واحدی تجاری است که به‌منظور کسب سود سبدی از دارایی‌های مبتنی بر املاک و مستغلات را خرید، ایجاد و اداره می‌کند. سود حاصل از سبد سرمایه‌گذاری میان سهامداران صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات توزیع می‌شود.

بر اساس تعریف انجمن ملی  صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات (NAREITs)

صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات شرکتی است که به‌منظور خرید و ادارۀ املاک و مستغلات درآمدزا (income-producing real estates) از قبیل آپارتمان، مراکز خرید، دفاتر اداری، انبار و ... تأسیس می‌شود. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات در دارایی‌های مالی مبتنی بر املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تاریخچۀ REITs در ایالات متحده

در تاریخ 1 ژانویۀ 1961 الحاقیۀ قانون مالیات‌ها مزایای مالیاتی خاصی را برای نوع جدیدی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند. بر اساس این الحاقیه، در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات شرایط معینی را احراز نمایند، سود تقسیمی آن‌ها معاف از مالیات خواهد بود. تصویب قانون یادشده به این منظور صورت گرفت که برای تمامی سرمایه‌گذاران فرصت سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری متنوعی از املاک و مستغلات درآمدزا فراهم گردد. با تصویب این قانون، سرمایه‌گذاری در طبقۀ دارایی املاک و مستغلات از طریق خرید و فروش اوراق بهادار امکان‌پذیر شد.

شرکت عملیاتی مستغلات (Real Estate Operating Companies)

شرکتی است که سهام آن در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود و کسب‌وکار اصلی آن سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات می‌باشد. این شرکت‌ها شبیه REITs هستند با این تفاوت که REOC بخش عمدۀ سود خود را در جهت توسعۀ کسب‌و‌کار مجدداً سرمایه‌گذاری می‌کند در حالیکه REIT بخش عمدۀ سود خود را در میان سرمایه‌گذاران توزیع می‌کند. همچنین REOCs نسبت به REITs از بابت نوع سرمایه‌گذاری‌های خود در املاک و مستغلات انعطاف بیشتری دارند. از آن‌جا که REOCs قسمت عمدۀ سود خود را مجدداً سرمایه‌گذاری می‌کنند فاقد مزایای مالیاتی‌ای هستند که مشمول REITs می‌شود. سرمایه‌گذاران REOCs عموماً منفعت سرمایۀ حاصل از املاک و مستغلات را نسبت به جریان‌های نقدی حاصل از مستغلات درآمدزا ترجیح می‌دهند.

شماران