AICPA و CIMA راهنمای اختیاری (غیر الزام آور) جدیدی را برای حسابرسی داراییهای دیجیتال مانند ارزهای رمزنگاری شده در زمینه های ارزیابی ریسک، فرآیندها و کنترل ها، قوانین و مقررات و نهادهای مرتبط صادر کردند.

این راهنما به کمک آموزش حسابداری عملی این نوع دارایی ها ، جهت حسابرسی داراییهای دیجیتال ایجاد شده است.  AICPAدر دسامبر 2019 با صدور راهنمای اختیاری در زمینه حسابداری دارایی‏های دیجیتال کمکی فعال را ایجاد کرد و سپس در جولای 2020 راهنمای اختیاری دیگری با موضوع حسابرسی دارایی‏های دیجیتال نیز به آن اضافه کرد.

نسخه به روزرسانی شده‏ای که به تازگی منتشر شد، مکمل راهنما‏های قبلی است که بر اساس ادبیات حرفهای و تجربه اعضای گروه کاری AICPA & CIMA Assets Group (DAWG) و کارکنان AICPA و CIMA تنظیم شده و مختص استانداردهای حسابرسی پذیرفته شده ایالات متحده (GAAS) است.

دیانا کروپیکا، مدیر ارشد فناوری‏های نوظهور و اطمینان بخشی AICPA و CIMA ، در یک بیانیه خبری اظهار کرد : "در حسابرسی  واحدی که دارایی‏های دیجیتال دارد یا با آنها معامله می‏کند، چالشها و ملاحظات منحصر به فردی وجود دارد. از انجام رویه‏های ارزیابی ریسک و درک فرآیندها و کنترل‏های جدید تا شناسایی نهادهای مرتبط. برای حسابرسان مهم است که از دریچه داراییهای دیجیتال بنگرند و دقیقاً بدانند که چه روشهای حسابرسی باید انجام شود. امیدواریم آخرین راهنمای صادر شده به حسابرسان کمک کند خطرات احتمالی منحصر به فرد در محیط دارایی‏های دیجیتال را در نظر بگیرند. "

راهنمای کاربردی صادر شده، داراییهای دیجیتالی را به طور گستردهای به عنوان سوابق دیجیتالی که با استفاده از رمزنگاری، جهت تأیید و امنیت در دفتر کل توزیع شده ارئه می‏شوند، تعریف می کند. نمونههایی از داراییهای دیجیتال عبارتند از مجموعه‏های ارز های رمزنگاری شده مثل بیت کوین که بر روی بلاک چین کار می کند .

مطالب جدید در این راهنمای کاربردی به دو بخش اصلی تقسیم می شود. اولین مورد با عنوان "ارزیابی ریسک و فرآیندها و کنترل ها" شامل موضوعات زیر است:

شناخت موجودیت دارایی های دیجیتال و محیط آن ؛

درک و ارزیابی فرایند ارزیابی ریسک واحد تجاری ؛ و

درک فرآیندها و کنترل های موجودیت دارایی های دیجیتال

هر حوزه، ملاحظات فردی را که ممکن است هنگام انجام رویههای ارزیابی ریسک مهم باشد، توصیف میکند. از جمله انواع رویه‏هایی که حسابرسان برای شناسایی و ارزیابی خطرات تحریف بااهمیت در حسابرسی واحدهای تجاری درگیر در اکوسیستم دارایی دیجیتال ممکن است انجام دهند یا موظف به انجام آنها هستند.

بخش دوم اضافه شده با عنوان "قوانین و مقررات و نهادهای مرتبط" به چالش‌ها و رویه‌های احتمالی منحصر به فرد حسابرسان برای رعایت قوانین و مقررات و همچنین شناسایی، حسابداری و افشای نهادهای مرتبط در حسابرسی واحد تجاری که داراییهای دیجیتالی را نگهداری کرده یا با آنها معامله می‏کند، پرداخته است. از آنجا که معاملات نهادهای وابسته ممکن است بر ریسک تحریف بااهمیت تاثیر گذار باشد، این موضوعات در همان بخش مورد توجه قرار گرفته است.

AICPA و CIMA همچنین "واژه نامه جهانی بلاک چین" را به عنوان ضمیمه ای به این راهنمای کاربردی اضافه کردند. این واژه نامه به عنوان مرجعی برای  محتوای مربوط به دارایی‏های دیجیتال تهیه شده است.

https://www.journalofaccountancy.com/news/2021/may/aicpa-cima-guidance-for-auditing-digital-assets.html

شماران