بر اساس گزارش جدید مرکز کیفیت حسابرس‌(CAQ) ، گزارش‌های حسابرسان در مورد صورت‌های مالی شرکت‌های سهامي عام از طريق ارائه‌ي اطلاعات مرتبط با حسابرسي موارد بااهميت، درک بهتری از اطلاعات مالی شرکت را، به استفاده كنندگان ارائه می‌دهد. مركز كيفيت حسابرسي اذعان كرده است حسابرسي موارد بااهميت موجب شده است تا حسابرسان شفافیت بیش‌تری را در گزارش‌های خود ارائه دهند.
تجزیه و تحلیل‌هاي مركز كيفيت حسابرسي نشان می‌دهد که گزارشگري با اتكا بر نتايج حسابرسي موارد بااهميت، اوج کار حسابرسان در راستاي اجرای الزامات حسابرسي است، اگرچه کمیته‌های حسابرسی و مدیریت نيز بايد به سهم خود عمل ‌کنند.
اجرای الزامات مربوط به حسابرسي موارد بااهميت اطلاعات اضافی در مورد حسابرسی را در اختيار سرمایه گذاران و سایر استفاده كنندگان قرار مي‌دهد كه می توانند برای تصمیم گیری استفاده کنند.
 استاندارد هيات نظارت بر حسابداري شركت‌هاي سهامي عام با الزام به گزارش حسابرسی موارد بااهميت در گزارش حسابرسان، قصد دارد تا به استفاده‌كنندگان از صورت‌های مالی اطلاعات بیش‌تری در مورد حسابرسی ارائه دهد.
الزامات جدید همچنین فرصت بیش‌تری را برای گزارش بينش‌هاي حسابرسان در اختيار آنان قرار داده است.
تعريف موارد بااهميت حسابرسي طبق استاندارد هيات نظارت بر حسابداري شركت‌هاي سهامي عام به شرح زير تعريف مي‌شود:
 

  • مربوط به حساب‌ها یا افشای اطلاعات بااهميت صورت‌های مالی است.
  • شامل قضاوت‌هاي چالش برانگیز ، ذهنی یا پیچیده‌ي حسابرسي است.


مركز كيفيت حسابرسي با تجزیه و تحلیل عمیق‌تر گزارش حسابرسان در مورد صورت های مالی 100 شرکت برتر بورسي ، موارد بااهميت حسابرسی در چرخه‌ي گزارشگري سال 2019 را به طور گسترده بررسی کرده است. مركز كيفيت حسابرسي دریافت كه 198 مورد بااهميت حسابرسی در گزارش‌های حسابرسان 100 شركت برتر بورسي گزارش شده است. بیش‌ترین تعداد موارد بااهميت حسابرسی گزارش شده دو مورد در (43 شرکت) و پس از آن یک مورد در (32 شرکت) و سه مورد در (21 شرکت) است. همه‌ي گزارش‌های حسابرسی 100 شركت برتر بورسي حداقل یک موضوع بااهميت حسابرسی را بررسی کرده است. با استناد گزارش حسابرسي 100 شركت برتر بورسي، موارد بااهميت حسابرسي به شرح زير بوده است:

  • ماليات
  •   سرقفلي و دارايي‌هاي نامشهود
  • بدهي‌هاي احتمالي
  • درآمد



اين موارد مناطقی است که در آن سطح بالایی از قضاوت مدیریت وجود دارد و به درجه‌ي بالایی از قضاوت حسابرس برای ارزیابی و نتیجه گیری‌های مدیریت در اين زمينه‌ها نيز نياز دارد. تجزيه و تحليل‌هاي مركز كيفيت حسابرسي نشان مي‌دهد كه گزارش‌های حسابرسان حاوي موارد بااهميت، اغلب شامل توصیف پاسخ حسابرسان به موضوع یا مروری کوتاه بر رویه‌های حسابرسی انجام شده است. سرمایه گذاران و سایر استفاده كنندگان با كسب بینش در مورد انواع رویه‌هایی که حسابرس در این زمینه انجام داده است،  اطلاعات شفاف‌تر و بهتري به دست مي‌آورند. حسابرسان شفافيت را از طرق زير محقق مي‌كنند:

  •   توصیف کنترل‌های داخلی آزمون شده
  •  شناسایی رویه‌های خاص حسابرسی انجام شده
  •  ارتباط شواهد ارزیابی شده
  •    اشاره به استفاده از كار كاركنان با مهارت و دانش تخصصی


گزارشگري با اتكا بر نتايج حسابرسي موارد بااهميت بینش بیش‌تری در مورد آن‌چه حسابرس برای رسیدگی به این موضوعات انجام داده است، براي استفاده كنندگان ايجاد مي‌كندکه ممکن است قبلاً از آن‌ها اطلاع نداشته باشند.


لینک خبر:
https://www.journalofaccountancy.com/news/2020/dec/transparency-through-critical-audit-matters.html

شماران