عصرگاه چهارشنبه، 16 اسفند 1396: آیین «گرامیداشت صدمین زادسال حسن سجادی‌نژاد» به همت انجمن حسابداران خبره ایران در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد

به همت انجمن حسابداران خبره ایران، آیین «گرامیداشت صدمین زادسال حسن سجادی‌نژاد»، در روز چهارشنبه، 16 اسفند 1396، از ساعت 16 تا 19، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، اسفندماه سال جاری یکصدمین زادسال حسن سجادی‌نژاد، از بنیانگذاران انجمن حسابداران خبره ایران، عضو دو دوره نخست شورای عالی انجمن، نخستین رئیس کمیته آموزش و امتحانات انجمن، و از بنیانگذاران و رئیس اسبق دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران است. به همین مناسبت، مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط دبیرخانه انجمن حسابداران خبره ایران، مقرر است عصرگاه روز چهارشنبه، 16 اسفند 1396، از ساعت 16 تا 19، آیین «گرامیداشت صدمین زادسال حسن سجادی‌نژاد» در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شود.

 

با توجه به ظرفیت محدود تالار محل برگزاری این آیین گرامیداشت، از اعضای گرانمایه‌ای که تمایل به حضور در این مراسم دارند درخواست می‌شود حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه، 9 اسفند 1396، از طریق ارسال پیام به شماره 09355143936 در تلگرام مراتب حضور خود را با ذکر نام، نام خانوادگی و شماره عضویت اعلام فرمایند. در صورت تکمیل ظرفیت تالار محل برگزاری مراسم، مراتب عذرخواهی از طریق شماره مذکور به اطلاع ثبت‌نام‌کنندگان مازاد بر ظرفیت خواهد رسید.

 

گفتنی است، فیلم کامل این مراسم در اولین فرصت از طریق کانال‌های رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات و تلگرام در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. مشروح گزارش برگزاری این مراسم نیز در شماره آینده مجله حسابدار منتشر خواهد شد.

 

درباره حسن سجادی‌نژاد

(اسفند 1296، اصفهان – شهریور 1367، تهران)

...دست روزگار او را از دوران دبیرستان با حسابداری و امور مالی مرتبط کرده بود. وی در دبیرستانی تحصیل می‌کرد که به دست یکی از مستشاران بلژیکی دولت وقت ایران بنیان‌گذاری شده بود. کسی که در آن هنگام رئیس مالیه (اداره کل امور اقتصادی و دارایی) اصفهان بود. از این رو، نام "مالیه" را بر آن دبیرستان گذاشته بود و مخارج آن را نیز از محل درآمدهای ادارۀ مالیه، از قرار سالانه ۱۳۳ تومان، می‌پرداخت. این مدرسه بعدها به دبیرستان "ملّیه" و سرانجام به دبیرستان "سعدی" تغییر نام یافت؛ و در طول بیش از شصت سال (تا ۱۳۵۶) مدرن‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دبیرستان اصفهان بود، و چهره‌های نامداری، از جمله او، از آن دانش‌آموخته شدند.

 

او با این که یک سال و نیم در دانشسرای عالی در رشتۀ ریاضیات عمومی تحصیل کرده بود، ولی به محض اطلاع از برگزاری آزمون بورسیۀ بانک ملّی ایران، برای اعزام گروهی از جوانان مستعد ایرانی به انگلستان برای تحصیل در رشتۀ حسابداری، در این آزمون شرکت کرد و در زمرۀ برگزیدگان این آزمون قرار گرفت. آن دوازده مسافر لندن، نخستین دانشجویان ایرانی بودند که با بورسیۀ دولتی برای آموختن حسابداری نوین رهسپار مهد حسابداری آن دوران، یعنی انگلستان، شدند. از آن گروه، هفت تن، از جمله، او، اسماعیل عرفانی، محمدمهدی سمیعی، ابوالقاسم خردجو، ضیاء‌الدین شهیدی، اپریم اسحاق، ... پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی و کارآموزی دشوار انجمن حسابداران خبرۀ انگلستان و ویلز (ICAEW) و کسب عضویت وابستۀ آن انجمن به عنوان نخستین حسابداران چارتر ایرانی طی سال‌های 1323 و 1324 به میهن بازگشتند.

