عصرگاه پنج‎شنبه گذشته، همزمان با نخستین روز از سال تحصیلی جدید، جشن افتتاحیه شعبه اصفهان مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) با حضور پرشور جمع کثیری از اعضای انجمن حسابداران خبره ایران و دیگر حسابداران گرانمایه اصفهان و با همراهی تنی چند از اعضای شورای عالی و دبیرکل انجمن و تنی چند از اعضای شورای مدیریت، مدیر اجرایی و تمامی کارکنان PACT در اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، آیین جشن افتتاحیه شعبه اصفهان مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) که در تالار همایش‎های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، ساعت 15:30 عصرگاه پنج‎شنبه، یکم مهرماه 1395، پس از نمایش فیلم کوتاه تهیه‎شده از اماکن فرهنگی و تاریخی شهر زیبای اصفهان، با خوشامدگویی ابراهیم نوروزبیگی مدیر اجرایی PACT به حاضران آغاز شد.

 

نوروزبیگی در سخنان کوتاهی از تمامی افرادی که در راه‎اندازی شعبه اصفهان یاری‎رسان مسئولان و کارکنان PACT بوده‎اند، به‎ویژه تنی چند از اعضاء فعال انجمن در اصفهان، و شماری از اعضاء و مسئولان گرانمایه انجمن مدیران مالی اصفهان، انجمن صنفی حسابداران اصفهان، و انجمن صنفی شرکتها و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان صمیمانه سپاسگزاری کرد.

 

وی همچنین، مراتب قدردانی خود را از اعضای شورای عالی و دبیرکل انجمن، آقایان هوشنگ خستوئی، غلامحسین دوانی، سعید جمشیدی‎فرد، عبدالرضا تالانه، محمد منیری، اسفندیار گرشاسبی، و محسن قاسمی، و همچنین، نمایندگان انجمن در شورای مدیریت PACT آقایان غلامرضا سلامی، سعید جمشیدی‎فرد، و مهدی مرادزاده‎فرد که در این مراسم حضور به‎هم رسانیده بودند، ابراز کرد. و در پایان سخنان خود، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشن باشکوه طلیعه‎ای نیکفرجام برای خدمت‎گزاری باکیفیت آموزشی به اعضای انجمن و همه حسابداران شریف استان اصفهان و استان‎های هم‎جوار باشد.

 

سخنرانی غلامرضا سلامی

به نمایندگی از شورای مدیریت PACT

مراسم با نمایش فیلم کوتاهی درباره PACT ادامه یافت. سپس، غلامرضا سلامی از رئیسان ادوار مختلف شورای عالی انجمن و از بنیانگذاران و نایب رئیس شورای مدیریتPACT  با حضور در جایگاه به ارائه سخنرانی درباره تاریخ راه‎اندازی انجمن و PACT پرداخت. وی در آغاز سخنرانی خود، با اشاره به آغاز رسمی فعالیت‎های انجمن از سال 1353، رسیدن حرفه حسابداری به جایگاه واقعی خود در ساختار اقتصادی ایران و راه‎اندازی یک مرکز آموزش بین‎المللی برای حسابداران حرفه‎ای کشور را دو آرمان بزرگ و همیشگی بنیان‎گذاران و مسئولان انجمن طی چهار دهه گذشته اعلام کرد.

 

سلامی برگزاری دوره‎های آموزشی مشترک انجمن با موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران در دهه 1360 را نقطه آغازین اقدامات منسجم انجمن برای آموزش حرفه‎ای اعضاء و دیگر حسابداران حرفه‎ای کشور دانست، و افزود، در کنار برگزاری موفق این دوره‎های آموزشی که همچنان پس از سه دهه مورد استقبال حسابداران کشور است، برگزاری موفق دوره‎های آموزشی آمادگی برای شرکت در آزمون عضویت انجمن حسابداران مدیریت خبره انگلستان (CIMA) نیز نقطه آغازین راه‎اندازی مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) بود.

