بررسی اقلام با اهمیت صورتهای مالی بانکها بر مبنای IFRS، گزارشگری مالی تسهیلات بر مبنای IFRSو مقررات بانکی، گزارشگری ریسک بازار در بانکهای ایرانی، گزارشگری مالی قسمتهای عملیاتی بانکها بر مبنای IFRS، و تحليل آسيبشناسانه بحران شفافيت در گزارشگري مالي بانكهاي ايران از جمله مقالات اصلی مورد بحث در سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران اعلام شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، دکتر ابراهیم نوروزبیگی دبیر علمی سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران، در گفتوگویی اختصاصی، جزئیات سخنرانیها و مقالات برنامه‎ریزی شده برای ارائه در سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» را تشریح کرد.

 

این همایش که با حمایت معنوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشکده پولی و بانکی و با مشارکت گسترده شبکه بانکی کشور در روز سه شنبه مورخ 23 آذر 1395 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد در دو نشست و یک میزگرد برنامه‎ریزی شده است.

 

دکتر نوروزبیگی، ساختار صورتهای مالی بانکها، گزارشگری تسهیلات طبق استانداردهای بینالمللی، افشای ریسک‌های پیش روی بانکهای ایرانی، گزارشگری قسمتهای عملیاتی در نظام بانکی کشور و بحران شفافیت در گزارشگری مالی بانکها را از جمله مباحث چالش‎برانگیز در پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور برشمرد که در همایش سه‎شنبه هفته جاری مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

 

ساختار صورتهای مالی بانکها طبق IFRS

وی در خصوص صورتهای مالی بانکهای ایرانی گفت: طبق استانداردهای حسابداری ایران، چهار صورت مالی اساسی باید توسط شرکتها تهیه شود؛ که هم از نظر شکل (فرم) و هم از نظر محتوا با صورت‌های مالی مد نظر استانداردهای بین‌المللی متفاوت هستند.

وی در این ارتباط افزود: صورتهای مالی منطبق با استاندرادهای بین‌المللی با صورتهای مالی نمونه معرفیشده توسط بانک مرکزی نیز تفاوتهایی دارند.

به گفته وی: اندازه‌گیری برخی اقلام صورتهای مالی طبق استانداردهای بین المللی چالشهایی را به همراه دارد که تلاش می‌شود در این همایش رهنمودهایی را برای تسهیل این فرآیند ارایه شود.

 

گزارشگری تسهیلات طبق استانداردهای بین المللی

مدیر اجرایی مرکز آموزش انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد: به طور قطع و یقین، تسهیلات اعطایی از مهمترین دارایی‌های بانکها است که در زمره دارایی‌های مالی قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: استانداردهای بین‌المللی الزامات ویژه‌ای را برای این گونه دارایی‌ها و بدهیها در نظر گرفته است. به گونه‎ای که طبقه‌بندی و در مواردی اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌های مالی متفاوت از آن چیزی است که در استانداردهای ایران آمده است.

نوروزبیگی تصریح کرد: بررسی این سرفصل از آن جا اهمیت دارد که بانک مرکزی نیز مقررات خاصی در مورد تسهیلات اعطایی بانکها ابلاغ کرده است که در اغلب موارد چالش چشمگیری برای تهیهکنندگان پدید می‎آورد.  

 

گزارشگری قسمتهای عملیاتی بانک‎های کشور طبق IFRS

دکتر نوروزبیگی در ارتباط با تکالیف بانک‎ها و موسسات اعتباری برای گزارشگری مالی قسمتها طبق استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) گفت: تعریف قسمت عملیاتی طبق استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره (8) با آن چه در استاندارد حسابداری شماره (25) ایران آمده است متفاوت است؛ و از آن جا که در صورتهای مالی بانکهای ایرانی به ندرت گزارشگری قسمتها انجام شده است، انجام این مهم چالشهایی را برای تهیهکنندگان صورتهای مالی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین در این همایش تلاش می‌شود تا قسمتهای عملیاتی و تفاوت در نحوه گزارشگری قسمتها طبق استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای بین‌المللی حسابداری، نحوه تشخیص قسمت‌های عملیاتی و اندازه‌گیری اطلاعات قابل افشا ارایه شود.

 

گزارشگری مدیریت ریسک طبق IFRS

به گفته دبیر علمی «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور»: طبق الزامات استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره (7) اطلاعات وسیعی باید در مورد ریسکهای پیش‌روی واحدهای تجاری افشا شود. این اطلاعات باید در سرفصل‌های ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و ریسک بازار گزارش شود.

وی در این ارتباط افزود: در ریسک اعتباری، احتمال بروز زیان ناشی از عدم ایفای به موقع تمام یا قسمتی از تعهدات ناشی از دریافت خدمات اعتباری، توسط طرف مقابل بررسی می شود. ریسک نقدینگی به احتمال به خطر افتادن توانایی موسسه مالی در تامین منابع نقد جهت پرداخت بدهی ها، ایفای تعهدات و افزایش دارایی ها می‌پردازد و ریسک بازار احتمال خطر ناشی از عدم قطعیت درآمد های پورتفوی معاملاتی یک مؤسسه مالی به واسطه تغییر در شرایط بازار شامل قیمت دارایی، نرخ بهره ، نوسانات بازار و نقدینگی بازار را در بر می‌گیرد.

دکتر نوروزبیگی تاکید کرد: برخی از داده‌های مورد نیاز برای انجام این امر هم اکنون در بانکهای ایرانی وجود دارد و پردازش میشود. اما گمان میرود بانکها درخصوص تهیه و گزارش برخی از این اطلاعات با چالش روبرو شوند.

 

مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره در ادامه توضیحات خود، با اشاره به سابقه برگزاری موفق دوره‎های آموزشی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در این مرکز آموزش حرفه‎ای طی یک سال گذشته، تاکید کرد: با توجه به این که هدف اصلی شورای عالی انجمن و کمیته علمی همایش از طراحی و برگزاری این همایش این بوده است که در این برهه زمانی حساس راهکارهایی کاملاً عملی و کاربردی به حسابداران و حسابرسان شبکه بانکی کشور ارائه شود؛ از این رو، مقالات این همایش تماماً با رویکردی کاربردی و به دور از طرح مباحث صرفاً نظری و آکادمیک برنامه‎ریزی شده است.

 

میزگردی با حضور مدیران شبکه بانکی کشور

دکتر نوروزبیگی در پایان یادآور شد: با توجه به این که مسئولیت نهایی پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در بانکها و موسسات اعتباری بر عهده مدیران شبکه بانکی کشور است، در بخش پایانی این همایش با حضور مدیران ارشد شماری از بانک‎ها و موسسات اعتباری به طرح چالش‎ها و مباحث کلیدی مرتبط با این موضوع پرداخته خواهد شد و شرکت‎کنندگان در همایش نیز می‎توانند در این بخش به طرح پرسش‎های خود بپردازند.

 

وی در این ارتباط از همه علاقه‎مندان به موضوع «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» خواست چنانچه امکان حضور در همایش را ندارند نیز می‎توانند پرسش‎های خود را به ایمیل دبیرخانه دائمی همایشهای انجمن حسابداران خبره ایران (به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) ارسال کنند تا در میزگرد یاد شده مطرح شود.

 

 

شماران