 

او پس از بازگشت به وطن در بانک ملّی ایران مشغول به کار شد؛ و آخرین سمت‌اش معاون شعبۀ بازار بود. تا این که نهضت ملّی شدن صنعت نفت ایران (در 29 اسفند 1329) به رهبری زنده‌یاد دکتر محمّد مصدق به پیروزی رسید، و پس از انتخاب آن زنده‌یاد به مقام نخست وزیری ایران (در اردیبهشت 1330)، و خلع ید انگلستان از شرکت نفت انگلستان (در 29 خرداد 1330) به یک‌باره همۀ مستشاران انگلیسی، هندی و پاکستانی ایران را ترک کردند و همۀ امور صنعت نفت ایران از جمله حسابداری و امور مالی آن بر روی زمین ماند. در آن شرایط دشوار، او به همراه برخی از هم‌دوره‌ای‌های خود (از جمله، اسماعیل عرفانی) مأموریت یافت که رهسپار آبادان شود و حسابداری صنعت نفت ایران را با نیروهای انسانی ایرانی زنده کند. این مأموریت تاریخی و تاریخ‌ساز، مقدمۀ قریب به سه دهه خدمت‌گزاری او در بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی ایران، یعنی شرکت ملّی نفت ایران، در جایگاه‌های مختلف شغلی - از ریاست حسابداری تا مشاور عالی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل – بود. سرانجام نیز از آن شرکت بازنشسته شد.

 

یکی از ماندگارترین خدمات وی در دوران طولانی خدمت‌گزاری‌اش در شرکت ملّی نفت ایران، راه‌اندازی نخستین آموزشگاه عالی حسابداری ایران به همراه زنده‌یاد اسماعیل عرفانی در سال 1336 بود. این آموزشگاه ابتدا برای آموزش کارکنان حسابداری شرکت ملّی نفت ایران تأسیس شده بود. ولی در سال‌های بعد با تغییر نام به دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملّی نفت ایران به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های دانشگاهی حسابداری در ایران مبدّل شد. به گونه‌ای که چندین نسل از تأثیرگذارترین حسابداران حرفه‌ای و دانشگاهی ایران از دانش‌آموختگان این دانشکده هستند. او در مقام یکی از بنیانگذاران، رئیسان، استادان، و مؤلفان کتاب‌های درسی این دانشکده، به همراه زنده‌یاد اسماعیل عرفانی یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ این دانشکده به شمار می‌آید. مجموعه کتاب‌هایی که وی در آن سال‌ها بر مبنای کتاب‌های آموزشی انجمن حسابداران خبرۀ انگلستان و ویلز ترجمه و تألیف کرده بود، جزو نخستین منابع دانشگاهی مدرن حسابداری در ایران به شمار می‌آید که برای سال‌های طولانی به عنوان منبع اصلی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شد.

 

زنده‌یاد حسن سجادی‌نژاد صرفاً یک حسابدار دانشگاهی نبود. او علاوه بر چهار دهه خدمت‌گزاری حرفه‌ای پیوسته در بانک ملّی ایران و شرکت ملّی نفت ایران – به عنوان دو بنگاه بزرگ مالی و اقتصادی کشور – شریک مؤسس یکی از نخستین، معتبرترین، و بزرگ‌ترین مؤسسات حسابرسی آن دوران (مؤسسه حسابرسی دقیق) نیز بود. علاوه بر همه این‌ها، وی با مشارکت تأثیرگذار در تأسیس و ادارۀ انجمن حسابداران خبرۀ ایران (2 اسفند 1351)، به عنوان نخستین تجربۀ موفق انجمن‌گردانی در حرفۀ حسابداری ایران، در مقام عضو مؤسس، عضو دو دورۀ نخست شورای عالی، و نخستین رئیس کمیتۀ آموزش و امتحانات، نقشی ماندگار در توسعۀ حرفه‌ای‌گری در حسابداری ایران ایفا کرد.

 

در تاریخ حسابداری ایران کمتر کسی را می‌توان یافت که هم‌سنگ وی در توسعۀ حرفه و دانشگاه‌ها دارای چنین مشارکت‌های تاثیرگذار و متنوعی باشد. او مایۀ فخر استان اصفهان و الگویی الهام‌بخش برای تمام نسل‌های حسابداران حرفه‌ای و دانشگاهی ایران است.

(برگرفته از یادداشت "آقای حسابدار"، نوشته محسن قاسمی، دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران، آذر 1396، متن کامل یادداشت).

شماران