 

وی در این ارتباط، مشارکت و زحمات مسئولان وقت انجمن، از جمله، آقایان هوشنگ خستوئی (از رئیسان ادوار مختلف شورای عالی انجمن)، ابوالقاسم فخاریان (از رئیسان ادوار مختلف شورای عالی انجمن و عضو سابق شورای مدیریت و از نخستین مدرسان PACT)، رضا مستاجران (عضو اسبق شورای عالی انجمن، رئیس اسبق دانشکده نفت تهران، و رئیس شورای مدیریت PACT)، مجید میراسکندری (دبیرکل اسبق انجمن و از نخستین مدیران اجرایی PACT)، محمد منیری (دبیرکل سابق انجمن)، امیر پوریانسب (از نخستین مدیران اجرایی و مدرسان PACT)، منصور شمس احمدی (از نخستین مدیران اجرایی و مدرسان PACT)، مهدی مرادزاده‎فرد (از نخستین مدرسان و عضو فعلی شورای مدیریت PACT)، ... و در سال‎های اخیر، فرزام زمانی (مدیر اجرایی سابق PACT)، و ابراهیم نوروزبیگی (مدیر اجرایی فعلی PACT) در توسعه پایدار PACTبه عنوان معتبرترین مرکز آموزش حرفه‎ای حسابداری در ایران را تاثیرگذار و تحسین‎برانگیز دانست، و تلاش‎های همه افرادی که طی سال‎های متمادی فعالیت بالنده PACT در توسعه این مرکز آموزش حرفه‎ای کوشیده‎اند را ستود.



 

سخنرانی هوشنگ خستوئی

به نمایندگی از شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران

در ادامه مراسم هوشنگ خستوئی، از رئیسان ادوار مختلف شورای عالی انجمن و از بنیانگذاران PACT، به نمایندگی از شورای عالی انجمن در جایگاه حاضر شد و به ایراد سخنرانی درباره خدمات گوناگون انجمن در جایگاه نخستین و پاینده‎ترین انجمن حسابداران حرفه‎ای ایران پرداخت. متن کامل این سخنرانی به شرح زیر ارائه می‎شود:

 

خانمها، آقایان!

اعضای گرانمایه و دیگر حسابداران شریف اصفهان

همان گونه که آگاهید، انجمن حسابداران خبرهی ایران یک انجمن حرفهای است؛ که هستی آن از گرد هم آمدن حسابداران حرفهای شکل گرفته و نیکنامی و فرگشت آن با نیکنامی و فرگشت یکایک اعضاء پیوند خورده است. از این رو، همهی آرمانها، برنامهها، و کنشهای انجمن، همانند دیگر انجمنهای حرفهای پیشرو جهان، از جمله، دهش گواهینامهها و عنوانهای حرفهای و روایی آنها در گسترههای ملّی، منطقهای و بینالمللی، برگزاری دورههای آموزش حرفهای پیوستهی برای اعضاء، برگزاری همایشهای تخصصی، انتشار مجلات و کتابهای حرفهای، ...، همه و همه در راستای فرگشت نام و توانمندیهای اعضای انجمن است.

 

انجمن حسابداران خبره‎‎ی ایران در چهار دههی پربار، بالنده و غرورانگیز گذشته با الگوبرداری ژرفنگرانه از کنشهای انجمنهای حرفهای پیشرو جهان، کنشهای ارزشمندی را در راستای فرگشت نام و توانمندیهای اعضای انجمن به انجام رسانیده است؛ که از آن زمره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- دهش و روایی عنوان حرفهای "حسابدار مستقل" که با نزدیک به سی سال پیشینهی نیکنام، پایندهترین عنوان حرفهای در تاریخ حسابداری ایران به شمار میآید. این عنوان حرفهای، در برش زمانی بین برچیدهشدن کانون حسابداران رسمی ایران تا بنیانگذاری جامعهی حسابداران رسمی ایران، نزدیک به دو دهه، در جایگاه یگانه عنوان حرفهای حسابداری ایران بود و دارندگان آن در سایه اعتبار انجمن به ارائهی خدمات اطمینانبخشی به ذینفعان گوناگون در کشور میپرداختند.

از زمان راهاندازی جامعه تاکنون نیز با نگهداشت نیکنامی این عنوان حرفهای، که همپیوند با عملکرد نیکِ دارندگان آن بوده است، روز به روز بر ارج آن افزوده شده است و درخواست اعضای انجمن برای دریافت عنوان "حسابدار مستقل" همچنان پیوستگی دارد.

