روز دوشنبه IFAC و ACCA میزبان میزگرد آنلاین در مورد چگونگی ارائه دسترسی متخصصان مالی و حسابداری به اطلاعات معتبرتر به منظور کمک به بهبود گزارشگری پایداری برای شرکتها و سرمایه گذارانشان بودند.

هفته آب و هوا/اقلیم در نیویورک در حالی آغاز می‏شود که سازمان ملل متحد مجموعهای از جلسات خود را در نیویورک به منظور بحث در مورد ضرورت فوری برای مقابله با سرعت سریع تغییرات آب و هوا آغاز میکند. گزارشی که روز جمعه توسط سازمان ملل منتشر شد نشان میدهد، در حالی که اکثر کشورها تعهدات خود را در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش داده اند، اما باید تا سال 2030 تلاشهای خود را برای تحقق این اهداف سرعت بخشند. در غیر این صورت انتشار گازهای گلخانهای همچنان در سطوح خطرناکتر افزایش خواهد یافت.

به گفته کوین دانسی، مدیرعامل IFAC: "حسابداران می‏توانند به کاهش شکاف اطلاعاتی مورد نیاز برای گزارشگری آب و هوا/ اقلیمی کمک کنند. ابتدا به سرمایهگذاران و ذینفعان در مورد خطرات و فرصت های اقلیمی پیش روی شرکت و پیامدهای مالی اطلاعرسانی کنند و دوم اینکه شرکت‏های خود را به سمت سازگاری با اقلیم سوق دهند." "این همه، با نیاز هیئت مدیره و مدیریت برای درک تاثیرات اقلیمی یک شرکت و چگونگی تأثیر خطرات و فرصت‏های اقلیمی بر وضعیت مالی و عملکرد آن و ایجاد ارزش شرکت در طول زمان آغاز می شود و به گزارش همه این موارد به صورت شفاف ادامه مییابد. سرمایه‏گذاران و سایر ذینفعان از عدم دریافت شفاف اطلاعات مورد نیاز خود نگران هستند. همچنین چالشهایی در زمینه قابلیت اطمینان، سازگاری و مقایسه وجود دارد. "

در اوایل ماه جاری، IFAC با انتشار بیانیه‏ای از حسابداران خواست تا در سال مالی جاری، در گزارش تغییرات اقلیمی نقش فعالتری ایفا کنند. دنسی افزود "این بیانیه نشان دهنده افزایش تقاضا و بررسی خطرات اقلیمی از سوی سرمایه گذاران، تنظیم کنندگان و سیاست گذاران است. همینطور، برنامه درسی حسابداری در بسیاری از مدارس احتمالاً باید به روز شود تا آموزش گزارشگری ESG را شامل شود. "

از طرفی Index Industry Association اخیراً نظرسنجی از بیش از 300 مدیر دارایی را منتشر کرد که سطوح مختلف تعهد و پذیرش ESG در بازارهای اصلی را در کنار انتشار مسئولیت برای توسعه و هماهنگ سازی داده‏ها و معیارهای ESG بین تنظیم کنندهها و بخش خصوصی نشان میدهد. با این حال، 85 درصد از مدیران دارایی بر این باورند که ESG برای پیشرفت کسب و کار آنها بسیار با اهمیت است.

https://www.accountingtoday.com/news/ifac-and-acca-see-need-for-reliable-climate-accounting

شماران