فعالیت‏ های اعضای انجمن حسابداران خبره ایران

یادداشتهای ریچارد چمبرز
ترجمه علیرضا قاسمی عضو انجمن حسابداران خبره ایران
حسابرس داخلی خبره

تأثیرات جهانی کووید 19، بزرگترین اختلال در تاریخ حرفه حسابرسی داخلی

 این همه گیری، ریسک‌ها را تقریباً در همه جوانب فعالیت‌های اقتصادی بالا برد. با این حال،  بر اساس نظرسنجی با موضوع «آینده رهبران حسابرسی-2022» که توسط هیئت حسابرسی صورت گرفت، حسابرسان داخلی با اتخاذ اقدامات متغیر، با چالش‌های بی سابقه‌ای روبرو شدند.

با این وجود، حسابرسان داخلی با افزایش منابع و استعدادها در زمینه مدیریت ریسک‌های موجود، نیاز به آمادگی برای آینده را در چشم‌اندازهای پیش‎رو مورد نظر قرار می‎دهند. آنچه در نظرسنجی انجام شده توسط هیئت حسابرسی آشکار شد، حوزه‌های مهمی بود که حسابرسان فعالیت‌های خود را طی سالهای 2022 تا 2025 به آن معطوف خواهند کرد.

بیشترین ریسک‎ها و فعالیت حسابرسان طی سال‎های2022 تا 2025

امنیت سایبری و محفوظ ماندن داده‌ها، در دسته‌بندی بیشترین ریسک‌های سال 2022 قرار دارند که به عقیده بیش از 90 درصد از رهبران حسابرسی داخلی به عنوان "بالاترین ریسک/High Risk" ارزیابی شده‌اند. بعلاوه، به گزارش رهبران حسابرسی، مادامی که تلاش کمتری در زمینه امنیت سایبری نسبت به ارزیابی ریسک صورت گیرد، فعالیت‎ دپارتمان‌‌های حسابرسی در نهایت به بحران امنیت سایبری منجر خواهد شد.

2022 - Risk Assessment versus Effort

علاوه بر این،  پیش بینی می شود چندین حوزه ریسک که در سال 2022 در رتبه پایین قرار گرفتند، در سال 2025 ارزیابی ریسک بالاتری داشته باشند. این موارد عبارتند از:

تغییر شرایط اقتصادی

     اختلال در کسب و کار

     تنوع، برابری و شمولیت

     پایداری و تغییرات آب و هوایی

     اثربخشی نظارت هیئت بر مدیریت

     پیاده سازی هوش مصنوعی

2022 - 2025 Risk Assessment Comparison

از میان این حوزه‌های پر ریسک، حسابرسان داخلی قصد دارند تا سال 2025 منابع تخصیص یافته را برای رسیدگی به هوش مصنوعی، پایداری، تغییرات آب و هوایی و تنوع و همینطور شمولیت افزایش دهند.

منابع و استعداد

یکی از نشانه‌های مثبت برای حسابرسی داخلی، افزایش منابع در سال 2021 است و انتظار می‌رود تا سال 2025 حتی بیشتر از این نیز افزایش یابد. حدود نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند چنین انتظار دارند که تعداد کارکنان و میزان بودجه طی 12 تا 24 ماه آینده افزایش یابد، و این در حالی است که تنها تعداد کمی کاهش را در این دو معقوله پیش بینی می‌کنند.

تفکر تحلیلی/انتقادی، هوش تجاری، مدیریت ریسک، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری از مجموعه مهارت‌هایی هستند که واحدهای حسابرسی داخلی بیشترین تمایل را برای ارتقای مهارت کارکنان خود در این حوزه‌ها دارا هستند. در این راستا، مهارت‌های غیر مرتبط با فناوری مانند تفکر تحلیلی / انتقادی، ارتباطات، هوش تجاری و مدیریت ریسک، از جمله مهارت‌هایی هستند که ارتقاء آنها در کارکنان فعلی رویکردی مطلوب دارد.

تاثیر دور کاری در حسابرسی داخلی

مطابق آنچه بیش از نیمی از رهبران حسابرسی داخلی عنوان کردند، به دلیل شیوع همه‌گیری آنها کارکنان خود را به صورت دورکار به استخدام گرفته بودند و این در حالی است که یک چهارم این افراد شاهد شکار کارکنان خود توسط سازمان‌های دیگر بودند.

در عین حال، گروه‌های حسابرسی داخلی به طور قابل توجهی استفاده از فناوری را گسترش دادند. بکارگیری فناوری توسط حسابرسان شامل افزایش استفاده از پلتفرم‌های ویدئویی برای برگزاری جلسات مجازی، استخراج داده‌ها، تحلیل پیشرفته وهمینطور کاربرد نرم افزار مدیریت حسابرسی مبتنی بر ابر بود. این پیشرفت‌ها، مزایای بلند مدتی را شامل می‌شود که بخش‌های حسابرسی داخلی حتی پس از بازگشت زندگی به هنجارهای پس از همه‌گیری نیز از آنها سود خواهند برد.

Expanded Use of Specific Technologies

بازگشت پذیری حسابرسی داخلی پایداری در عصر نوسانات ریسک

نتایج نظرسنجی «تمرکز بر آینده 2022» فرصت‌های مهمی را، به منظور تاثیر بیشتر، در اختیار رهبران حسابرسی داخلی  قرار داد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی و آمادگی در مقابل ریسک‌های نوظهوری که  در حال حاضر بروز کرده‌اند و مربوط به چند سال آینده نیستند. مانند پایداری/تغییرات آب و هوا، اختلالات در الگوی کسب و کار، هوش مصنوعی و تنوع/ برابری/ شمولیت
  • از بین بردن شکاف‌های مهارتی در بخش‌های حسابرسی داخلی، جهت کسب اطمینان از وجود افراد مناسب در این حرفه برای آینده
  • بکارگیری آنچه در سال گذشته آموخته شده در کنار آموزههای جدید در رابطه با دورکاری
  • گسترش استفاده از فناوری‌، از جمله نرم‌افزار مدیریت حسابرسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • ایجاد و حفظ روابط با سهامداران اصلی سازمان‌ها، چه به صورت دورکار و چه شروع به کار مجدد در دفاتر

https://www.auditboard.com/blog/critical-risk-areas-for-audit-efforts-2022/

شماران