در همین پیوند، پیرو تصویب اساسنامهی جدید، همزمان با برگزاری جشن باشکوه "چهلسالگی انجمن" (23 تیر 1393)، دهش و روایی عنوانهای خبرگی دیگری نیز در زمینههای حسابداری مدیریت، مدیریت مالی، حسابرسی داخلی، مشاوره مالی، و دیگر زمینههای حرفهای حسابداری پیشبینی شده است که به زودی خبرهای خوشی از عملیاتی شدن آنها به گوش اعضای گرانمایه خواهد رسید.

 

2- انتشار پیوستهی مجلهی حرفهای "حسابدار"، از پاییز سال 1355، که اکنون در آستانهی چهلمین سالگرد آغاز انتشار آن هستیم؛ و به همین مناسبت، برگزاری جشن باشکوه "چهلسالگی حسابدار" همزمان با روز حسابدار امسال (در روزهای میانی آذرماه) در دبیرخانهی انجمن در حال فراهمآوری و برنامهریزی است.

مجلهی حسابدار هماینک تنها مجلهی حسابداری ایران است که به گونهی "ماهنامه" منتشر میشود؛ و با بیش از یکصدهزار شمارگان (در سال) در جایگاه پرخوانندهترین نشریهی حسابداری ایران است.

همانگونهی که نیکنامی انجمنهای حرفهای پیشرو جهان با نام نیک مجلات حرفهای آنها پیوند خورده است؛ انجمن حسابداران خبرهی ایران و مجلهی حسابدار نیز در چهار دههی گذشته، در نیکنامی، پیوندی همیشگی و ناگسستنی داشتهاند.

 

3- یازدهم خردادماه امسال، در آستانهی پیادهسازی اصلاحیهی جدید قانون مالیاتهای مستقیم، سی و هفتمین همایش تخصصی انجمن حسابداران خبرهی ایران با موضوع «اصلاحیهی قانون مالیاتهای مستقیم: در عرصهی عمل» برگزار شد. با نگاهی گذرا به فهرست همایشهای برگزارشده توسط انجمن - که رویان آن از سالهای آغازین دههی 1370 بسته شد و تا کنون پیوستگی دارد - به نیکی درمییابیم که انجمن در پرداختن به موضوعات روز و مفاهیم همپیوند با حسابداری همواره پیشرو بوده است.

 

4- همانگونه که در آغاز گفته شد، از آن جا که هستی و نیکنامی همهی انجمنهای حرفهای در گرو فرگشت نام و توانمندیهای حرفهای اعضای آنها است؛ "آموزشحرفهای پیوسته (CPE)" اعضاء، همواره در جایگاه یکی از بنیادیترین کنشهای انجمنهای حرفهای سرتاسر جهان بوده است. انجمن حسابداران خبرهی ایران نیز، در این راستا، آموزش حرفهای پیوستهی اعضای خود را از سالهای میانی دههی 1360 با برگزاری دورههای آموزشی حرفهای مشترک با موسسهی آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آغاز کرد، و در سالهای پسین، در پی برگزاری همراه با کامیابی دورههای آموزشی آمادگی برای آزمون "انجمن حسابداران مدیریت خبره انگلستان (CIMA)"، رویان «مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)» در جایگاه معتبرترین و نیکنامترین مرکز آموزش حرفهای حسابداری ایران بسته شد.

 

امروز، PACT مایهی مباهات انجمن و حرفهی حسابداری ایران است. دورههای آموزش حرفهای در زمینههای گوناگون تخصصی، که در دو سطح "ملّی" و "بینالمللی" و در سه بازهی زمانی "کارگاههای یک یا چند روزه"، "دورههای کوتاهمدت"، و "دورههای بلندمدت" بهطور پیوسته در طول سال در PACT برگزار میشود، در سالهای گذشته پاسخگوی بخش چشمگیری از نیازهای آموزشی اعضای حرفهای انجمن و حتی حرفهی حسابداری ایران بوده است. با این حال، به جهت گستردگی حرفهی حسابداری در پهنهی ایرانزمین، در شورای عالی انجمن و شورای مدیریت PACT، بهویژه در سالهای اخیر، همواره اندیشه گسترش جغرافیایی آموزشهای حرفهای PACT در دستور کار بوده است؛ که سرانجام، با برگزیدن سازوکار راهاندازی "شعبه" در مراکز استانهای بزرگ کشور، امروز با راهاندازی شعبهی اصفهان به این آرمان ارزشمند جامهی عمل پوشانده میشود.

