هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) در حال رایزنی درباره رویکرد جدیدی برای توسعه الزامات افشای استانداردهای IFRS و الزامات افشای جدید در مورد اندازه گیری ارزش منصفانه و مزایای کارکنان است.

این پیشنهادات موجب میشود شرکتها بتوانند قضاوت خود را در مورد کیفیت افشاها بهبود بخشند و ضمن کاهش اطلاعات "تکراری" به سرمایهگذاران اطلاعات مفیدتری بدهند.

یادداشتهای توضیحی صورت‌های مالی گاهی شامل اطلاعات بسیار ناچیز، نامرتبط و اطلاعات افشا شده بی‎تاثیر هستند. ذینفعان بر این باورند که معمولاً زمانی این اتفاق میافتد که الزامات استانداردهای IFRS، بدون اعمال قضاوت مورد اجرا قرار می گیرند.

در پاسخ به تقاضای ذینفعان در رسیدگی به این مسائل ، IASB رویکرد جدیدی را برای توسعه الزامات افشا در استانداردهای IFRS ارائه کرده است.

الزامات افشا با این رویکرد، به این منظور است که شرکت ها، حسابرسان و سایرین را قادر سازد تا قضاوتهای با اهمیت موثرتری انجام دهند و افشاهایی را که برای سرمایهگذاران مفیدتر است ارائه دهند.

رویکرد جدید توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) به عنوان پیشنویس راهنمای قابل استفاده در زمان توسعه الزامات افشا در استانداردها نوشته شده است. این راهنما به دلایل زیر طراحی شده:

  • افزایش مشارکت سرمایهگذاران برای اطمینان از اینکه هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) درک عمیقی از نیازهای سرمایهگذاران داشته و این نیازها را در استانداردها به وضوح توضیح دهد.
  • توجه بیشتر به هدف افشای الزامات، الزام شرکتها به قضاوت و ارائه اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای مشروح سرمایه گذاران
  • به حداقل رساندن الزامات افشای موارد خاص از اطلاعات و در عوض مساعدت شرکت ها برای تمرکز بر افشای اطلاعات مهم

هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) این رویکرد جدید را با استفاده از دو استاندارد IFRS - اندازه گیری ارزش منصفانه IFRS 13 و مزایای کارکنان IAS 19 - آزمایش کرده است و اصلاحاتی در الزامات افشای این استانداردها در پیش نویس ارائه شده پیشنهاد کرده است.

اصلاحات پیشنهادی IFRS 13 شامل موارد زیر است:

  • ارائه یک هدف افشای کلی و اهداف افشای خاص دارایی‏ها و بدهیها، اندازه‎گیری شده با ارزش منصفانه در صورت وضعیت مالی
  • ارائه یک هدف افشای خاص برای دارایی ها و بدهی ها که در صورت وضعیت مالی با ارزش منصفانه اندازهگیری نشده اما ارزش منصفانه برای آن افشا شده
  • ارائه اقلام اطلاعاتی برای اینکه واحد تجاری بتواند اهداف افشای خاص را برآورده کند

اصلاحات پیشنهادی در استاندارد بین المللی حسابداری 19 شامل موارد زیر است:

  • ارائه اهداف افشای کلی برای مزایای کارکنان در دامنه کاربردی IAS 19
  • ارائه اهداف افشای خاص برای برنامه های مزایای تعریف شده
  • ارائه اقلام اطلاعاتی برای اینکه واحد تجاری بتواند اهداف افشای خاص برنامههای سود مشخص را برآورده کند.

هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) به دنبال این بازخورد از دینفعان است که آیا رویکرد جدید پیشنهادی برای توسعه الزامات افشاء و اصلاحات پیشنهادی IFRS 13 و IAS 19 به یاری شرکت‎ها و سایرین برای کمک به بهبود اطلاعات افشا شده، آمده است یا خیر.

این پیشنهادات بر واحدهایی که اطلاعات مربوط به اندازهگیری ارزش منصفانه و مزایای کارکنان را مطابق با استانداردهای IFRS در صورتهای مالی افشا میکنند ، و همه استفادهکنندگان از صورتهای مالی تأثیرگذار خواهد بود.

هانس هوگروورست، رئیس هیئت مدیره IASB ، بیان کرد: "ما معتقدیم رویکرد جدید برای توسعه الزامات افشا در استانداردهای IFRS میتواند به عنوان کاتالیزوری برای بهبود اطلاعات ارائه شده به سرمایهگذاران عمل کند. با این حال، پیشرفتهای واقعی تنها در صورتی حاصل میشود که همه افراد مرتبط مانند شرکتها، حسابرسان، نهادهای نظارتی و سرمایهگذاران با هم همکاری کنند."

هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) این پیشنهادات را به عنوان بخشی از طرح اولیه افشای خود در مورد استانداردهای هدف و  بررسی سطح افشای پروژه ها توسعه داد. این پروژه بخشی از کار تحت عنوان "ارتباطات بهتر در گزارشگری مالی" است و یکی از چندین پروژه ای است که با هدف بهبود افشای صورتهای مالی انجام شده است.

https://www.accountancydaily.co/iasb-plans-improve-disclosure-notes-financial-statements

شماران