با توجه به بحران‌ها و حوادث طبیعی که سالانه شرکتها را در اقصی نقاط دنیا تهدید می‌کند، ضروری است که آنها به این فجایع و آسیب های گسترده و خرابیهای ناشی از آن آگاه باشند.

این بلایا می‌تواند بسیار بیشتر از طوفان‌های فصلی در فلوریدا یا سایر حوادث طبیعی رایج باشد. به همین دلیل مهم است که هر شرکت حسابداری یک طرح بازگشت از بحران که به عنوان طرح تداوم کسب و کار نیز شناخته می‌شود پیش بینی کرده باشد، که به پشتوانه آن در طول سال آمادگی لازم را داشته و سناریوهای بالقوه بسیاری را در نظر بگیرد.

از آنجا که هیچ لیستی از بلایای طبیعی وجود ندارد که مورد تایید جهانی واقع شده باشد، با این حال، در اینجا به ذکر چند نمونه از این رویدادها که می‌تواند بر تداوم تجارت یک شرکت حسابداری تأثیر بگذارد اشاره می‌کنیم:

بلایای طبیعی: این بلایا حوادثی هستند که انسان کنترلی بر آنها ندارد. حوادثی مانند سیل، گردباد، زلزله و آتش‌سوزی که می‌تواند به سیستم‌هایی که کسب‌وکارها به آن نیاز دارند آسیب برساند و آنها را مختل کند.

خرابی سیستم‌های تکنولوژیکی: این نوع موارد شامل وقایعی مانند حوادث یا خرابی سیستم‌ها یا سازه‌هاست. به عنوان مثال، مشکلات تاسیساتی مانند قطع برق میتواند تداوم کسب و کار را مختل کند.

تهدیدات ناشی از عوامل انسانی: این بلایا شامل افرادی می‌شود که با انجام اعمال عمدی در تلاشند به مشاغل آسیب برسانند. به عنوان مثال، حملات سایبری، سرقت و خرابکاری کارکنان در شبکه یا دستگاه‌های IT یک کسب و کار.

با در نظر گرفتن این که این بلایا می‌تواند به اشکال مختلف رخ دهد، مهم است که شرکت‌های حسابداری همیشه طرحی آهنین برای بازگشت از بحران داشته باشند و راهکارهایی را برای آنچه شرکت در صورت تجربه رویدادهایی مانند موارد زیر انجام خواهد داد مشخص کند:

قطع برق؛

قطع اینترنت؛

مشکلات سرور؛

تجهیزات آسیب دیده؛

اختلال کارمندان و گردش کار، مانند ناتوانی در دسترسی به داده ها و فایل ها؛ و

هر سناریو بالقوه دیگری که می تواند بر توانایی شرکت برای عملکرد عادی تأثیر بگذارد.

 

با در نظر داشتن موارد فوق، در اینجا چهار دلیل برای ایجاد و به روز رسانی منظم برنامه بازگشت از بحران آورده شده است:

  • حفظ تداوم کسب و کار
  • حفظ رضایت مشتری
  • حفظ سازگاری
  • جلوگیری از حذف دائمی اطلاعات

 

 

https://www.accountingtoday.com/opinion/4-reasons-every-accounting-firm-needs-a-disaster-recovery-plan?position=editorial_15&campaignname=ACT%20Daily-12302022&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=V2_ACT_Daily_20210503%2B%27-%27%2B12302022&bt_ee=qIn0C0VtETanSPCiDdukj9xOPc0KKeDfyHlQeA8iao7nVmYsbV4XEsYD%2FLS%2F%2B3CU&bt_ts=1672398249639

شماران