فرهنگ هر سازمان شکل­‌دهنده چگونگی انجام کسب­ وکار و روش­ های پیاده­ سازی راهبردها در آن سازمان است. کمک به حصول اطمینان از کفایت و اثربخشی محیط کنترلی یکی از وظایف اصلی حسابرسان داخلی است. از سویی، محیط کنترلی خود تحت تاثیر فرهنگ سازمانی، رفتار کارکنان، و تفسیرهای آنان از ارزش­ های وابسته به آن فرهنگ قرار دارد. این راهنمای عملی، نوامبر 2019، با هدف کمک به حسابرسان داخلی برای درک و ارزیابی کلان-فرهنگ سازمان و خرده­ فرهنگ­ های احتمالی موجود در آن از سوی انجمن حسابرسان داخلی (The IIA) تدوین شده است (اطلاعات بیشتر).

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، ترجمه فارسی راهنمای عملی «حسابرسی فرهنگ سازمانی» از مجموعه رهنمودهای تکمیلی انجمن حسابرسان داخلی از سوی انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران منتشر شد. مسئولیت ترجمه این راهنما بر عهده شاهرخ شهرابی بوده است. این راهنما در شش بخش «خلاصه اجرایی»، «مقدمه»، «اهمیت تجاری فرهنگ: ریسک­ها و فرصت­ ها»، «نقش حسابرسی داخلی»، «برنامه­ ریزی و اجرای حسابرسی»، و «پیوست‌ها» تدوین شده است.

این راهنما به درخواست مترجم محترم از سوی انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران به صورت الکترونیکی (رایگان) منتشر شده است و در این پیوند در دسترس علاقه‌مندان است.

در خلاصه اجرایی این راهنما می‌خوانیم:

فرهنگ هر سازمان شکل ­دهنده­ چگونگی انجام کسب­ وکار و روش ­های پیاده ­سازی راهبردها در آن سازمان است. همه­ سازمان­ها به نوعی دارای فرهنگ هستند؛ حال آن­ که چنین فرهنگی می ­تواند آگاهانه یا به­ صورت خود-به­-خود شکل گرفته باشد. به­ علاوه، در کنار کلان-فرهنگ سازمان، احتمالا خرده فرهنگ­ هایی نیز وجود دارند؛ به­ خصوص اگر عملیات سازمان پهنه­ های جغرافیایی گسترده ­ای را در بر گیرد. از طرفی، واحدهای سازمانی یا مکان­ های جغرافیایی مختلف نیز هم­زمان با آن که از کلان-فرهنگ سازمان تاثیر می ­پذیرند، دارای فرهنگ ­های منحصربه­فرد خود هستند. در کنار آن، تفاو ت­های فرهنگی در کشورهای مختلف نیز دست­یابی به اهداف مطلوب سازمان در این حوزه را تحت تاثیر قرار می ­دهد. مولفه­ های معرف فرهنگ سازمان می­ توانند مبهم و/یا در معرض تغییرات مستمر باشند.

فرهنگ سازمانی ضعیف در صنایع مختلف به ­عنوان علت اصلی بسیاری از مشکلات شناخته شده است. در واکنش به این موضوع، توجه ذی­نفعان کلیدی کسب ­و کارها شامل اعضای هئیت ­مدیره و قانون/ضابطه­ گذاران که دارای وظایف نظارتی بر محیط کنترلی هستند، به نقش فرهنگ سازمانی و اقدامات برگرفته از آن در شکل­ دهی به سازوکارهای مدیریت ریسک جلب شده است.  

کمک به حصول اطمینان از کفایت و اثربخشی محیط کنترلی یکی از وظایف اصلی حسابرسان داخلی است. از سویی، محیط کنترلی خود تحت تاثیر فرهنگ سازمانی، رفتار کارکنان، و تفسیرهای آنان از ارزش ­های وابسته به آن فرهنگ قرار دارد. اما، ادای چنین وظیفه ­ای برای حسابرسان داخلی دشوار است؛ زیرا خود جزیی از کارکنان سازمان و تحت تاثیر فرهنگ آن هستند. به ­همین جهت، «بی‌طرفی»، اصل بنیادین در اجرای پروژه­ های حسابرسی فرهنگ سازمانی و موضوعات وابسته به آن است. حسابرسی داخلی به­ عنوان سومین خط دفاعی در چارچوب راهبری، جایگاه منحصر به ­فردی برای ارزیابی فرهنگ سازمانی دارد.

رهنمود حاضر، با هدف کمک به حسابرسان داخلی برای درک و ارزیابی کلان-فرهنگ سازمان و خرده­ فرهنگ ­های احتمالی موجود در آن تدوین شده است.

شماران