وجود دارد؟وی به توقف بررسی حسابرسی در همان روزهای دوشنبه فوق‌العاده اشاره کرد و گفت: کندشدن روند حسابرسی باعث شده معاونان شهردار به خود اجازه دهند درباره مدرک تحصیلی حسابرس هم سؤال کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم دلیل برگزارنشدن جلسات حسابرسی در روزهای دوشنبه را یکی‌نبودن حرف حسابرس و شهرداری در مورد تحویل مدارک اعلام کرد و گفت: باید بررسی کنیم که مدارک داده شده یا نه و این وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه است که گزارش حسابرس را با پاسخ شهرداری مقایسه کند و نتیجه آن را در صحن ارائه کند.
 
اما احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در صحبتی عجیب گفت: بهتر است مسئولیت حسابرسی شهرداری از کمیسیون برنامه و بودجه گرفته شده و به کمیسیون نظارت و حقوقی سپرده شود. این صحبت دنیامالی با واکنش چند عضو از جمله دبیر مواجه نشد و او با لحن شوخی گفت: می‌خواهید حسابرسی را بدهیم کمیسیون فرهنگی بررسی کند. البته مهدی چمران با لحنی جدی او را از ادامه صحبت بازداشت.
 
اقدام مستقل برای شفافیت واقعی
رحمت‌الله حافظی- یکی از اعضای منتقد شهرداری تهران در شورا است که از ابتدای دوره چهارم موضعی مشخص در مورد این مجموعه داشته است. او با انتشار کامل بودجه سال 1394 شهرداری تهران روی یک وبلاگ، آن هم باوجود میل و نظر همکاران شورایی و مسئولان شهرداری تهران نشان داد قصد ندارد در یک جریان مشخص محدود شود و کار خودش را خواهد کرد. او در این چند هفته که اسناد حسابرسی را هم در صحن علنی بیان کرد، هم‌زمان از مسئولان شهرداری توضیح خواست و تذکری را برای شخص شهردار تهران ارسال کرد اما با یک مانع جدی مواجه شد. یک مانع خودی و محکم که حتی اجازه انتقال تذکر را نمی‌داد. حافظی در جلسه روز یک‌شنبه شورا، از سیستم اداری شورا که مانع ارسال تذکر به شهردار تهران شده است، انتقاد کرد و گفت: با وجود دستور ابلاغ تذکر کتبی به شهردار توسط رئیس شورای شهر تهران، این تذکر در سیستم اداری شورا متوقف مانده است.
 
وی با اشاره به تذکری که به صورت مکتوب در تاریخ سوم آذرماه به شهردار تهران ارائه کرده‌ است، گفت: طبق قانون باید این تذکر ارسال می‌شد و کسی حق فیلتر این موارد را ندارد، اما متأسفانه تذکر مربوط با وجود دستور رئیس شورا برای ابلاغ به شهردار در تاریخ پنج آذرماه جاری، در سیستم اداری شورا متوقف مانده است. البته حافظی روز گذشته به خبرنگار شرق گفت که با پیگیری صورت‌گرفته این تذکر ارسال شده و از این به بعد منتظر پاسخ شهردار تهران است.
 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین از اقدام دیگر خود در ارسال اسناد حسابرسی سال ٩٢ به دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری به‌عنوان رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و نیز سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: ابتدا تلاش شد تا این گزارش‌ها از سوی شورا برای این مراجع ارسال شود اما موافقت نکردند و من هم شخصا این گزارش‌ها را ارسال کردم. حافظی گفت که تلاش او فارغ از قصد و نیت سایر اعضا است و او مستند به اسناد حسابرسی که در اختیار اعضا قرار گرفته و وجود تخلفات عمده را نشان می‌دهد، اقدام می‌کند.

شماران