"هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‏های عمومی در حال بررسی نحوه تکمیل و مستندسازی روشهای حسابرسان در مواجهه با محدودیتهای مربوط به همهگیری کرونا است."

هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‏های عمومی PCAOB در بازرسیهای  (کنترل کیفیت) خود از موسسه های حسابرسی در سال 2021 ، توجه ویژهای به تأثیر COVID-19 خواهد داشت.

مگان زیتسمن، یکی از اعضای هیئت مدیره PCAOB در کنفرانس مجازی تشکیل شده با موضوع   پیشرفتهای فعلی SEC و PCAOB که در روز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: "بدون تردید، اثرات همهگیری کرونا در بازرسیهای سال 2021 مورد توجه قرار خواهد گرفت." وی افزود: گذشته از این، مانند سال گذشته این هیئت قصد دارد شیوه بازرسی خود را بر اساس همهگیری در سال 2021 تنظیم کند. انتظار من در این زمینه این است که به بررسی حسابرسیهای مربوط به صنایعی  بپردازیم که بیشترین اختلال در عملکرد خود را در نتیجه همه گیری کرونا تجربه کردهاند."

به عنوان مثال، حمل و نقل ، سرگرمی، تولید و خرده فروشی از جمله مواردی بودند که وی در این کنفرانس به آنها اشاره داشت. او همچنین اضافه کرد که هیئت مدیره در حال بررسی نحوه تکمیل و مستندسازی روشهای حسابرسان در مواجهه با محدودیتهای مربوط به همهگیری کرونا است.

علاوه بر پاسخگویی در مقابل همه‌گیری، هیئت مدیره قصد دارد عنصری فراتر از غیرقابل پیش بینی بودن را به بازرسیهای خود تزریق کند. وی افزود: "البته، ما همچنان به هدف قرار دادن مناطقی می پردازیم، که معتقدیم خطر تحریف اطلاعات بااهمیت بیشتری را دارا بوده یا در معرض کمبودهای مکرر حسابرسی هستند."

اولویتهای گستردهتر و ارزش بخش CAM (موضوعات کلیدی حسابرسی)

ویلیام دونکه، مدیر PCAOB با نگاهی فراتر از بازرسیها، بیان کرد علاوه بر تمرکز مداوم بر کنترل کیفیت، هیئت مدیره در سال 2021 سه اولویت برجسته را مورد توجه قرار میدهد:

به موقع بودن گزارش حسابرس ؛

تقویت تعامل داخلی و خارجی ؛ و

تداوم حمایت از اجرای استانداردهای مربوطه با توجه به منابع و تحلیلها

جی. روبرت براون، از دیگر اعضای هیئت مدیره: " اگر CAM از ارزش کمی برخوردار باشد، به عقیده من این بازتابی از کیفیت CAM است."

"من شما را به عقبنشینی تشویق میکنم و اینکه از خود بپرسید آیا CAM این ارزش را ارائه میکند یا خیر."

وی افزود: "این فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تخصص شماست." "از فرصت برای نشان دادن ارزش مضاعف خود استفاده کنید."

https://www.accountingtoday.com/news/pcaob-to-shake-up-inspections-in-2021

شماران