بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط موسسه مالی و حسابداری دولتی (CIPFA) ، بیش از نیمی از ارگانهای بخش دولتی در حال حاضر گزارشی از تأثیرات اقلیمی خود ارائه نمی‌کنند.

نظرسنجی بین المللی که اخیراً توسط  CIPFA از متخصصان بخش دولتی انجام شده، نشان می‎دهد از 44 درصد پاسخ دهندگانی که اظهار کرده ‎اند سازمان آنها گزارش پایداری را ارائه میدهد، تنها نیمی از آنها از تعریف استاندارد پایدار استفاده کردهاند

41 شرکت کننده از 23 کشور مختلف در این نظرسنجی شرکت کردند که دیدگاههای دانشگاهیان، تدوین کنندگان استانداردها، حسابرسان ، کارمندان دولتی و حسابداران بخش دولتی را در سطوح مختلف دولتی پوشش میدهد.

این گزارش همچنین 12 چارچوب گزارشگری پایدار را مشخص کرد که میتواند به طور بالقوه توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش نشان داد که اکثریت، اطلاعات اقلیمی را داوطلبانه گزارش کردهاند، که بیانگر  اجباری نبودن این عمل برای سازمانهای بخش دولتی است. 

پاسخ دهندگان بخش دولتی اظهار میکنند، فقدان یک چارچوب گزارشگری پذیرفته شده، عدم وجود حکم قانون ، عدم حمایت سیاسی ونبود داده های معتبر همه چالشهای کلیدی این بخش در این زمینه بودند و معتقدند این همان چیزی است که مانع از تبدیل شدن این شیوه به یک جریان اصلی می‏شود.

این گزارش نشان میدهد که متخصصان امور مالی عمومی که گزارشگری پایدار را ارائه میدهند، اغلب نتایج اقتصادی/مالی بهتر، بهبود عملکرد بهتر، صرفه جویی در هزینهها و پیامدهای اجتماعی بهتری را مشاهده میکنند.

راب وایتمن، مدیر اجرایی CIPFA بیان کرد: "بحران آب و هوا اکنون به طور قاطع در راس برنامههای سیاسی و اقتصادی جهانی قرار دارد. ما مشاهده کرده‎ایم که شرکت‏های بخش خصوصی اقدامات غیرمالی را برای ارزیابی بهتر عملکرد کلی خود، که شامل تأثیر آنها بر آب و هوا می‏شود در نظر گرفتهاند. اما مسئله این است که این نوع گزارش‏دهی در بیشتر کشورها در بخش عمومی به این شکل جامه‎ی عمل نپوشیده است. "

این گزارش نشان داد که دیدگاه قاطعی وجود دارد که در آن پارلمانها و نهادهای حکومتی باید کاتالیزور واحدهای بخش دولتی برای تهیه گزارشهای پایدار باشند چرا که بخش عمومی سهم بسزایی در مسائل اقلیمی و زیست محیطی دارد.

CIPFA زمینههای کلیدی برای توسعه گزارشگری پایدار در بخش عمومی را مشخص کرد و اظهار داشت که دولت‌ها باید هنگام ایجاد چارچوبهای گزارشگری پایدار در بخش عمومی، به این امر توجه کنند.

زمینههای دیگر، توسعه مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز برای ارائه گزارشگری پایداری، تسریع تلاش‌ها برای مطابقت با چارچوب‌های موجود، استانداردها و ادغام اطلاعات پایدار با سایر اشکال گزارشگری را  شامل می‎شود.

در چند سال گذشته شاهد افزایش گزارشگری پایداری در زمینههای محیط زیست، اجتماعی و حکمرانی (ESG) بودهایم و CIPFA امیدوار است که این تحقیق بتواند مبنایی برای مدیریت و ارزیابی تحول گزارشگری پایدار در بخش عمومی باشد.

کارن سندرسون، مدیر مالی CIPFA در این باره اظهار داشت: "فرقی نمی‎کند که چه کسی مسئول انتشار کربن و سایر گازهای گلخانهای در این سیاره است. این تحقیق توسط CIPFA صورت گرفت تا مشخص شود سازمان‌های مختلف در بخش دولتی سراسر جهان، در رابطه با گزارشگری و ارزیابی تأثیر خود بر آب و هوا چه میکنند. "

"ما اکنون می‏دانیم که سازمانهای بخش دولتی از همتایان بخش خصوصی خود عقب ماندهاند، با  این حال تمایل جهانی برای این نوع گزارش بین متخصصان بخش دولتی وجود دارد."

https://www.accountancydaily.co/majority-public-sector-bodies-do-not-participate-climate-reporting

شماران