هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام، اخیرا طی بیانیه‌ای به سرمایه‌گذاران هشدار داد که در مورد گزارش‌های به اصطلاح "اثبات ذخیره" که برخی شرکت‌های ارز دیجیتال منتشر کرده‌اند، احتیاط کنند.

این هشدار در پی فروپاشی شرکت‌های رمزنگاری برجسته از جمله شرکت اف تی ایکس و توقف شرکت‌های حسابرسی در ارائه این شکل از اطمینان بخشی صادر شد.

پیش از انتشار این اخطاریه، چندین شرکت از جمله بایننس، کریپتو.کام، کراکن و کوکوین چنین حسابرسی‌هایی را بر عهده داشته و منتشر کرده‌ بودند. همچنین چندین شرکت حسابرسی مانند آرمانینو و پراگر متیس، حداقل تا پیش از سقوط شرکت اف تی ایکس در نوامبر گذشته، این نوع اطمینان را ارائه می‌کردند. با این حال، تمامی شرکت‌های نام برده علارغم ارائه مدارکی دال بر حسابرسی این گزارش‌ها ادامه این فعالیت را متوقف کردند.

هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام، با تاسیس دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران اکنون به آنها در رابطه با اتکا به چنین گزارش‌هایی هشدار می‌دهد. مطابق آنچه در بیانیه اخیر این هیئت آمده: «گزارش‌های اثبات ذخیره ذاتاً محدود هستند و مشتریان باید هنگام تکیه بر آن‌ها برای نتیجه‌گیری اینکه دارایی‌های کافی برای پاسخگویی به بدهی‌های مشتریان وجود دارد یا خیر، هوشیار باشند.»

https://www.accountingtoday.com/news/pcaob-warns-about-limitations-on-crypto-proof-of-reserve-reports

شماران