هفته‌نامه آتیه نو، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، که هفته گذشته در پرونده‌ای ویژه به بررسی ابعاد مختلف مشکلات طرح تحول نظام سلامت و تبعات اجتمالی طرح تجمیع ساختاری بیمه‌های درمان پرداخته بود، در شماره 32 خود که روز یکشنبه 8 آذر 1394 منتشر شد، پرونده‌ای را به تلاش مشترک جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تأمین‌اجتماعی برای حل مشکلات مهم‌ترین طرح  اجتماعی دولت یازدهم اختصاص داد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، هفته‎نامه آتیه نو در این پرونده از قول سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نوشت: خواب ایجاد شکاف در دولت تعبیرشدنی نیست. وی در تشریح دستاوردهای نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در این نشست مسائل فی‌مابین به‌طور شفاف مطرح و مقرر شد با تشکیل سه کارگروه ویژه، مسائل بررسی و راه‌حل‌های لازم استخراج و عملیاتی شود. نوربخش افزود: طرح تحول نظام سلامت مهم‌ترین طرح دولت یازدهم در بعد سیاست داخلی است و هیچ مسئله‌ای نباید در اجرای آن مانع ایجاد کند. مسئولان و متولیان حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با همدلی و همزبانی در جهت ارتقای کیفیت خدمات به مردم و رفع موانع موجود تلاش خواهند کرد.
 
همکاری برای هدفی مشترک
عباس کبریایی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی نیز که در این نشست حضور داشت در گفت‌وگو با آتیه‌نو درباره جزئیات مذاکرات و نتایج این جلسه گفت: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید جلسات هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف وجود داشته است و در بسیاری از زمینه‌ها، هماهنگی‌هایی بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه صورت گرفته است. وی افزود: حوزه‌های بیمه‌ای و وزارت بهداشت رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و بیمه‌ها اگر در سیاست‌گذاری‌های حوزه نظام سلامت حضوری فعال داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان پشتیبان نظام سلامت، کارآمدی و اثربخشی خود و نظام سلامت را تضمین کنند. به همین دلیل همیشه بین وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر در طول سنوات گذشته جلسات هماهنگی وجود داشته است.
 
کبریایی زاده با اشاره به این که بحث ادغام ساختاری بیمه‌های درمان اصلاً جزو بحث‌های این جلسه نبوده است، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر باید از سیاست‌های هماهنگ و حتی‌المقدور منسجم و یکسانی تبعیت کنند. همه سازمان‌های بیمه‌گر این امر را قبول دارند. اما متأسفانه در کشور ما هر وقت می‌گوییم هماهنگی، مفهوم ادغام و ساختارهای یکسان به ذهن می‌رسد که این اشتباه است. آن چه در قانون آمده است و قانون‌گذار مد نظر داشته است، این است که سازمان‌های بیمه‌گر زیر چتر شورای عالی بیمه، وحدت‌رویه داشته باشند و در چارچوبی که وزارت بهداشت، به‌عنوان متولی نظام سلامت، تنظیم می‌کند عمل کنند. وی افزود: طرح تحول نظام سلامت، برنامه دولت آقای روحانی است و هیچ شکافی بین دولت ایجاد نکرده است. با اطمینان عرض می‌کنم هدف وزارت رفاه و وزارت بهداشت و کل دولت این است که طرح تحول کارآمدتر و موثرتر در خدمت بیماران و جامعه باشد.
 
عزم جمعی برای اجرای مهم‌ترین طرح اجتماعی دولت
محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز به این نشریه تخصصی بیمه‌های اجتماعی گفت: سازمان تامین‌اجتماعی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت، تا این مرحله، نیز تمام تلاش خود را کرده است. همکاران ما در بخش درمان و تیم مدیریتی سازمان اعتقاد به اجرای طرح تحول نظام سلامت دارند و کمک زیادی در تجهیز منابع کرده‌اند. سازمان تامین‌اجتماعی، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار درمان در کشور منابع قابل‌توجهی برای اجرای طرح تحول به میان آورده است؛ یعنی چیزی حدود 3 هزار میلیارد تومان در سال. وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که بحث‌هایی نه‌چندان مفید شکل گرفت و چنین فضایی شرایط نامناسبی ایجاد می‌کرد و باید حتماً به اینگونه بحث‌ها پایان داده می‌شد. در این شرایط تشکیل یک نشست با مسئولان ارشد دو وزارتخانه و درواقع جایگزین کردن بحث‌های تنش‌زا با بحث‌های کارشناسی اقدامی مفید بود که انجام گرفت. خروجی مهم این نشست پیشنهادی است که در فضای فعلی بارقه‌های امیدی ایجاد کرده است. امیدی که نشان از یک هم‌اندیشی می‌دهد و اینکه می‌شود هم‌زمان با استفاده از منابع کشور و توان مدیریتی و منابع بانکی و با هماهنگی وزارت بهداشت و رفاه تاحد زیادی مشکلات پیش رو را از میان برداشت.
 
 

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این که منافع کارگران همواره به طور خاص از طریق این سازمان و وزارت رفاه دنبال می‌شود، افزود: سازمان تامین‌اجتماعی و بیمارستان‌های ملکی سازمان از حق‌بیمه کارگران ساخته شده است. بدیهی است که کارگران به‌حق این بیمارستان‌ها را از آن خود می‌دانند و در صیانت از آن‌ها تلاش می‌کنند. این حقی است که برای آن‌ها وجود دارد. ما هم به‌عنوان کارگزاران بیمه‌شدگان باید از اموال آن‌ها صیانت کنیم و در واقع از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کنیم و منافع بیمه‌شدگان را در اولویت قرار دهیم.

علاقه مندان می توانند متن کامل شماره 32، به تاریخ 8 آذر 1394 هفته نامه آتیه نو را از وبگاه رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی زیر دریافت کنند:
 
آرشیو شماره های پیشین این هفته نامه نیز در وبگاه رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی زیر در دسترس علاقه مندان است
 

شماران