در کنفرانسAICPA ، با موضوع پیشرفتهای جاری SEC و PCAOB که در ماه دسامبر برگزار شد با توجه به پایان مشکلات یک سال اخیر، نظرات بسیاری در مورد شیوههای بهتر حسابرسی ارائه شد که در اینجا به بیان برخی از نکات برجسته آن می‌پردازیم:

  • رعایت استانداردها در رویهها و اسناد

تمرکز مستمر بازرسی‏های حسابرسی PCAOB در سال 2021، به منظور تجدیدنظر در نحوه تکمیل و مستندسازی رویههای حرفهای حسابداران مطابق با استانداردها خواهد بود. به گفته مگان زیتسمن، عضو PCAOB : "به عنوان مثال در برخی موارد، شواهد ممکن است به صورت یک نسخه دیجیتالی ارائه شود. با در نظر گرفتن چالش‏های عدم دسترسی به نسخه فیزیکی آن روی کاغذ، این موضوع ممکن است نیاز به ملاحظه رویه‎‎هایی را برای حمایت از اعتبار چنین شواهدی ایجاد کند. ما به دنبال مشاهده چگونگی پاسخگویی حسابرسان به این نوع چالشها  هستیم.

در این راستا، حوزه‌هایی مانند حسابرسی از راه دور، محدودیتهای زمانی، در دسترس بودن اطلاعات و دسترسی به مدیریت که ممکن است تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته باشد نیز مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

  • ارزیابی دقیق ریسکها

انجام روش‌های پرقدرت، ارزیابی ریسک و درک کسب و کار مشتری مانند گذشته در شرایط همه گیری حائز اهمیت است. جورج باتیک، مدیر بخش ثبت و بازرسی PCAOB، بیان کرد: این امر شامل درک تاثیر تغییرات شناخته شده یا احتمالی ناشی از COVID-19 و دیگر چالشهای اقتصادی است.

  • قراردادن اطلاعات مربوط به واحد تجاری در  بخش افشای موضوعات کلیدی حسابرسی

تجزیه و تحلیل اولین مورد افشای موضوعات کلیدی (CAM) توسط حسابرسان شرکت های دولتی نشان میدهد که برخی از افشاگریها حاوی تکرار واضحات یا ادبیات Boilerplate بوده که در نتیجه اطلاعات مفیدی در اختیار سرمایه گذاران قرار نمی دهد.

  • مراقبت از محرکهایی که ممکن است منجر به کلاهبرداری شود

به گفته کریستین ریورا، CPA/CFF، عوامل اجرایی، مدیران و حسابرسان باید به نحوه پذیرش کارکنان سطح متوسط نسبت به فشارهای همه گیری هوشیار باشند. وی به مدیران توصیه کرد هنگام اعلام دستورالعمل ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان به منظور انجام اقدامات لازم برای رهایی از بحران محتاط باشند.

https://www.journalofaccountancy.com/issues/2021/mar/audit-quality-amid-pandemic-chaos.html

 

 

شماران