مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی ضمن هشدار نسبت به استفاده از خدمات شرکت‌های ussdغیرمجاز، تعداد کارت‌های بانکی الکترونیکی صادر شده در ایران را حدود ۳۴۰ میلیون قطعه کارت اعلام کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، داوود محمدبیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با این خبرگزاری تعداد کارت های بانکی صادره در کشور را بر اساس آخرین آمارهای دریافت شده از بانکها حدود ۳۴۰ میلیون کارت اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۶۷ درصد کارت پرداخت، حدود ۳۲ درصد کارت هدیه و بن کارت و کمتر از یک درصد کارت های اعتباری است. این در حالی است که پیش بینی می شود با برنامه جدید بانک مرکزی در طرح فروش اقساطی، تعداد کارت های اعتباری افزایش یابد.
 
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کشور شرکت هایussd یا همانUnstructured Supplementary Service Data (ارسال پیام از طریق کد دستوری) غیرمجاز هم مانند موسسات اعتباری غیرمجاز به فعالیت مشغول هستند، عنوان کرد: چنین شرکت هایی در کشور فعال هستند و چندان کوچک هم نیستند.
 
وی ضمن این که به مردم توصیه کرد از خدمات شرکت های فعال دارای مجوز در این حوزه استفاد کنند، افزود: دریافت خدمات از موسسات غیرمجاز فعال در این حوزه مانند دریافت خدمات از موسسات اعتباری غیرمجاز است. مردم نمی توانند در موسسات غیرمجاز پول خود را سرمایه گذاری کنند و پس از این که به مشکل برخورد کردند از بانک مرکزی بخواهند که به آن ورود کند. در این حوزه نیز به همین شکل است.
 
این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: اطلاعات شرکت های مجاز در این زمینه در سایت شاپرک وجود دارد و تمام اطلاعات مربوط به بانکها، سرویسها، وبسایتها، تلفن بانکها و درگاههایussd مجاز در این زمینه در سایت بانک مرکزی وجود دارد و استفاده کنندگان با یک بررسی ساده می توانند بدون کمترین ریسک و چالش از خدمات آنها استفاده کنند.
 
محمدبیگی با اعلام این که بانک مرکزی با شرکت های فعال غیرمجاز در این بخش برخورد می کند، افزود: این در حالی است که برخی از این شرکتهای ارائه کننده خدمات غیرمجازussd خدمات خود را تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی انجام نمی دهند. متاسفانه این در حالی است که برای دریافت سرویس ها در این بخش هر فردی می تواند به راحتی از اینگونه خدمات استفاده کند بدون این که این سرویس به شبکه پرداخت کشور متصل باشد. وی گفت: یک سری از خدمات ارائه شده در این بخش ممکن است که از کانال های بانک مرکزی صورت نگیرد و اگر مردم از زیرساخت های آنها استفاده کنند، بانک مرکزی در قبال آن مسئولیتی ندارد. این مانند این است که یکی از آشنایان سرویسی ارائه کند و شما برای استفاده از این سرویس اطلاعات خود را در اختیار وی قرار دهید.
 
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خاطر نشان کرد: بسترهای استفاده ازussd باید از امنیت لازم و کافی برخوردار باشند. اصول بانک مرکزی می گوید اطلاعات مربوط به شبکه پرداخت باید صرفا در حوزه شبکه پرداخت باشد و نباید به خارج از این حوزه منتقل شود.
 
 

گفتنی است: یکی از امکانات بانکداری الکترونیک استفاده از کدهایussd بر روی تلفن همراه است که از این طریق بدون نصب هیچ گونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه تنها با گرفتن چند عدد قابل استفاده است. کدهای  ussd  یک روش ارسال پیام در شبکه تلفن همراه یا همان شبکه GSMاست و به معنای شماره‌هایی مثل *…# است. با کدهای ussdمی‌توان خدماتی از جمله انتقال وجه، اعلام موجودی، فروش شارژ، پرداخت قبوض و حتی دریافت کمک‌های خیرخواهانه را به طیف وسیعی از مشتریان ارائه داد.

 

شماران