با نگاهی به مثلث تقلب، انتظار می‎رود به دلیل همه‌گیری کووید-19، احتمال کلاهبرداری افزایش یافته باشد. آنچه مشهود است این می باشد که احتمالا امروزه مدیران بیش از زمان قبل از وقوع همه گیری فشار، فرصت و توانایی توجیه تقلب را دارند، و این  در حالی است که کارکنان رده غیر مدیریتی نیز به دلیل شیوع این بیماری تنشهایی را تجربه می‌کنند که ممکن است آنها را به سمت و سوی تقلب سوق دهد. بعلاوه، علارغم اینکه فرصت‌هایی که کارکنان رده غیرمدیریتی برای کلاهبرداری دارند متفاوت است، اما تأثیرات تقلبی که مرتکب می‌شوند می‌تواند به همان اندازه تقلب کارکنان رده مدیریتی شدید باشد.

در اینجا با در نظر گرفتن سه عنصر مثلث تقلب یعنی فشار، فرصت و توجیه،  به بررسی این امرکه COVID-19 چگونه بر این مثلث  تاثیرگذاشته و چگونه ممکن است باعث شود که به ویژه کارکنان رده غیرمدیریتی در این زمینه کمتر احساس محدودیت کنند می‎پردازیم.

فشار:  بسیاری اوقات، این پول است که باعث فشار برای ارتکاب کلاهبرداری می شود. در شرایط کنونی، پول همچنان منبع اصلی فشار است، اما فشارهای دیگری که قبلاً هرگز وجود نداشتند نیز ممکن است مزید بر علت شوند. مواردی مانند دورکاری، استفاده از فناوریهای متفاوت و دیگر فشارهای اضافی ممکن است کارکنان را تشویق کند تا به گونه‌ای رفتار کنند که پیش از این چنین رفتاری را نداشتند.

فرصت: در موقعیت‎های سخت مالی، فرصت ارتکاب کلاهبرداری نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط ممکن است شرکت‌ها مجبور شوند کارمندان خود را کاهش داده و کارکنانی با تجربه کمتر را استخدام کنند یا از کارکنان بخواهند که وظایف متعددی را خارج از نقش های معمول خود انجام دهند. از اینرو، کارمندانی که فشار فزایندهای را متحمل می‎شوند در موقعیت‌های غیرمنتظره و افزایش فرصت برای ارتکاب تقلب قرار گیرند.

توجیه:  هنگامی که افراد فشار و فرصتهای بیشتری را تجربه میکنند، بهتر میتوانند رفتار متقلبانه خود را توجیه کنند. خصوصا در شرایط بیماری....

https://www.journalofaccountancy.com/news/2021/nov/covid-19-fraud-triangle-nonmanagement-employees.html

شماران