در میان رشد روزافزون افشای اطلاعات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ، حسابرسی داخلی نقشی محوری در افزایش ارزش سازمانی مرتبط با این مسائل ایفا می‎کند.

همزمان با بررسی قوانین بالقوه در میان محاسبه مسائل مربوط به تنوع، برابری و تلفیق (DEI) در سال گذشته توسط SEC، علاقه به این موضوعات در ایالات متحده افزایش یافته است. همچنین در بسیاری از مناطق خارج از ایالات متحده، مقررات ESG قبلاً وضع شده است.

حتی در مواردی که هنوز مقررات وجود ندارد، سرمایهگذاران و مردم خواستار اطلاعاتی در مورد این موضوعات هستند. آنتونی پوگلیس ،  مدیرعامل انجمن حسابرسان داخلی (IIA) ، بیان کرد: ارزش سازمانی تحت تأثیر این افشاگریها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: "با بررسی بیشتر سازمانها در زمینه مسائل مربوط به ESG، کسانی که در افشای عملکرد جلو هستند احتمالاً در بازار مزیت خواهند داشت، به ویژه از نظر سرمایهگذاران و سایر ذینفعان." "اما کسانی که این کار را نمیکنند با افزایش خطرات و واکنش احتمالی روبرو خواهند شد."

در گزارش هیئت دولت که اخیراً در مورد نقش حسابرسی داخلی توسط  IIAمنتشر شده است، از اطمینان بخشی مستقل به عنوان عنصری مهم در گزارش ESG یاد می‎شود.

این امکان وجود دارد که بعد از پاییز رویکردی یکنواختتر ظاهر شود، زیرا بنیاد IFRS در حال بررسی ایجاد هیئت مدیره برای تدوین استانداردهای گزارشگری پایداری جهانی است. در همین حال، پوگلیزه اظهار داشت که سازمانها در حال تلاش برای یافتن بهترین مسیر برای گزارش ESG در محیطی مهیج و متناقض هستند.

شاید مهمترین نکته ای که حسابرسان داخلی باید به خاطر بسپارند این است که در سال‎های آینده قرار است الزامات گزارشگری ESG و بهترین عملکرها به طور قابل توجهی تغییر خواهند کرد.

https://www.journalofaccountancy.com/news/2021/jun/esg-reporting-role-of-internal-audit.html

شماران