 

اصفهان در کنار بالندگیهای بیشماری که در تاریخ خود دارد، برای ما حسابداران، زادگاه مردی از نخستین تبار پاک حسابداران ایرانزمین است؛ زندهیاد استاد حسن سجادینژاد، که نقش بیبدیل وی در گسترش دانش و حرفهی حسابداری ایران از راه بنیانگذاری و ادارهی دانشکدهی حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران (در سال 1336، با نام اولیهی "آموزشگاه عالی حسابداری")، و پس از آن، مشارکت تاثیرگذارش در راهاندازی و ادارهی انجمن حسابداران خبرهی ایران (به عنوان یکی از 34 بنیانگذار اولیه، یکی از اعضای نخستین شورای عالی انجمن، و نخستین رئیس کمیتهی آموزش و امتحانات انجمن) بر همگان روشن است. راهاندازی نخستین شعبه PACT در زادگاه این بزرگمرد تاریخ انجمن و حسابداری ایران را به فال نیک میگیریم و برای همه بزرگوارانی که برای به انجام رسانیدن این کار ارزشمند تلاش کردند آرزوی تندرستی، شادکامی و کامیابی داریم.

 

موسیقی و آواز سنتی
با طعم حسابداری اصفهانی!

برنامه جشن با اجرای موسیقی و آواز سنتی ادامه یافت. آواز این بخش را حسین مبرزه مدیرمالی یکی از شرکت‎های صنعتی استان اصفهان اجراء کرد که با استقبال گرم حاضران روبرو شد.

 

سخنرانی ابراهیم نوروزبیگی

درباره دوره‎های آموزشی PACT

در ادامه، مدیر اجرایی PACT با حضور در جایگاه به تشریح انواع دوره‎های آموزشی برگزاری در PACT پرداخت. وی در سخنان خود از برگزاری سه رویداد آموزشی مهم در شعبه اصفهان PACT ظرف دو ماه آینده خبر داد. نخستین رویداد که توسط نوروزبیگی مورد اشاره قرار گرفت، برگزاری «سمینار آشنایی با گواهینامه بین‎المللی ACCA» بود که مطابق اعلام وی برای برگزاری در روز پنج‎شنبه، 6 آبان 1395 برنامه‎ریزی شده است. به گفته وی این سمینار با حضور مسئولان ارشد انجمن حسابداران رسمی انگلستان (ACCA) در شهر اصفهان برگزار خواهد شد و حضور در آن برای تمامی اعضای انجمن و دیگر حسابداران و علاقه‎مندان آزاد و به صورت رایگان خواهد بود. علاوه بر این، شرکت‎کنندگان در این سمینار همانند شرکت‎کنندگان در دو سمینار قبلی که بهمن 1394 و خرداد 1395 در تهران برگزار شدند، از 50 درصد تخفیف ویژه در ثبت‎نام اولیه در آزمون ACCA برخوردار خواهند شد.

 

وی در ادامه، همچنین از برگزاری کارگاه یک روزه «آشنایی با اصلاحیه قانون مالیات‎های مستقیم (مصوب 31 تیر 1394)» در روز پنج‎شنبه، 15 مهر 1395، و دوره کوتاه مدت (40 ساعته) «استانداردهای گزارشگری مالی بین‎المللی (IFRS)» (از پنج‎شنبه، 29 مهر تا جمعه، 28 آبان 1395 – مجموعاً 5 جلسه 8 ساعته) خبر داد. علاقه‎مندان شرکت در این دوره‎های آموزشی می‎توانند برای اطلاعات بیشتر با دفتر مرکزی یا شعبه اصفهان PACT تماس حاصل فرمایند.



