بر اساس گزارش جدیدی از هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌هاي سهامي عام (PCAOB)که ديدگاه‌هاي خود در مورد بازرسی‌های اخیر حسابرسي‌هاي انجام شده را ارائه داده است، موسسات حسابرسی برای مقابله با چالش‌های ويروس همه‌گير كوويد 19 اقدامات زیادی را انجام داده‌اند.
 این گزارش نشان مي‌دهد حسابرسان علی رغم درگيري با پيامدهاي ناشی از بحران ویروس كرونا، حسابرسي‌ها را مطابق با الزامات هيات نظارت، استانداردهاي حرفه‌اي و ساير قوانين حرفه‌اي انجام مي‌دهند. رئیس هيات نظارت بر حسابداري شركت‌هاي سهامي عام در بیانیه‌ای اذعان كرد، اين هيات مطابق با هدف استراتژیک خود برای انجام فعالیت‌های بازرسی که بازخورد به موقع و مناسب‌تری را برای ذی‌نفعان فراهم می‌کند، روش بازرسی‌های سال 2020 خود را به روزرساني كرده است تا متوجه شود  بحران كوويد 19 چگونه بر حسابرسي‌ها تأثیر می‌گذارد.
 اين هيات حسابرسان را تشویق می‌كند تا هنگام برنامه‌ریزی و انجام حسابرسی و بررسی اطلاعات مالی میان دوره ای در محیط فعلی تمام آن‌چه را در دوره‌هاي آموزش حرفه‌اي آموختند، به كار ببندند.
 هيات نظارت، مراحل اولیه‌ي آن‌چه موسسات حسابرسی بايد براي پاسخ به بحران كوويد 19 به كار ببندند را بيان كرده‌ است.
این موارد شامل، بهبود اقدامات براي ادامه‌ي رعایت استانداردهای حرفه‌ای، جلسات آموزشی برای يادگيري نحوه‌ي انجام حسابرسي از راه دور ،تمرکز بر مشاوره یا تكميل برخی الزامات مشاوره‌اي و تغيير برنامه‌های نظارتی با هدف كار  در صنایع خاص تحت تأثیركوويد 19 است.
اين گزارش همچنین به افزایش تعامل و ارتباطات تیم‌های حسابرسي با رهبران شرکت‌ها، كاركنان و کمیته‌های حسابرسی اشاره دارد.
روند دیگری که هيات نظارت، در كار تيم‌هاي حسابرسي يافته است، در نظر گرفتن روش‌های مختلف برای پاسخ به تغییرات در معیارهای اصلی برای هر دو نوع بررسی اطلاعات مالی میان دوره‌اي و برنامه ریزی فرآيند حسابرسی، به همراه استفاده‌ي گسترده از متخصصان تقلب و حسابرسي دادگاهي در جلسات طوفان فکری است.
جلسات مجازی و شبكه‌هاي مجازي از جمله ابزارهای ارتباطی بودند که تیم های رسيدگي  در محیط كاري از راه دور جديد خود  از آن‌ها استفاده می‌کردند.
هيات نظارت بر حسابداري شركت‌هاي سهامي عام ضمن یادآوری اين موضوع كه دوره‌ي حسابرسي سال جاري رو به اتمام است، بر الزام حسابرسان به رعايت مسئوليت‌هاي حرفه‌اي علي رغم  وجود چالش‌های اخیر تاكيد كرده است.
در محیط فعلی، با توجه به تاثیر  كوويد 19 و گذار  به کار از راه دور، حسابرسان ممکن است مجبور به انجام روش‌هایي فراتر از آن ‌چه در طول تاریخ انجام داده‌اند باشند.
همان‌طور که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ي آمريكا (SEC) متذکر شده‌است، پیامدهای حسابداری و گزارشگری مالی كوويد 19  ممکن است شرکت‌هاي سهامي عام را ملزم به قضاوت و برآوردهاي قابل ملاحظه‌اي نمايد که در محیط عدم اطمینان می‌تواند چالش برانگیز باشد.
 هيات نظارت همچنين یادآوری می کند شرایط فعلي نیازمند به پرسش‌های اضافی یا انجام سایر روش‌ها است. همچنین برخي زمينه‌ها از جمله ارزیابی ریسک و اهميت، کنترل داخلی حاکم بر گزارشگری مالی، برآوردهاي حسابداری، استقلال حسابرس، نظارت و نیروی انساني به بررسي بيش‌تر نياز دارد.
 
 


لینک خبر:
https://www.accountingtoday.com/news/pcaob-report-finds-audit-firms-adjusting-to-covid-19-challenges
 

شماران