صورتهای مالی و گزارشات پایداری و خطرات طبیعی، موضوعات کلیدی و مورد توجه هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) هستند. در این زمینه Jeroen Van Doorsselaere  به بررسی اولویتهای اصلی تدوین‎کنندگان استانداردها می‎پردازد.

اگر به سه ماهه اول سال 2021 نگاهی بیاندازیم، منصفانه است که بگوییم تداوم کسب و کار برای هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)  مطابق معمول درجریان بوده است. جای شگفتی نیست که بهبود قابلیت فهم صورتهای مالی در کنار تأثیر بر تفسیرهای مدیریتی،  از  جنبههای کلیدی است که IASB روی آنها کار کرده است. با این حال، با ادامه همه گیری کرونا بسیاری از نهادهای نظارتی به تمرکز مجدد بر گزارشات پایداری، به عنوان موضوع اصلی ادامه می دهند.

صورت‎های مالی

در حال حاضر  IASB بر ایجاد یک نمای کلی درمورد مجموع آنچه میتوان به عنوان سود و زیان "عملیاتی" طبقه بندی کرد، متمرکز است. در آخرین جلسه هیئت مدیره IASB ، تصمیم برآن شد که درآمدها و هزینمه های مرتبط با سرمایهگذاری، تأمین مالی، مالیات بر درآمد و عملیات متوقف شده نباید به عنوان بخشی از سود و زیان عملیاتی باشد و در نتیجه باید به طور جداگانه گزارش گردد. نکته قابل توجه در این زمینه این است که هیئت مدیره الزامی به توضیح بیشتر از آنچه که مربوط به مفهوم فعالیتهای عملیاتی است را ندارد.

منابع مالی پایدار و ریسک اقلیمی

اما شاید بتوان گفت حیطهی کاری IASB در سه ماهه اول سال 2021 در حوزه پایداری واقعاً توسعه یافته و منابع مالی پایدارو همچنین مدیریت ریسک یا افشاگری مربوط به آب و هوا پیوسته موضوعاتی داغ در حسابداری روزهای اخیر دنیا هستند. از دیدگاه IASB، حتی این امر ممکن است منجر به تغییر در "اساسنامه" شود تا در نتیجه آن هیئت مدیره‏ای شکل گیرد که بر منابع مالی پایدار و تنظیم استانداردهای مرتبط با گزارشگری پایداری تمرکز کرده و چارچوب حاکمیتی را در این زمینه ایجاد کند. این امر اهمیت این موضوع را در IASB نشان میدهد.

در اینجا اجازه دهید تعریف کنیم که در مورد چه نوع ریسکی صحبت میکنیم. موضوع بحث در وهله اول شامل خطرات فیزیکی هستند که شما را تهدید میکنند مانند خطرات ناشی از فعالیتهای اقلیمی. وقوع احتمالی یک رویداد فیزیکی طبیعی یا انسانی یا روند و تاثیر فیزیکی که ممکن است باعث از دست دادن جان، ایجاد جراحت یا سایر موضوعات  تأثیر گذار بر سلامتی، و همچنین خسارت به اموال، زیرساختها، معیشت، ارائه خدمات، اکوسیستمها و منابع زیست محیطی شود. در این گزارش اصطلاح "خطر یا همانم ریسک" به رویدادها یا روندهای فیزیکی مرتبط با آب و هوا یا تأثیرات فیزیکی و اقلیمی آنها اشاره می‏کند که می تواند بر  داراییهای یک موسسه تأثیر مستقیم داشته باشد.

با توجه به نگرانی‏های ایجاد شده، این موضوع بدون شک تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت. پس از شروع همه گیری کرونا که موضوعات محیط زیستی، اجتماعی و حکومتی (ESG) را به مدت یک سال متوقف کرد، به نظر می‏رسد این موضوع اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و بر همه معیارهای کلیدی بانک ها تأثیر خواهد گذاشت.

https://www.accountancydaily.co/international-reporting-sustainable-finance-and-climate-risk

شماران