 

سخنرانی مهدی مرادزاده‎فرد

درباره استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی (IFRS)

سخنرانی پایانی این مراسم توسط مهدی مرادزاده‎فرد عضو شورای مدیریت PACT و از مدرسان برجسته این مرکز آموزش ایراد شد. مرادزاده‎فرد در آغاز سخنان خود با فرخنده دانستن همزمانی گشایش شعبه اصفهان PACT با آغاز سال تحصیلی به نقش برجسته انجمن‎های حرفه‎ای در پرکردن خلاء آموزش‎های حرفه‎ای و کاربردی در کشور تاکید کرد. وی تصریح کرد، با این که خود را بیشتر یک فرد دانشگاهی می‎داند، ولی متاسفانه دانشگاه‎های ما در زمینه آموزش‎های حرفه‎ای و کاربردی به‎ویژه در زمینه آموزش استانداردهای حرفه‎ای حسابداری از کارایی مورد انتظار برخوردار نیستند. وی برگزاری دوره‎های آموزشی استانداردهای حسابداری ایران برای نخستین بار در PACT و استمرار آن طی بیش از یک دهه گذشته را از جمله درخشان‎ترین عملکردهای PACT دانست که در یک سال اخیر با برگزاری دوره‎های آموزشی استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی (IFRS) همراه شده است.

 

مرادزاده‎فرد در ادامه با اشاره‎ای کوتاه به تاریخ تشکیل کمیته استانداردهای بین‎المللی حسابداری (IASC) و تغییر ماهیت و نام آن به هیئت استانداردهای بین‎المللی حسابداری (IASB) زیرمجموعه بنیاد IFRS به ارائه آماری از کشورهای پذیرنده این استانداردهای بین‎المللی و رویکردهای متداول در جهان در رویارویی با IFRSپرداخت. وی کشورهای پذیرنده IFRS در جهان را حدود 120 کشور اعلام کرد. به گفته وی، بیشتر این کشورها تمامی بیانه‎های IFRS و IAS را بدون هیچ گونه تعدیلی پذیرفته‎اند و در گزارشگری مالی شرکت‎های بورسی و شرکت‎های درگیر با منافع عمومی و بین‎المللی به‎کارمی‎برند. با این حال، گروه دیگری از کشورها هم هستند که تعدیلاتی را در این استانداردها اعمال می‎کنند. به گفته وی، گروهی از کشورها هم در جهان وجود دارند که رویکرد نزدیک کردن استانداردهای ملّی خود به استانداردهای بین‎المللی را در پیش گرفته‎اند.

 

عضو شورای مدیریت PACT در ادامه سخنان خود از برنامه‎ریزی ویژه انجام‎شده در یک سال گذشته در PACT برای آموزش گسترده IFRS به حسابداران حرفه‎ای و حسابرسان کشور خبر داد و تاکید کرد با توجه به الزامات اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی برای پیاده‎سازی IFRS در گزارشگری مالی شرکت‎های بورسی و بانکها ظرف سال‎های آینده، تمرکز PACT بر این دوره‎های آموزشی به طور روزافزون افزایش خواهد یافت.



 

افتتاح رسمی شعبه اصفهان PACT

مراسم عمومی جشن افتتاحیه شعبه اصفهان PACT با پذیرایی از حاضران در تالار همایش‎های اتاق بازرگانی اصفهان پایان یافت. در ادامه، اعضای شورای عالی و دبیرکل انجمن به همراه اعضای شورای مدیریت، مدیر اجرایی و کارکنان PACT با همراهی تنی چند از اعضاء گرانمایه و همیشه همراه انجمن در ساختمان شعبه اصفهان PACT واقع در میدان آزادی، خیابان چهارباغ بالا، بن بست نسترن، شماره 11 حضور به هم رساندند و طی مراسمی نمادین (قیچی کردن روبان) این شعبه را به طور رسمی افتتاح کردند.

 

گفتنی است، گزارش برگزاری جشن افتتاحیه شعبه اصفهان مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) به همراه عکس‎های مربوط به این مراسم در شماره 295، آبان 1395 مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) منتشر خواهد شد.
 

اخبار مرتبط:

همزمان با آغاز سال تحصیلی: جشن افتتاحیه نخستین شعبه «مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)» (وابسته به انجمن حسابداران خبره ایران) در شهر اصفهان برگزار خواهد شد (14 شهریور 1395)


شماران